نمایشگاه الکامپ چیست و برای چه کسب و کارهایی مناسب است؟

نمایشگاه الکامپ یکی از نمایشگاه‌های تخصصی است که هر ساله با رویکرد و شعار خاصی برگزار می‌شود. برپایی این نمایشگاه‌ها به تخصصی شدن بسیاری از دانش‌ها کمک می‌کند و فرصتی برای رشد کسب‌وکارهای نوپا ایجاد می‌نمایند.

به گزارش روابط‌عمومی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، الکامپ راه طولانی را پشت سر گذشته است تا به جایگاه امروزی رسیده است. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند اگر استارت‌آپ‌های مرتبط در این نمایشگاه حضور داشته باشند، می‌توانند به موفقیت‌های زیادی دست پیدا کنند. شناخت نمایشگاه الکامپ باعث می‌شود کسب‌وکارهای مرتبط از حضور در این فضا لذت ببرند و جایگاه خود را در بازار پررقابت امروزی تثبیت نمایند.

در این مقاله سعی کردیم به صورت کلی درباره نمایشگاه الکامپ اطلاعاتی به شما ارائه دهیم تا متوجه شوید این نمایشگاه چه مزیت‌هایی دارد و برای چه کسب‌و‌کار‌هایی می‌تواند مناسب واقع شود.

 

نمایشگاهی به وسعت تکنولوژی
تکنولوژی واژه‌ای است که مرزها را در هم می‌شکند و انسان را در فراسوی زمان و مکان قرار می‌دهد. درو اقع، قرن بیست‌ویکم را می‌توان قرن ظهور تکنولوژی‌های نوین و تجربه زندگی به شیوه‎ای خاص و دوست‌داشتنی دانست. اگر به اطراف خود نگاهی داشته باشید متوجه می‌شوید هر آنچه را در زندگی روزمره خود دارید، مدیون تکنولوژی‌هایی هستید که به دنیا عرضه شده‌اند.

آیا شما دوست دارید قبل از آنکه تکنولوژی‌های جدید به بازار عرضه شوند و در دسترس عموم قرار گیرند با آنها آشنا شوید؟! نمایشگاه الکامپ جایی است که شما را به این هدف می‌رساند.

شروع کار از یک چادر بادی
شاید برای شما جالب باشد بدانید نمایشگاهی که امروزه به یکی از نمایشگاه‌های بسیار مهم در کشور تبدیل شده است، اولین بار کار خود را از یک چادر بادی شروع کرد. همین امر زمینه ساز رشد این نمایشگاه گردید و توانست آن را به یکی از موفق‌ترین نمایشگاه‌های کشور تبدیل کند. در سال ۱۳۶۹، فعالیت این نمایشگاه با گردهمایی فعالان حوزه کامپیوتر، برق، الکترونیک و ارتباطات برگزار شد. در آن سال، جمع زیادی از نخبگان و شرکت‌های مرتبط وارد نمایشگاه شدند و به تبادل اطلاعات پرداختند. بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند سال ۱۳۶۹ نقطه شروع باقدرتی است که توانست صنایع الکترونیک و فنی کشور را در معرض رشد قرار دهد.

جدایی رشته‌های برق و ارتباطات
پس از مدتی، تعاملاتی که در نمایشگاه الکامپ میان رشته‌های مختلف انجام شد بسیاری از آنها به این نتیجه رسیدند خودشان باید به صورت مستقل عمل کنند. در روند برگزاری این نمایشگاه، صنایع مخابرات، برق و ارتباطات از آن جدا شدند و خودشان به صورت مستقل شروع به کار کردند. در واقع، قدرت نهفته این نمایشگاه در این جهت بود که به رشته‌های مختلف نشان داد آنها می‌توانند مستقل باشند و به دستاوردهای زیادی دست پیدا کنند.

