سرویس ارتباطی ۱۱۲؛ گام اول ایران برای رسیدن به خودروی هوشمند

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات: برای اجرای طرح خودروی متصل در کشور، سرویس ارتباطی 112 روی یکی از خودروها به‌صورت آزمایشی در حال اجرا است.

به گزارش روابط‌عمومی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، براساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، تهرانی‌ها از ابتدای سال جاری منتهی به ۲۵ دی ماه، پنج روز هوای پاک و ۱۷۹ روز هوای قابل قبول را تنفس کرده‌اند که در مجموع ۶۱ درصد از روزهای امسال هوا در شرایط مطلوب قرار داشته است. فناوری برای این معضل هم راه حل دارد و تولید خودروهای هوشمند با کنترل مصرف سوخت و استفاده از انرژی پاک می‌تواند گامی در این راستا باشد. به‌طور کلی افزایش ایمنی، کاهش ترافیک، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی از مزایای استفاده از ماشین هوشمند است.رسیدن به تولید خودروهای هوشمند در کشور مستلزم ایجاد زیرساخت‌های مناسب است و این مسیر هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد. یکی از گام‌های اولیه، اجرای آزمایشی خودروی متصل با قابلیت برقراری تماس اضطراری بوده است. همچنین اقدامات تحقیق و توسعه توسط نهادهای مسئول در حال گسترش است تا راه را برای تحقق این هدف هموارتر کند.حرکت به سمت خودروهای هوشمند به معنای پیشرفت تدریجی از خودروهای برقی و متصل به خودروهای خودران و در نهایت خودروهای چندمنظوره هوشمند است. طی این مسیر مستلزم ایجاد و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، نصب شبکه‌ای از حسگرها و رادارها، ایجاد پلتفرم‌های متناسب و مناسب‌سازی خودرو برای بهره‌مندی هرچه بهتر از این فناوری‌ها هستیم.

پیشرفت کند تحقیق و توسعه خودروی هوشمند در کشور
چند مرحله کلیدی برای رسیدن به این فناوری پیشرفته لازم و ضروری است. تحقیق و توسعه، آزمایش در محیط‌های کنترل‌شده، آزمایش در جاده‌های عمومی، تولید انبوه و تجاری‌سازی از جمله مراحل مورد نیاز برای رسیدن به خودروی تمام‌اتوماتیک هستند. کشورهای پیشرو در حوزه خودروهای هوشمند، با انجام اقدامات مختلف در زمینه تحقیق و توسعه، قوانین و زیرساخت‌ها، این فناوری را به جلو می‌برند.در ارتباط با تحقیق و توسعه که در کشور تا چه حدی انجام شده، سید محمد کرباسی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست‌جمهوری این‌چنین توضیح می‌دهد: «در داخل کشور به مرور زمان و با ورود خودروسازان به عرصه‌ تولید خودروهای برقی و هوشمند، کار تحقیق و توسعه در این زمینه‌ها رو به گسترش است. البته پیشرفت این مسیر با توجه به سایر مشکلاتی که در صنعت خودروی ایران وجود دارد به کندی اتفاق می‌افتد.»

خودروی متصل با قابلیت برقراری تماس اضطراری
یکی از عرصه‌های اولیه در مسیر رسیدن به خودروی هوشمند، دستیابی به خودروی متصل با قابلیت برقراری تماس اضطراری است. این قابلیت می‌تواند با کاهش زمان مراجعه و رسیدگی مراکز امداد نجات، منجر به کاهش تلفات جاده‌ای شود. خودروی متصل با قابلیت برقراری تماس اضطراری، علاوه بر اتصال به اینترنت و سایر سیستم‌ها، در مواقع اضطراری به‌طور خودکار یا توسط راننده با خدمات اضطراری مانند پلیس، آتش‌نشانی یا اورژانس تماس برقرار می‌کند.به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات در این زمینه در ماه‌های اخیر این ستاد برای راه‌اندازی سرویس ارتباطی 112 به‌عنوان سرویس تماس اضطراری اقداماتی کرده و به نتایج اولیه رسیده است. تشکیل جلسات متعدد با حضور ذی‌نفعان این موضوع، ریشه‌یابی مسائل و کشف راه‌حل آنها و ایجاد هماهنگی‌ بیشتر برای پیشبرد اهداف کلان ملی از‌ جمله این اقدامات بوده است.کرباسی در توضیح این قابلیت می‌گوید: «سرویس ارتباطی 112 هنوز جای کار زیادی دارد. این سرویس الان در مرحله آزمایشی است و در حال حاضر روی یکی از محصولات ایران خودرو آزمایش می‌شود اما امیدواریم با همت بازیگران مختلف، از جمله خودروسازان، اپراتورها و جمعیت هلال احمر، بزودی شاهد گسترش این سرویس باشیم.»

متولی اجرایی شدن خودروی هوشمند در ایران
حال این پرسش به ذهن می‌آید که متولی این امر در کشور کیست و باید از چه نهادی رسیدن به این فناوری پیشرفته را مطالبه کرد؟ تقریبا یک دهه پیش سورنا ستاری معاون وقت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه تولید خودروهای هوشمند و برقی جزو برنامه‌های اصلی این معاونت است، عنوان کرده بود که تولید قطعات نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و امروز مشکلی در این زمینه در کشور وجود ندارد.البته آنطور که ظواهر امر نشان می‌دهد، هیچ خودروی تولید داخلی در این زمینه نداریم و می‌توان نتیجه گرفت در این سال‌ها اقدام خیلی جدی در این مورد نه از سمت معاونت علمی و نه هیچ نهادی انجام نشده است.کرباسی در مورد متولی این امر می‌گوید: «خودروی هوشمند در حال حاضر متولی خاصی ندارد. به‌طور کلی در مورد خودروهای هوشمند می‌توان گفت که معاونت علمی مخصوصا ستاد حمل و نقل پیشرفته آن، متولی و پیگیر این موضوع بوده است. این مقوله بسیار High Tech (پیشرفته) است که مسیر رسیدن به آن از خودروی متصل و برقی عبور می‌کند؛ یعنی اول باید در این حوزه‌ها حرفی برای گفتن داشته باشیم و بعد به سمت خودروی هوشمند حرکت کنیم. به‌همین دلیل معاونت علمی می‌تواند یکی از متولیان آن باشد و وزارت صمت هم پیشتر و در دولت سیزدهم در حوزه خودروی برقی پیگیری‌هایی داشته است.»خودروهای خودران در دنیا توسط تیم‌های تحقیقاتی با تخصص‌های مختلف طراحی و ساخته شده‌اند. با توجه به اینکه در کشور ظرفیت‌هایی مثل شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌های صنعتی و نخبگان داریم، می‌توان با استفاده از این ظرفیت زیر نظر نهاد متولی مشخص به این هدف مهم رسید.
//isti.ir/Zu2z