پیام سید محمد کرباسی به مناسبت اولین سالگرد تأسیس ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات همزمان با اولین سالگرد تأسیس این ستاد در خرداد ماه با صدور پیامی سالروز تأسیس این ستاد را تبریک گفت و برخی از دستاوردهای این ستاد را تشریح کرد.

به گزارش روابط‌عمومی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، سید محمد کرباسی به مناسبت اولین سال تأسیس ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات پیامی را صادر کرد. متن پیام بدین شرح است: 

بسم الله الرحمن الرحیم 

خرداد ماه تداعی کننده یک اتفاق در چرخه زیست‌بوم فناوری کشور است. روزی که ستادی حیات یافت تا با حمایت‌های خود زیست‌بوم کسب و کارهای نوپا، جامعه دانشگاهی، نخبگان و شرکت‌های دانش‌بنیان را احیا کند.

ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات در خرداد ماه سال گذشته تشکیل شد و در این مدت یکساله به منظور پیشبرد اهداف و مأموریت‌های تعیین شده توسط معاون محترم علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، اقدامات مهمی انجام داده است. این اقدامات شامل رصد فناوری و شناسایی شرکت‌ها و بازیگران زیست‌بوم، معرفی ظرفیت‌های ستاد تازه تأسیس، برنامه‌ریزی برای زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های ستاد و برگزاری رویدادهای ترویجی در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بوده است.

ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات به عنوان یکی از ستادهای زیر مجموعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، با مسئولیت رشد و توسعه زیست‌بوم فناوری، در قالب ستادی حمایت‌گر و تسهیل‌گر خود را معرفی کرده است. 

مفتخریم به عنوان عضوی از مجموعه بزرگ و منسجم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، این روز را خدمت همه آنهایی که در رشد و بالندگی و سربلندی زیست‌بوم فناوری نقش داشته و دارند تبریک و تهنیت عرض می‌نماییم.

از برجسته‌ترین دستاوردهای حاصله در طول سال اول، شناسایی اولویت‌ها و ضرورت‌های کشور در حوزه توسعه فناوری اتصال‌پذیری و ارتباطات، ترسیم نقشه راه برای رسیدن به اهداف ستاد است که با موفقیت در حال اجرا است. 

از جمله جهت‌گیری‌های اصلی این ستاد؛ بررسی فناوری‌های نوین و حمایت از کسب و کارهای نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان، تعیین اولویت‌ها بر اساس نیازهای ملی، قابلیت توسعه و تأثیرگذاری بر اقتصاد و جامعه در یک سال گذشته بوده و بحمدالله تا حد خوبی محقق شده است.

برای پیشبرد اهداف و تحقق اولویت‌ها، ستاد اقدام به تشکیل کارگروه‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف کرد. این کارگروه‌ها شامل کارشناسان و متخصصین مجرب در حوزه‌های مختلف فناوری از جمله ارتباطات نسل جدید، هوشمندسازی و اینترنت اشیا، امنیت سایبری و فناوری‌های ماهواره بودند. نقش این کارگروه‌ها، شناسایی چالش‌ها، ارائه راهکارها و پیشنهاداتی برای توسعه فناوری‌ها و نیز همکاری با دیگر نهادها و سازمان‌ها برای تحقق اهداف بود.

همچنین برای توسعه روابط بین‌الملل و کشف راه های تبادل فناوری، کارگروه بین‌الملل ستاد نیز تشکیل شد. این کارگروه مأموریت دارد تا علاوه بر شناسایی اولویت‌ها در سطح داخلی، امکان بررسی و بهره‌مندی از تجارب و دانش بین‌المللی در حوزه فناوری‌های ارتباطی را فراهم کند. هدف از این کارگروه تبادل دانش و فناوری با کشورهای پیشرفته برای بهبود سرعت و کارایی در تحقق اهداف می‌باشد.

از جمله اقدامات دیگر ستاد می‌توان به مسابقات نوآوری و فناوری با محوریت ایجاد و توسعه راهکارهای نوین در حوزه ICT اشاره کرد. اهداف این مسابقات تشویق دانشجویان، پژوهشگران و کارآفرینان به ارائه ایده‌ها و پروژه‌های خلاقانه که پتانسیل تجاری‌سازی و کاربردی شدن را دارند. برگزاری فراخوان‌ها با حمایت مالی و معنوی از سوی ستاد و ارتباط با صنایع مرتبط و همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی معتبر از جمله اقدامات دیگر ستاد در این یک سال می‌باشد.

برگزاری رویدادهای کاشتن برای آینده فرصت مناسبی برای شبکه‌سازی بین دانشجویان را فراهم، و ایجاد تعامل دوسویه در معرفی ظرفیت‌ها و دستاوردهای ستاد را ایجاد کرده است.

اینجانب لازم است در اولین سالگرد تأسیس ستاد، مراتب قدردانی و سپاس خود را از حمایت‌های دلسوزانه معاون محترم علمی و ریاست محترم مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی، نیز از تلاش‌های صادقانه و خالصانه همکارانم در این ستاد را ابراز داشته و حرکت در مسیر عزت و سربلندی هرچه بیشتر خانواده ستاد را از خداوند متعال مسئلت دارم. امیدوارم با تلاش و کوشش مضاعف و با همدلی در رسیدن به اهداف والای ستاد موفق باشیم.

سید محمد کرباسی
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات
//isti.ir/ZQoy