مخابرات و تلکام
زمانی که رشته‌های مختلف در نمایشگاه الکامپ با یکدیگر به تعامل پرداختند، یکی از رشته‌های که متوجه شد می‌تواند به تنهایی رشد زیادی داشته باشد صنایع مخابرات بود. صنایع مخابرات کار خود را مستقلاً از حوزه‌های دیگر آغاز کردند و امروزه نمایشگاه‌های صنایع مخابراتی با نام تلکام برگزار می‌شود. نمایشگاه تلکام یکی از شناخته‌شده‌ترین نمایشگاه‌های کشور است که باعث تحولات زیادی در صنایع مخابراتی شده است. همچنین، این نمایشگاه امکان ارتباط با بسیاری از کشورهای اروپایی و خارجی را به وجود آورده است و این مسئله می‌تواند به عنوان جهشی بزرگ در این علوم در نظر گرفته شود.

نمایشگاه الکامپ و سهامی خاص
با توجه به رشد بالای این نمایشگاه، برگزاری آن تا سال ۱۳۷۹ در حوزه شرکت سهامی نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران قرار داشت. پس از مدتی، این نمایشگاه از حوزه سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی خارج شد و به بخش خصوصی واگذار گردید. این تغییر توانست مدل رشد این نمایشگاه را در روند موفقیت قرار دهد و به آن کمک نماید تا دستاوردهای خود را تقویت نمایند و دوباره بتوانند جایگاه خود را در بخش خصوصی تثبیت نمایند.

روند تغییر این نمایشگاه تا به حال در مسیر رشد قرار داده است و باعث شده است امروزه به جایگاه ویژه‌ای دست پیدا کند.

نحوه انتخاب نام این نمایشگاه
قبل از آنکه بخواهیم نگاه عمیق‌تری به تاریخچه این نمایشگاه داشته باشیم و در مورد دستاوردهای آن صحبت کنیم، بهتر است به این موضوع توجه کنیم نام این نمایشگاه بر چه اصولی انتخاب شده است. با توجه به این موضوع که این نمایشگاه ترکیبی از علوم الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک است (Electronics, Computer & E-Commerce) نام این نمایشگاه از ترکیب این علوم ساخته شده است: نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، رایانه و تجارت الکترونیک که به صورت تخصصی به آن نمایشگاه الکامپ گفته می‌شود.

تحولی بزرگ در سال ۱۳۷۹
برگزارکنندگان اصلی نمایشگاه الکامپ سال ۱۳۷۹ را نقطه عطفی در تاریخچه این نمایشگاه می‌دانند. با اینکه در این سال‌ها این نمایشگاه بدون توجه به نظم و روتین برگزار می‌شد، در آن سال ۳۹۲ شرکت‌کننده در این نمایشگاه حضور داشتند و ۳۸ شرکت‌کننده متعلق به شرکت‌های خارجی بودند. این نمایشگاه در سال ۷۹ در مسافتی به وسعت ۲۰ هزار و ۹۲۵ متر مربع بزرگرار شد. در سال ۱۳۸۰، تعداد شرکت‌کنندگان خارجی افزایش چشمگیری داشت و از ۳۸ شرکت به ۸۰ شرکت رسید. همچنین، تعداد شرکت‌کنندگان داخلی نیز افزایش یافت و تعداد آنها ۴۰۰ شرکت بود.

ایجاد روتین منظم
یکی از مواردی که در تاریخچه رشد نمایشگاه الکامپ باید به آن اشاره کنیم منظم شدن این نمایشگاه است. در واقع تا قبل از سال ۱۳۷۹ هیچ برنامه مشخصی برای برگزاری این نمایشگاه وجود نداشت و همین مسئله نقطه ضعف آن به‌شمار می‌رفت؛ اما کارشناسان و برگزارکنندگان این نمایشگاه در سال ۱۳۷۹ نظم خاصی را به آن بخشیدند و به آن کمک کردند تا از یک روتین و برنامه مشخص پیروی نماید.

