مصاحبه اختصاصی خبرگزاری آنا با دبیر ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات
سید محمد کرباسی: از ایدههای خلاق و کسب و کارهای نوپا در حوزه اتصالپذیری حمایت میکنیم.
سیدمحمد کرباسی دبیر ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان در رویکرد و مأموریت جدید خود، توجه ویژهای به توسعه فناوری قائل شده است از این رو ستادهای تخصصی مختلفی را تشکیل داده که ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات ازجمله آنهاست.
وی افزود: ستادهای معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری بهعنوان ارگان فرا دستگاهی که به نهاد ریاست جمهوری کمک میکنند، نقش مهمی در پیشبرد حوزههای مختلف علم، فناوری و اقتصاد دانشبنیان دارند. نقش اصلی ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات نیز این است که بتواند یک همافزایی و همگرایی در ظرفیتهای مختلف کشور برای بحث توسعه فناوریها ایجاد کند؛ فناوریهای اولویتدار و ضروری که به TRL اولیه رسیده و منتهی به نمونه اولیه شدهاند.
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف افزود: از ابتدای تأسیس، این ستاد مأموریت رصد فناوری و شناسایی اکوسیستم فناوری، ترویج و توسعه فرهنگ فناوری، حمایت از طرحهای پژوهشی، توسعه فناوری اولویتدار و ضروری، بازارسازی و بازاریابی و تجاریسازی را دنبال میکند و در برنامههای آتی توسعه فناوریهای ارتباطات نسل ۵ و ۶، اینترنت اشیاء و هوشمند سازی صنایع، امنیت سایبری، توسعه ارتباطات ماهوارهای، توسعه ارتباطات کوانتومی و خودروی متصل را در اولویت کاری خود قرار داده است.
دکترای مخابرات سیستمی یادآور شد: اکنون فقط هشت ماه از تأسیس ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات میگذرد و هنوز در بحث زیرساختها با پارهای از مشکلات مواجه هستیم به همین دلیل سعی کردهایم در وهله نخست روی بحث ایجاد زیرساختها و یک سری بسترهای اولیه برای اجرای مأموریتهایمان تمرکز داشته باشیم. همچنین برای رفع موانع توسعه فناوریهای هوشمند یک سری مذاکرات با«وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» و «سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی» بهمنظور اصلاح قوانین و قواعد رگلاتوری انجام دادهایم.
وی در پاسخ به این سؤال که اکنون چند شرکت دانشبنیان در حوزه ICT فعال هستند و نحوه حمایت شما از این شرکتها چگونه است، گفت: از ۹ هزار و ۷۰۰ شرکت دانشبنیان کشور، حدود ۲ هزار شرکت در ارتباط با حوزه ICT فعالیت دارند. عمدتاً این شرکتها در حوزههایی مانند برق، الکترونیک، نرمافزار، هوشمند سازی و امنیتی فعال هستند. هدف اصلی ما این است که شرکتهای فعال این حوزه را تقویت کنیم به همین منظور برنامههای حمایتی برای شرکتهای دانشبنیان نوپا، فناور و نوآور در نظر گرفتهایم.
وی درباره نحوه حمایت این ستاد از طرحهای پژوهشی عنوان کرد: حمایت ما از طرحهای پژوهشی دورههای تحصیلات تکمیلی، پایاننامهها، رسالههای دکتری و فرصتهای مطالعاتی بهمنظور توسعه فناوری از جنس پژوهانه و ارائه وامهای بلاعوض و حمایت از TRL های پایین و ارتقای آنها به TRL های بالاتر است.
کرباسی افزود: در این مأموریت ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات از شرکتهای دانشبنیان و هستههای نوپایی حمایت میکند تا این شرکتها نیز به فضای توسعه فناوری ورود پیدا کنند.
به گفته وی، مخاطب اصلی ما در این مأموریت فقط شرکتهای دانشبنیان نیستند بلکه شرکتها و صنایع بزرگی هم که بتوانند در این حوزه از تحقیق و توسعه حمایت کنند مخاطب این مجموعه محسوب میشوند؛ این شرکتها و صنایع میتوانند از اعتبارات و تسهیلات مالیاتی و امکانات قانون جهش تولید بهرهمند شوند.
وی خاطرنشان کرد: با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و مرکز تحقیق و توسعه حملونقل طی دو مرحله از پایاننامهها حمایت کردهایم و با همکاری بنیاد ملی علم ایران فراخوانی بهمنظور حمایت از طرحهای پژوهشی ارائه دادهایم تا TRL های تأییدشده از سوی اساتید دانشگاهها موردحمایت قرار بگیرند.
کرباسی تأکید کرد: همچنین طی فراخوانی تحت عنوان نوآفرینی، طرحهای نوآورانهای که طی یک سال توسط هستههای نوپا تبدیل به کسب و کار شدهاند از حمایت حداکثر یک میلیارد تومانی برخوردار خواهند شد. فراخوانی نیز با همکاری وزارت ارتباطات تحت عنوان تجهیزات رادیویی نسل جدید (ترنج) برای دعوت از شرکتهای دانشبنیان بهمنظور بومیسازی برخی تجهیزات رادیویی مبتنی بر فهرست شبکه ملی اطلاعات ارائه دادهایم.
دبیر ستاد توسعه فناوریهای اتصالپذیری و ارتباطات در پایان گفت: هنوز زیرساختهای فناوری ارتباطات نسل پنجم که اکنون در کشورمان مورداستفاده قرار میگیرد نیز وارداتیاند. ما در نظر داریم با حمایت از شرکتهای دانشبنیان و صنایع بزرگ این فناوریها را در کشورمان بومیسازی کنیم. اکنون با همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان برای بازارسازی، بازاریابی و تجاریسازی این شرکتها نیز تعاملاتی با سایر ستادهای این معاونت ازجمله «ستاد اقتصاد دیجیتال»، «ستاد فناوریهای حوزه فضایی و حملونقل پیشرفته» برقرار کردهایم.
گفتگو از فرزانه صدقی
ارسال به دوستان