اهمیت پارک‌های علم و فناوری در رشد شرکت‎‌های دانش‌بنیان

دکتر سید محمد کرباسی: «نقش پارک‌های علم و فناوری در تسهیل مسیر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های نوپا بی‌بدیل است.»

به گزارش روابط‌عمومی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، این ستاد مطابق با یک برنامه جدید قرار است نگاهی به  وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌ها داشته و این امر از اهداف مهم ستاد در سال 1403 می‌باشد.

دکتر سید محمد کرباسی در سفر استانی خود به مشهد از شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی دیدن و از نزدیک در جریان فعالیت‌های این شرکت‌ها قرار گرفتند.

دانش‌بنیان فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی 
مهندس مهرداد حریریان؛ مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی ضمن معرفی این شرکت گفت: شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی فعالیت خود را در سال 1377 با هدف ارائه خدمات فناوری، تهیه، تولید، ایجاد، بهره‌برداری، پشتیبانی، سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری آغاز نموده است.

وی افزود: این شرکت با توجه به تخصص و تجربه خود در حوزه سخت‌افزارها و شبکه‌های مخابراتی، در زمینه ارائه خدمات ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و امنیت شبکه، تأمین تجهیزات و ملزومات سخت‌افزار برای زیرمجموعه‌های آستان قدس رضوی فعال می‌کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان از مأموریت این شرکت در آینده در حوزه فاوا افزود: انجام کلیه فعالیت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در داخل و خارج از کشور، خدمات پرداخت الکترونیک، تهیه، تولید، ایجاد، بهره‌برداری، پشتیبانی، سیستم‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و.... را از جمله چشم‌اندازهای این شرکت در آینده‌ای نه چندان دور خبر داد.

در ادامه این دیدار، عصاره مدیر پروژه تصویر برداری هوایی و اطلاعات مکانی این شرکت ضمن اشاره به اهمیت پروژ‌های این شرکت گفت: در چند سال گذشته، پروژه‌های مختلفی برای حوزه املاک و اراضی آستان قدس رضوی و سازمان موقوفات ملک انجام شده است. این پروژه‌ها شامل ایجاد زیرساخت‌های مسکن، توسعه مسکن، بهره‌برداری از ظرفیت‌های اراضی و ایجاد سامانه‌های مدیریت املاک و اراضی بوده‌اند.

وی گفت: با توجه به ظرفیت‌های بالای املاک و اراضی آستان قدس رضوی، این حوزه می‌تواند خدمات متنوعی را در سطح کشور ارائه کند. از جمله خدمات قابل ارائه توسط این حوزه می‌توان به ایجاد زیرساخت‌های مسکن، توسعه شهرنشینی، بهره‌برداری از اراضی برای احداث مسکن متناسب با نیازهای جامعه، و ایجاد سامانه‌های مدیریتی مدرن برای بهره‌وری بیشتر از املاک و اراضی اشاره کرد که این اقدامات می‌تواند به توسعه و بهبود شرایط مسکن و مدیریت املاک و اراضی در کشور کمک کند.

حمیدی؛ مسئول امنیت سایبری ضمن اشاره به موضوع امنیت سایبری گفت: از جمله پروژه‌های این شرکت در حوزه امنیت سایبری پروژه MSSP و SOC است.

وی ادامه داد: از دیگر پروژه‌ها این حوزه می‌توان امنیت و مقاومت‌سازی شرکت‌های ذیل بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی که بر اساس استاندارهای افتا انجام شده است. این پروژه‌ها شامل اخذ مجوز افتای سامانه اتوماسیون اداری «روان» و ارائه خدمات امنیت سایبری در مناطق شرق و شمال شرق کشور با توجه به گواهی صلاحیتی که از سازمان پدافند غیرعامل کشور دریافت شده است، توسط شرکت فاوا رضوی به عنوان معین سازمان پدافند غیرعامل کشور انجام شده است.

غلامی، مدیر طراحی محصول شرکت گفت: در چند سال گذشته، شرکت فاوا رضوی در حوزه طراحی محصول تحولات مهمی را ایجاد کرده است. ایجاد حوزه تحقیق و توسعه برای تولید محصولات رقابتی و مدیریت چرخه حیات محصولات شرکت و تعریف استراتژی مطالعه بازار و شناسایی استارتاپ‌ها برای برون‌سپاری با توجه به محصولات متن‌ باز و فناوری‌های هوش مصنوعی و نیز تمرکز جدی بر تجربه کاربریUI) و(UX  در طراحی محصولات است.