پیشرفت زیاد در سال ۱۳۸۹
همانطور که در بالا متوجه شدید، از سال ۱۳۷۹ نمایشگاه الکامپ در روند صعودی قرار گرفت و این روند به حدی مشهود بود که توجه بسیاری از صنایع را به سوی خود جلب کرد. در واقع، کشورهای خارجی زیادی برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کرده بودند و می‌خواستند با حضور در این نمایشگاه به مشتریان بالقوه دست پیدا کنند. در این سال، تعداد شرکت‌کنندگان این نمایشگاه به حدی افزایش یافت که عنوان چهارمین نمایشگاه بزرگ ایران بعد از نمایشگاه صنعت تهران، نفت و گاز، فرش شناخته شد. این امر موفقیت بسیار بزرگی در تاریخچه نمایشگاه الکامپ به‌شمار می‌رفت و برگزار کنندگان را هیجان‌زده کرده بود. آنها از مسیری که طی کرده بودند بسیار خوشحال بودند و تمامی این موفقیت‌ها را مدیون شروع مصمم خود از یک چادر بادی می‌دانستند.

ایجاد شعار برای نمایشگاه
بهتر است بدانید امروزه نمایشگاه الکامپ با نظم دقیقی برگزار می‌شود و بسیاری از شرکت‌های داخلی و خارجی حضور در این نمایشگاه را افتخار بزرگی می‌دانند. همین امر باعث شده است برگزارکنندگان شعاری را برای نمایشگاه در نظر بگیرند. باید بدانید هر ساله این نمایشگاه با شعار خاصی برگزار می‌شود که بر اساس اتفاقات روز دنیا مشخص می‌گردد. با توجه به این موضوع که نمایشگاه الکامپ مبتنی بر تکنولوژی است، تلاش می‌کند از پیشرفت‌های تکنولوژیک در دنیا الهام بگیرد و آنها را در نمایشگاه پیاده‌سازی کند.

همچنین، یکی از ویژگی‌های بسیار مهم این نمایشگاه انگیزشی بودن شعارهاست. همانطور که می‌دانید دنیایی که امروزه در آن زندگی می‌کنیم در روند رو به رشد استفاده از تکنولوژی قرار دارد و هرگز نمی‌توان تکنولوژی را از آن جدا کرد. در نتیجه، تمامی این موارد در نمایشگاه پیاده‌سازی می‌شوند تا نمایشگاه الکامپ را به یک نمایشگاه خاص و ویژه تبدیل کنند.

الکام تاکز، رویکردی جدید در نمایشگاه
در سال ۷۹، تعداد شرکت‌کنندگان این نمایشگاه به میزان بسیار زیادی افزایش یافت و باعث شد تحولات زیادی در ساختار نمایشگاه به وجود بیاید. در واقع، حضور گسترده کسب‌وکارهای خارجی و داخلی باعث شده بود تعاملاتی که در بستر این نمایشگاه شکل می‌گرفت بسیار قوی شود. همین امر زمینه‌ساز شکل‌گیری ایده جدیدی در نمایشگاه شد. در سال ۱۳۷۹، برگزارکنندگان به این نتیجه رسیدند که رویدادی را به موازت این نمایشگاه تنظیم کنند و همین امر باعث شکل‌گیری رویداد الکام تاکز شد.

همبستگی بیشتر در میان صنایع
هدف اصلی رویداد الکام تاکز ایجاد همبستگی بیشتر در میان اساتید، کسب‌وکارها و نخبگانی بود که در این فضا حضور داشتند. در واقع، به موازات این نمایشگاه افراد فعال می‌توانستند به تعامل و جلسات پرسش و پاسخ در زمینه پردازش موازی، هوش مصنوعی و شهر هوشمند بپردازند. این مسئله می‌توانست بار عملی نمایشگاه را افزایش دهد و مورد استقبال قرار گرفت.

