دستگاه «آشکارگر موج میلی‌متری اشیاء پنهان» برگزیده جایزه نکست

محققان دانشگاه صنعتی شریف موفق به کسب رتبه دوم بخش «اتصال‌پذیری و میکروالکترونیک» جایزه ملی فناوری نکست شدند.

دستگاه « آشکارگر موج میلی متری اشیاء پنهان»، که توسط تعدادی از استادان و فارغ‌التحصیلان دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف به سرپرستی دکتر مهدی شعبانی، دکتر زهرا کاوه‌وش و دکتر محمد فخارزاده  ساخته شده است موفق به کسب رتبه دوم بخش «اتصال‌پذیری و میکروالکترونیک» جایزه ملی فناوری نکست شد.

آیین اعطای جایزه ملی فناوری نکست، ۲ اسفندماه ۱۴۰۲، در هتل عباسی اصفهان برگزار شد. در جریان این رویداد، اسامی شرکت‌های برگزیده در سه حوزه «هوش مصنوعی، رباتیک و صنعت ۴»، «اتصال‌پذیری، ارتباطات و میکروالکترونیک»، «زیست فناوری و زیست مهندسی» و نیز در بخش «پیشگامی» اعلام شد و با اهدای جوایز و تسهیلاتی از این شرکت‌ها تجلیل شد.

دستگاه « آشکارگر موج میلی‌متری اشیاء پنهان » توسط محققان دو  شرکت فناور؛ «صنایع ارتباطی پایا» و «فناوری امواج بصیر» از دانشگاه صنعتی شریف ساخته شده است. این دستگاه برای شناسایی اشیاء پنهان با کاربرد در اماکنی مانند فرودگاه‌ها طراحی و پیاده سازی شده است.

این دستگاه با تکنولوژی موج میلی‌متری در ورودی اماکن حساسی چون فرودگاه‌ها و گمرک، زیارتگاه‌ها و ... نصب می‌شود و دارای بخش‌های آرایه آنتن، الکترونیک فرکانس بالا، نرم‌افزار و هوش مصنوعی و مکانیک بوده و در مقایسه با نمونه خارجی، قیمتی نصف یا یک سوم دارد.

در طراحی و ساخت این دستگاه از تجهیزات بومی استفاده شده و تفاوت آن با دستگاه‌های ایکس‌ری (X-Ray) استفاده شده در فرودگاه‌ها این است که دستگاه ایکس‌ری تنها فلزات را تشخیص می‌دهد، اما این دستگاه بومی، هر چیز پنهان شده زیر لباس را شناسایی می‌کند و خطری برای سلامت کاربر ندارد.

گفتنی است؛ شناسایی اشیاء ممنوعه و اعلام اخطار به اپراتور از دیگر مزایای این دستگاه به شمار می‌رود. تعدادی  از این دستگاه‌ها در آستان قدس رضوی نصب شده و ظرف ۱۰ سال آینده تمام فرودگاه‌های جهان مجهز به این دستگاه می‌شوند.

خاطر نشان می‌شود؛ جایزه ملی فناوری نکست (نوآوری کارآفرینان سرآمد توسعه) که از آن به‌ عنوان فستیوال و رویدادی مهم در حوزه علم و فناوری یاد می‌شود، در مرحله ثبت‌نام اولیه موفق به جذب ۲۴۰ طرح از استان‌های مختلف شد. در این فرآیند، ۸۹ طرح به مرحله ثبت‌نام نهایی رسید و سپس بر اساس معیارها و داوری‌های صورت گرفته، در نهایت ۳۰ شرکت به مرحله نهایی راه یافتند.

به برگزیدگان این رویداد در رتبه اول، ۵ میلیارد تومان گرنت و ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات، به رتبه دوم، ۳ میلیارد تومان گرنت و ۹ میلیارد تومان تسهیلات و به رتبه سوم، ۲ میلیارد تومان گرنت و ۶ میلیارد تومان تسهیلات اعطا می‌شود.


//isti.ir/Z9Ex