تدوین نظامنامه تعیین عمق بومیسازی محصولات دانشبنیان
دبیر ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات: طبق قانون برنامه هفتم توسعه، باید سهم محصولات با فناوری متوسط به بالا از تولید ناخالص ملی به ۷ درصد برسد.
به گزارش روابطعمومی ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات، سید محمد کرباسی در گفت و گو با خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) افزود: این الزام به طور کلی مطرح شده است ولی لازمه تحقق آن حمایت ویژه از رشد شرکتهای دانشبنیان و توسعه زیرساختهای نوآوری و فناوری است که در قالب برنامههای توسعهای دیده میشود.
به گفنه او، این امر با حمایت از ایجاد، توانمندسازی و توسعه شرکتهای دانشبنیان در چارچوب قوانین و مقررات، اقداماتی برای ارتقا و تقویت فرآیند شتابدهی به توسعه اقتصاد دانشبنیان و تقویت زیستبوم نوآوری محقق خواهد شد.
کرباسی درخصوص علت سهم پایین شرکتهای فناوری و دانشبنیان برخلاف شرکتهای خدماتی فناوری در رشد اقتصاد دیجیتال اظهار داشت: توسعه فناوری به ویژه در حوزههای فضایی زمانبر و پرهزینه است. از طرفی در مقام رقابت با محصولات مشابه خارجی، در حوزه خدمات مسیر هموارتر است.
او افزود: چالشهای توسعه فناوریهای پیشرفته در مقایسه با خدمات فناورانه، موجب شده است که سهم شرکتهای فناور و دانشبنیان در اقتصاد دیجیتال کشور کمتر از شرکتهای خدماتی فناوری باشد. رفع این موانع ساختاری و نهادی میتواند نقش شرکتهای فناور را در توسعه اقتصاد دیجیتال افزایش دهد.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات در پاسخ به اجرای ممیزی و فیلتر فعالیت شرکتهای دانشبنیان واقعی توضیح داد: نظامنامه تعیین عمق بومیسازی در راستای رفع این نقیصه تدوین شده و توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در چند حوزه به صورت آزمایشی در حال اجراست.
او افزود: این نظامنامه با هدف رفع چالشهای تعیین عمق ساخت داخل در محصولات پیشرفته فاوا که با محصولات سایر صنایع متفاوت است، تهیه شده است. در واقع، نظامنامه بومیسازی محصولات فاوا با هدف ایجاد فرآیندی منسجم و یکپارچه برای ارزیابی عمق ساخت داخل این محصولات تدوین شده است. اجرای آزمایشی این نظامنامه در چند حوزه، گام مهمی در راستای شناسایی و رفع چالشهای موجود در این زمینه است.
فاطمه ملکی- خبرگزاری ایستنا
ارسال به دوستان