در واقع، این نمایشگاه در مسیری قرار گرفته است که هدف آن تنها برگزاری یک رویداد به صورت روتین نیست. برگزار کنندگان تصمیم دارند روح تازه‌ای را به آن ببخشند. در واقع، این همان چیزی است که در دل این نمایشگاه جاری است. همانطور که می‌دانید امروزه هوش مصنوعی، ایجاد دهکده جهانی و مسائل مربوط به تکنولوژی مورد توجه دارند. به همین دلیل، تبادل اطلاعات در این زمینه می‌تواند به پیشرفت هر چه بیشتر نمایشگاه‌های مربوطه کمک کنند. امروزه، کسی نیست که با شنیدن نام این نمایشگاه شگفت‌زده نشود؛ زیرا روح پرشوری در آن جاری است.

در این نمایشگاه چه خدمات و محصولاتی عرضه می‌شوند؟
اکنون توانسته‌اید ارتباط خوبی را با نمایشگاه الکامپ برقرار کنید و شناخت کلی به آن دارید. بهتر است در اینجا کمی صحبت را به این سمت پیش ببریم که این نمایشگاه چه اهدافی را دنبال می‌کند. الکامپ با هدف ارائه محصولات و خدمات صنایع کامپیوتری و الکترونیک به بازار برگزار می‌شود. باید بدانید امروزه بسیاری از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوین هستند که از خدمات کامپیوتری و الکترونیک بهره می‌برند و محصولات جدید را به بازار عرضه می‌کنند. این نمایشگاه بهترین فرصت برای معرفی این محصولات به مشتریان بالقوه است. نگاهی به تاریخچه این نمایشگاه نشان می‌دهد بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا که در این نمایشگاه حضور داشته‌اند توانسته‌اند جایگاه خود را ارتقا دهند و امروزه به یکی از برندهای بسیار مهم بازار تبدیل شده‌اند.

همچنین، این نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت کامپیوتر و الکترونیک را در دو حوزه سخت‌افزار و نرم‌افزار معرفی می‌کند. این بخش از نمایشگاه می‌تواند بسیار شگفت‌انگیز باشد. در واقع، بسیاری از کسانی که در این حوزه هستند علاقه زیادی به شناخت دستاوردهای جدید دارند و این امر باعث می‌شود ایده‌های نوین در ذهن آنها شکل گیرد. از طرف دیگر، مخاطبان عام و علاقه‌مند به تکنولوژی‌های روزدنیا می‌توانند با حضور در این نمایشگاه پاسخی برای حس کنجکاوی خود داشته باشند و این مسئله بسیار ارزشمند است.

موضوعات نمایشگاه
بسیاری از افراد تمایل دارند نگاه عمیق‌تری به موضوعاتی داشته باشند که در این نمایشگاه مطرح می‌شوند. به طور کلی نمایشگاه الکامپ بر موضوعات زیر تمرکز دارد:

  • در این نمایشگاه موضوعات رسانه و سردرگمی مورد توجه قرار می‌گیرند.
  • در این نمایشگاه به بانکداری الکترونیک، تجارت الکترونیک و دولت الکترونیک پرداخته می‌شود.
  • در این نمایشگاه انواع قطعات و تجهیزات موبایل معرفی می‌شوند.
  • در این نمایشگاه روش‌های یافتن راهکارهای تکنولوژیک در مواجه با بسیاری از موارد بررسی می‌شوند.
  • در این نمایشگاه انواع نرم‌افزار و سخت‌افزار معرفی می‌شوند.
  • در این نمایشگاه هوش مصنوعی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • در این نمایشگاه پایگاه داده‌ها و سیستم‌های هوشمند معرفی می‌شوند.
  • در این نمایشگاه دستگاه‌ها، ماشین‌آلات و تجهیزات اداری معرفی می‌شوند.
  • در این نمایشگاه مباحث مرتبط با رباتیک مطرح می‌شوند (این بخش طرفداران بسیار زیادی دارد).
  • در این نمایشگاه راهکارهای ارتقا اینترنت بررسی می‌شوند.
  • در این نمایشگاه اپراتورها مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرند.
  • در این نمایشگاه امنیت، شبکه و ارتباطات بررسی می‌شوند.
  • در این نمایشگاه تجهیزات دیجیتال و قابل حمل معرفی می‌شوند.
  • در این نمایشگاه تجهیزات سمعی و بصری مورد تحلیل قرار می‌گیرند.

