آغاز نخستین گردهمایی شتاب دهنده های منتخب ایران

گردهمایی شتاب‌دهنده‌های منتخب ایران با هدف شبکه‌سازی و اشــتراک دانــش و تجربــه و اطلاع از آخرین حمایت‌ها و امکانــات نهادهــای دولتــی از جملـه معاونت علمی، فنـاوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاسـت جمهوری از امروز آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از «مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری» ،نخستین گردهمایی شتاب دهنده های منتخب کشور با حضور بیش از ۵۰ شتاب دهنده از ۱۵ استان کشور برگزار شد.

بررسی دستورالعمل شتاب دهنده ها، بررسی سیاست‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در این حوزه، اعمال روال جدید ارزیابی، انتقال تجربیات موفق شتاب دهنده‌ها، توسعه همکاری ها و شبکه سازی و آموزش و یادگیری از جمله اهداف برگزاری این رویداد است.

دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری در ساماندهی و توسعه زیرساخت‌های فناوری و نوآوری با اشاره به اینکه این گردهمایی به شبکه‌سازی میان شتابنده‌ها کمک می‌کند، گفت: طی این رویداد شتاب دهنده‌ها از آخرین حمایت‌ها و امکانات نهاد‌های دولتی از جمله معاونت علمی و فناوری و صندوق نــوآوری و شکوفایی مطلع می‌شوند و مقدمات ایجاد فرصت‌های گسترده‌تر برای شتاب دهنده‌ها فراهـم می‌شود تا برنامه‌ها و استارتاپ‌های خود را به مراحل بالاتری ارتقا دهند که در نتیجه، برای جامعه ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

محمدجواد صدری مهر افزود : با توجه به اهمیت شتاب دهنده ها، حمایت از آن‌ها باید به عنوان یک اولویت ملی در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه توسعه زیر ساخت زیست بوم فناوری و نوآوری از موضوعات اولویت دار معاونت علمی در همه دوره‌ها است، گفت : امروزه به برکت کوشش‌های انجام شده اکوسیستم نوآوری کشور دارای بخش‌های مختلفی است و در دوره جدید معاونت علمی سعی شده است تا فعالیت این اکوسیستم توسعه یابد؛ حال در صورتی که بخواهیم اکوسیستم فعال فناوری داشته باشیم، تنها راه ما ارتقاء بخش‌های خصوصی است و در این راستا مهم‌ترین نقش را در این قسمت شتاب دهنده‌ها بازی می‌کنند.

دستیار معاون علمی رئیس جمهور افزود : در دوره قبل معاونت علمی و فناوری، مجوز فعالیت برای زیرساخت زیست بوم نوآوری اعطا می‌شد، اما اکنون این موضوع وجود ندارد بلکه گواهی صلاحیت به این شتاب دهنده ارائه می‌شود و بر اساس آن از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری حمایت می‌شوند و شتاب دهنده‌های نوآوری در حال بهره‌برداری در صورت صلاحیت متقاضی و با امتیاز کسب شده در شاخص‌های ارزیابی، در قالب سطح ۱ و ۲ ارزیابی می شوند. مدت اعتبار گواهی صلاحیت صادر شده دو ساله است و تمدید آن بر اساس امتیاز ارزیابی سالانه آن‌ها خواهد بود.

وی گردهمایی دو روزه شتاب‌دهنده‌های منتخب ایران را نقطه شروعی برای شبکه سازی‌های موثر میان شتاب دهنده‌ها عنوان و ابراز امیدواری کرد که این رویداد ادامه دار باشد و بتوانیم برای جامعه تاثیر گذار باشیم.

محمد صادق سبحانی، مدیر طرح تریگیت نیز  طی سخنانی در این رویداد به تشریح سکوی (پلتفرم) شتابدهی آنلاین تریگیت که از اوایل تیر ماه سال ۱۴۰۱ کار خود را آغاز کرده است، پرداخت.
پلتفرم تریگیت این امکان را برای نهادهای نوآوری از جمله شتابدهنده ها فراهم می‌کند تا فرایند های پذیرش، ارزیابی ، آموزش و راهبری را یکپارچه کنند و بدون محدودیت جغرافیایی به تیمهای استارتاپی متقاضی در سراسر کشور خدمت رسانی کنند. استفاده از خدمات این پلتفرم به عنوان یک بستر رشد و شتابدهی آنلاین کسب و کارهای نوپا فرایند های آموزش، راهبری را تکرار پذیر می‌کند و امکان پایش وضعیت تیمهای زیرمجموعه هر نهاد نوآوری را تسهیل می‌کند.

سبحانی با تأکید بر همراهی و همکاری سایر فعالان زیست‌بوم نوآوری افزود: امیدواریم با شناساندن بیشتر این پلتفرم، همراهان خود را در این مسیر پیدا کنیم، چراکه ما برای همکاری آماده هستیم و سایر شتاب دهنده‌ها، مراکز رشد، پارک‌های علم‌وفناوری، صندوق‌ های پژوهش ‌و فناوری و سایر بازیگران اکو سیستم نوآوری نیز می ‌توانند در کنار ما قرار بگیرند تا خدمات بهتری به تیم های زیرمجموعه خود ارائه دهند و شاهد رشد بیشتر زیست بوم نوآوری کشور باشیم.

وی با اشاره به رایگان بودن محتواهای آموزشی این پلتفرم، درخصوص فرایند سامانه آنلاین تریگیت گفت: نهادهای نوآوری در این پلتفرم امکان تعریف برنامه های ارزیابی و خدمات دهی شخصی سازی شده خود را دارند و می توانند به پذیرش و تعامل با استارتاپ ها بپردازند.

تیم‌ها در سراسر کشور می توانند با مراجعه به این پلتفرم ؛ نهاد نوآوری خود را انتخاب کنند تا در فرایند ارزیابی آن نهاد قرار گیرند و در صورت پذیرش در فرایند داوری از خدمات نهاد مورد نظر خود بهره مند شوند.

گردهمایی دو روزه شتاب‌دهنده‌های منتخب ایران با برگزاری سکو های  (پنل‌) گفت‌وگـو و شبکه‌سـازی که از امروز در تهران آغاز شده است تا فردا سه شنبه ادامه دارد .
کلمات کلیدی
//isti.ir/Z2Cx