مزایای قانونی استقرار شرکت‌های فناور در پارک‌های علم و فناوری در ایران

هدف نهایی پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات، جذب شرکت‌ها و واحدهای فناور داخلی و خارجی، ارتقاء آن‌ها در حوزه تولید محصولات ICT مدرن، و تسهیل حضور آنها در بازارهای داخلی و خارجی است.

تأسیس پارک‌های علم و فناوری جدیدترین رویکرد کشورها به مقوله دانش و فناوری است که با هدف عملیاتی کردن آموخته‌های علمی در محیط کسب­ وکار، فراهم سازی زیرساخت بقا، رشد و توسعه شرکت‌های نوپا و در نهایت افزایش ثروت جامعه از طریق ترویج و گسترش نوآوری مبتنی بر فرهنگ رقابت در میان شرکت‌های عضو در هر پارک علمی و فناوری است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف حمایت از واحدهای فناور و کسب و کارهای فعال در حوزه ICT، در سال 1396 اقدام به تأسیس پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) کرد. پارک فاوا به عنوان یک پارک ملی، در حال حاضر قطب تولید فناوری در کشور و نیز ارائه دهنده خدمات، تسهیلات و تجهیزات برای شرکت‌های فناور داخلی در حوزه ICT محسوب می‌شود. 

پارک فناوری اطلاعات و ارتباطات حامی و پشتیبان تمامی شرکت‌های فناوری در حوزه ICT است که «به مرحله محصول رسیده و قصد ورود به بازار فناوری آی.سی.تی در سطوح داخلی، منطقه ای و بین المللی را دارند.»

مزایای قانونی استقرار شرکت‌های فناور در پارک‌های علم و فناوری در ایران
  1) معافیت مالیات بر عملکرد واحدهای فناور عضو و مستقر در پارک (ماده 9 قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان)  
  2) معافیت واحدهای فناور عضو و مستقر در پارک از پرداخت هرگونه عوارض معمول در کشور (ماده 9 قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان)
  3) معافیت مالیات بر حقوق پرسنل شاغل در پارک (بند (چ) ماده (8) قانون جهش تولید دانش‌بنیان)
  4) عدم شمول قانون کار در پارک‌های فناوری (ماده 9 قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان) 
  5) امکان صدور پروانه اشتغال برای کارکنان خارجی شرکت‌ها توسط وزارت کار (ماده 9 قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان)
  6) امکان ترک تشریفات مناقصه با دستگاه‌های دولتی برای انجام قراردادهای پژوهشی فناوری و تولیدی (مصوبه هیئت وزیران)
  7) امکان ترک تشریفات مناقصه برای قراردادهای خرید یا ساخت محصولات دانش‌بنیان بار اول با واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری (بند (الف) ماده(10) قانون جهش تولید دانش‌بنیان)
  8) عدم شمول کمک‌های بلاعوض دولتی به واحدهای فناور مستقر در پارک‌ها به مالیات اتفاقی (بند (پ) ماده (11) قانون جهش تولید دانش‌بنیان)
  9) امکان استقرار و فعالیت واحدهای فناور تا رده 3 زیست محیطی در پارک‌های فناوری، در شعاع 120 کیلومتری شهرهای بزرگ (مصوبه هیئت وزیران)



//isti.ir/ZSTx