مدیر طراحی این شرکت ادامه داد: توسعه سامانه اتوماسیون اداری روان پلاس برای مدیریت بهتر و افزایش بهره‌وری در سازمان‌ها مشخص شده است. همچنین تمرکز بر توسعه ماژول جدید موتور جستجوی غزال در سامانه روان پلاس با قابلیت‌های جستجوی فازی و معنایی که به صورت مستقل قابل فروش و استفاده در محیط مشتری است.

غلامی افزود: فرایند کاوی در سازمان به عنوان یک علم نوپا است که بر این اساس داده‌هایی که سیستم‌ها تولید می‌کنند و رفتار سازمان، فرایندها احصا و استخراج می‌شود که به نوعی مهندسی معکوس و شناسایی گلوگاه‌ها انجام می‌شود.

وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اهمیت فناوری‌های نوظهور گفت: توسعه محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی مانند: جستجوی هوشمند نامه، محصول ابری اتوماسیون اداری «روان»، پلتفرم واقیعت افزوده «دریچه» و استفاده از «متدولوژی اسکرام» برای تولید محصولات نرم‌افزاری از جمله موضوعات مهم مربوط به هوش مصنوعی می‌باشد که این تحولات نشان از تمرکز شرکت بر نوآوری، تجربه کاربری و افزایش بهره‌وری در طراحی و توسعه محصولات است.

در ادامه بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان، دکتر سید محمد کرباسی در نشستی با هیئت رئیسه پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد و شرکت‌های فعال در حوزه های امنیت سایبری و هوشمندسازی مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه در محل سالن جلسات ساختمان شهید چمران پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد به بحث و گفتگو پرداختند، شرکت های ایده پردازان جوان فالینوس، امید الکترونیک سپهر توس، تدبیر امن گستر آکو و پردازش هوشمند یاقوت، به ارائه و معرفی آخرین دستاوردها و محصولات خود در حوزه های امنیت سایبری و هوشمندسازی پرداختند.


 شرکت نوآوران نیتا موج توس
دکتر سید محمد کرباسی در بازدید از شرکت نوآوران نیتا موج توس از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد، به ارائه آخرین دستاوردهای خود در زمینه ارتباطات نسل جدید (ارتباطات مخابرات) و همچنین بررسی راه‌های توسعه نسل‌های جدید ارتباطات و رفع موانع موجود پرداختند.

شرکت دانش‌بنیان پویا فناوران صدرا
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، در آخرین ایستگاه بازید از شرکت‌‌های دانش‌بنیان؛ از شرکت دانش‌بنیان پویا فناوران صدرا که یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه فردوسی مشهد می‌باشد بازدید و در جریان آخرین دستاوردهای این شرکت در ارتباطات نسل جدید (ارتباطات مخابرات) و همچنین بررسی راه‌های توسعه فعالیت و رفع موانع قرار گرفت.

دکتر سید محمد کرباسی پس از بازدید از این شرکت‌ها تأکید کردند: پارک‌های علم و فناوری نقش بسیار مهمی در توسعه و پیشرفت شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های نوپا دارند. این پارک‌ها با ارائه زیرساخت‌های لازم، حمایت‌های مالی و مشاوره‌ای، مسیر رشد و توسعه شرکت‌ها را تسهیل می‌نمایند.

وی با توجه به برنامه ستاد برای رفع محدودیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کردند: با وجود محدودیت‌ها و موانع موجود، عزم جدی برای توسعه و بومی‌سازی فناوری‌های مختلف داریم. این امر نوید فردایی روشن‌تر را می‌دهد. در همین راستا با مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت صمت برای توسعه زیرساخت‌های فناوری در شهر مقدس مشهد در حال مذاکره هستیم. هدف ما از این اقدام رشد و توسعه هر چه بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان در این استان است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات؛ در پایان این بازدیدها ضمن ابراز خرسندی از توسعه زیست‌بوم فناوری در حوزه اتصال‌پذیری و ارتباطات گفت: در مجموع، نقش پارک‌های علم و فناوری در تسهیل مسیر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بی‌بدیل است و با حمایت‌های مسئولان و عزم راسخ خود این شرکت‌ها، آینده روشنی در انتظار اقتصاد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور خواهیم داشت.

برای گزارش تصویری این بازدید کلیک کنید.

 

//isti.ir/Zdfx