دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات از غرفه خبرگزاری فارس در نمایشگاه رسانه‌های ایران بازدید کرد

دکتر سید محمد کرباسی:«به طوری جدی پیگیری توسعه فناوری‌های اصلی اینترنت 5G بعد از ۶ سال وقفه هستیم»

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات در گفتگو با خبرنگار علم و فناوری فارس از پیگیری برای ساخت فناوری‌های اینترنت نسل پنجم در کشور خبر داد که از حدود ۶ سال گذشته مغفول مانده بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس، توسعه فناوری ارتباطی نسل پنجم یا همان اینترنت 5G در کشور با چالش‌هایی جدی روبروست. اپراتورها حرکت به سمت 5G را محدود به پژوهش و تحقیق و توسعه کرده‌اند و دلیل آن نیز نداشتن صرفه اقتصادی اعلام شده است.

دبیر 
ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات گفت: ستاد اتصال‌پذیری و ارتباطات جایی است که وظیفه ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنت در کشور را دارد و قصد دارد با مسأله‌محور کردن پژوهش‌ها و تحقیقات، این زیرساخت‌ها را ایجاد کند. دکتر محمد کرباسی، دبیر این ستاد در غرفه خبرگزاری فارس در نمایشگاه رسانه‌های ایران حضور یافت و در خصوص اینترنت 5G توضیحاتی را به خبرنگار فارس ارائه داد.

دکتر کرباسی در گفت‌وگو با خبرنگار علم و فناوری فارس اظهار داشت: ارتباطات نسل پنجم به عنوان یکی از مأموریت‌ها و محورهای اصلی ستاد تعریف شده است. توسعه فناوری‌های مربوط به حوزه ارتباطات و اتصال‌پذیری مبتنی بر فهرست بومی‌سازی شبکه اطلاعات است که ارتباطات نسل پنجم هم یکی از اولویت‌های آن است. به طور کلی، اولویت اپراتورها در حال حاضر اینترنت 5G نیست و تا زمانی که این فرایند به یک فرایند اقتصادی تبدیل نشده است، از این فرصت باید برای توسعه فناوری استفاده کنیم. در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ دکل 5G در کشور داریم، اما در بستر 4G است و تنها در لایه رادیویی از این فناوری کمک می‌گیرد.

وی تأکید کرد: توسعه فناوری، فرایندی زمان‌بر و نیازمند صبر و سرمایه‌گذاری است. حدود ۶ سال قبل نیز برنامه‌ای در خصوص 5G وجود داشت و قرار بود گام‌هایی در این جهت برداشته شود، اما مورد غفلت واقع شد و به همین دلیل الان یک مقدار از این برنامه عقب هستیم. در این برنامه منبع مالی کمی به توسعه 5G اختصاص داده شد و اشکالات تصمیم‌گیری‌ها منجر به آن شد که عملا اتفاق مؤثری در این حوزه صورت نگیرد. 

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات گفت: در زمینه توسعه فناوری، ستاد مخاطبین خود از طیف‌های مختلف را حمایت خواهد کرد تا طبق اولویت‌های فهرست بومی‌سازی شبکه ملی اطلاعات فناوری‌ها و زیرساخت‌های مورد نیاز 5G در کشور ساخته و تولید شوند. از حمایت از پایان‌نامه‌های تحقیقاتی و تعریف پروژه‌های پسادکتری گرفته تا تعریف پروژه‌های تحقیق و توسعه برای شرکت‌های دانش‌بنیان، فعالیت‌هایی است که معاونت علمی و ستاد توسعه فناوری‌های ارتباطات و اتصال‌پذیری دنبال می‌کند. نقش این ستاد، بیشتر در حوزه توسعه فناوری‌ها در سطح آمادگی فناوری پایین است.

وی تشریح کرد: ذیل قانون جهش تولید دانش‌بنیان و بند اعتبار مالیاتی تصویب شد که اپراتورها ۱۲۰۰ میلیارد تومان را در تحقیق و توسعه هزینه کنند. در همین راستا، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند پروژه‌های تحقیق و توسعه را با استفاده از این منبع مالی انجام دهند. علاوه بر اینترنت 5G، فناوری‌های مربوط به ارتباط فیبر نوری، ارتباطات رادیویی و اینترنت 4G نیز موضوعات تمرکزی در اختصاص اعتبار مالیاتی قرار گرفته است. امیدواریم که با توجه به زیرساخت‌هایی که در این زمینه ایجاد می‌شود، در آینده شاهد توسعه اینترنت 5G و ارتباطات نسل پنجم در کشور باشیم.

دکتر سید محمد کرباسی؛ در خصوص محورهای اصلی تمرکز ستاد برای توسعه اینترنت نسل پنجم تشریح کرد: یکی از محورهای بومی‌سازی شبکه ملی اطلاعات، فناوری هسته 5G است. ما در زمینه هسته اصلی شبکه اطلاعات، در حال حاضر وابسته به کشورهای دیگر هستیم، اما ارتباطات نسل چهارم و پنجم ذاتاً مبتنی بر هسته‌های شبکه خصوصی است و با سرمایه‌گذاری کمتری نسبت به نسل‌های دیگر قابل ساخت است. به همین دلیل به دنبال آن هستیم که با همکاری اپراتورها، پروژه‌های ساخت هسته‌های خصوصی شبکه ارتباطاتی نسل پنجم را تعریف کنیم و در مسیر توسعه این فناوری، به ساخت این نوع هسته‌ها نیز دست پیدا کنیم.

وی اضافه کرد: خارج از موضوع هسته شبکه، در حوزه انتقال داده، نیز توسعه روترها و سوئیچ‌ها را خواهیم داشت. در حوزه فناوری‌های انتقال وضعیت خوبی داریم و اتفاقات مثبتی نیز در کشور رخ داده است، از جمله آنکه ظرفیت زیرساخت ارتباطی کشور به کمک یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان ۲ برابر شده است. این قرارداد در یکی دو سال اخیر انجام می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای بومی‌سازی در حوزه زیر ساخت ارتباطی کشور بوده است. در حوزه فیبر نوری هم که مربوط به فناوری‌های انتقال است، وزارت ارتباطات اقدامات جدی را در پیش گرفته است.

او در پایان تأکید داشت: به طور کلی پیشرفت زیرساخت‌های ارتباطی در دو سال اخیر مثبت و حدود ۶۳ درصد بوده است. دولت در توسعه شبکه ملی اطلاعات از روستاها و مناطق محروم شروع کرد و به همین دلیل در برخی شهرهای بزرگ هنوز شاهد تحول نیستیم. امیدواریم که با تکمیل این پروژه، افزایش قابل توجه در کیفیت اینترنت داشته باشیم. از طرفی با این اتفاق، بخش زیادی از حجم ترافیک تلفن همراه به اینترنت ثابت انتقال پیدا خواهد کرد و از این طریق نیز شاهد افزایش کیفیت اینترنت خواهیم بود. در حال حاضر بیشتر بار ترافیکی اینترنت کشور روی تلفن همراه است، در صورتی که باید این حجم به اینترنت ثابت انتقال داده شود.

خلیلی/ خبرنگار خبرگزاری فارس

ویدئو ها

//isti.ir/ZzXx