یکی از مواردی که باعث شده است نمایشگاه الکامپ به یکی از نمایشگاه‌های بسیار مهم کشوری تبدیل شود، ارائه خدمات آموزش و مشاوره است. در واقع، بسیاری از کسب‌وکارها می‌توانند با حضور در این نمایشگاه چالش‌هایی را که با آن روبه‌رو بوده‌اند رفع کنند و راهکارهای جدید را بیاموزند. بسیاری از کارشناسان و برندهای معتبری که در نمایشگاه الکامپ حضور داشته‌اند موفقیت امروزی خود را مدیون همین امر هستند.

شرکت‌کنندگان نمایشگاه الکامپ
اکنون به مهمترین قسمت این گزارش رسیده‌ایم. همانطور که می‌دانید هر نمایشگاه برای گروه خاصی از افراد برگزار می‌شود. شناخت این مسئله باعث می‌شودکسانی که می‌خواهند به آن نمایشگاه بروند بدانند چه اطلاعاتی قرار است در آن نمایشگاه رد و بدل شود و چه کسانی قرار است در این نمایشگاه حضور داشته باشند. به طور کلی، استارت‌آپ‌های حوزه کامپیوتر و الکترونیک از شرکت‌کنندگان اصلی این نمایشگاه هستند. به طور مثال، امروزه استارت‌آپ‌های زیادی وجود دارند که به ارائه خدمات در حوزه کامپیوتر و الکترونیک می‌پردازند.

این استارت‌آپ‌ها تلاش می‌کنند خدمات کامپیوتری و الکترونیک خود را به شیوه جدیدی ارائه ‌دهند که می‌توانند با حضور در این نمایشگاه به اطلاعات زیادی دست پیدا کنند. طراحان اپلیکیشن نیز می‌توانند با حضور در این نمایشگاه دانش خود را به روز کنند و به اهداف زیادی دست پیدا کنند. اگر به بازار توجه داشته باشید، متوجه می‌شوید بسیاری از کارآفرینان تلاش کرده‌اند با پیاده‌سازی هوش مصنوعی در کسب‌ و کار خود مدل کاریشان را تغییر دهند. این گروه از افراد نیز می‌توانند در این نمایشگاه به نتایج قابل‌قبولی برسند. شرکت‌های بزرگی که در حوزه فناوری مشغول به کار هستند، با حضور در این نمایشگاه مشتریان زیادی خواهند داشت و بی‌شک به موفقیت‌های بالایی دست پیدا می‌کنند.

موفقیت فریلنسرها با حضور در نمایشگاه الکامپ
بسیاری از افراد به عنوان فریلنسر در بخش کامپیوتری و الکترونیک مشغول به کار هستند. حضور در نمایشگاه الکامپ می‌تواند به موفقیت این افراد کمک کند؛ زیرا فریلنسرها می‌توانند با اطلاعات جدیدی این حوزه آشنا شوند. از طرف دیگر، شرکت‌های بزرگ زیادی در این نمایشگاه حضور دارند که این افراد می‌توانند با آنها همکاری داشته باشند. به طور کلی، تمامی کسانی که در این نماشگاه حضور پیدا می‌کنند می‌توانند تعاملات گسترده‌ای با همکاران خود در بخش‌های مختلف داشته باشند و همین امر نقطه قوت این نمایشگاه است.

فواید شرکت در نمایشگاه الکامپ
با توجه به این موضوع که نمایشگاه الکامپ به نمایشگاه بسیار مهمی تبدیل شده است و شرکت‌های زیادی را از کشورهای مختلف جذب می‌نماید، حضور در این نمایشگاه می‌تواند دستاوردهای زیادی را برای کسب‌ و کارهای فعال در این حوزه به همراه داشته باشد. در ادامه به معرفی برخی از فواید مهم شرکت در نمایشگاه می‌پردازیم.

شکل‌گیری همکاری
یکی از مهمترین فواید حضور در نمایشگاه الکامپ شکل‌گیری همکاری‌های جدید است. در واقع، بسیاری از کسب‌وکارها در این شرکای مناسبی را برای خود پیدا می‌کنند و می‌توانند با آنها وارد مذاکره و همکاری شوند. این مسئله می‌تواند منابع مالی کسب‌وکارها را تقویت نمایند و حتی باعث رشد شرکت شود. بسیاری از استارت‌آپ‌هایی که در این فضا حضور داشته‌اند کار خود را از یک استارت‌آپ کوچک آغاز کردند و امروزه به یکی از برجسته‌ترین شرکت‌ها در حوزه کاری خود تبدیل شده‌اند.

مذاکرات با افراد برجسته
همانطور که در طول این گزارش بارها به آن اشاره کردیم شرکت‌های بزرگ و برجسته زیادی در این فضا حضور دارند. این مسئله می‌تواند نقطه درخشان حضور در نمایشگاه الکامپ باشد. شما به عنوان صاحب یک استارت‌آپ و یا یک کسب‌ و کار کوچک می‌توانید با افراد برجسته حوزه کاری خود آشنا شوید. این مسئله دریچه‌های زیادی را به روی شما باز می‌کند و شما را در مسیر موفقیت قرار می‌دهد. به طور کلی، مذاکره با افراد برجسته بر روی نگرش شما به کار و حتی زندگی اثر می‌گذارد.

آشنایی با تکنولوژی‌های جدید
در نمایشگاه الکامپ تکنولوژی‌های جدید معرفی می‌شوند. شما برای اینکه بتوانید با تکنولوژی‌های جدید حوزه کاری خود آشنا شوید، باید مقالات مختلف را مطالعه کنید. از طرف دیگر، این تکنولوژی‌ها را تنها در تصویر و یا فیلم می‌توانید مشاهده کنید و به آنها دسترسی ندارید.

اینکار می‌تواند زمان‌بر و حتی فرسایشی باشد؛ اما زمانیکه در این نمایشگاه حضور پیدا کنید، تمامی تکنولوژی‌ها همراه با نمونه‌های قابل لمس وجود دارند و این مسئله می‌تواند بر روی تصویر ذهنی شما اثر بگذارد. به همین دلیل، توصیه می‌شود تمامی کسب‌ و کارهای فعال در این حوزه حضور در نمایشگاه الکامپ را جدی بگیرند.

شناخت پتانسیل‌های موجود در سطح منطقه
به طور کلی، تمامی نمایشگاه‌ها باعث می‌شوند کسب‌ و کارها با پتانسیل‌های کاری خود آشنا شوند. این مسئله می‌تواند به کارآفرینی و حتی پیاده‌سازی ایده‌های جدید در سطح کشور و حتی جهان کمک کند. به همین دلیل، حضور در این نمایشگاه می‌تواند نیازهای جامعه را مشخص سازد. کارآفرینان و کسانی که به ایده‌های بدیع و نو علاقه‌مند هستند می‌توانند با حضور در نمایشگاه الکامپ به بسیاری از اهداف خود دست پیدا کنند و حتی روند کاری خود را تغییر دهند. به همین دلیل، حضور در این نمایشگاه بی‌شک موفقیت‌های زیادی را برای کسب‌وکارهای نوین در این رشته به همراه خواهد داشت.

سخن پایانی
همانطور که تا اینجای گزارش متوجه شده‌اید نمایشگاه الکامپ یکی از نمایشگاه‌های برتر کشور است که به حوزه کامپیوتر و الکتورنیک می‌پردازد. تمامی کسانی که در این حوزه کاری مشغول به فعالیت هستند، می‌توانند با حضور در این نمایشگاه با همکاران ایرانی و غیرایرانی خود آشنا شوند و این مسئله باعث جهش‌های کاری خواهد شد. نمایشگاه الکامپ سالانه برگزار می‌شود و هر سال شعار جدیدی را مد نظر قرار می‌دهد.

 

//isti.ir/Z1ry