اینتل از جدیدترین تراشه هوش مصنوعی‌اش به نام Gaudi 3 رونمایی کرد

تراشه جدید دو برابر کارآمدتر است و می‌تواند مدل‌های هوش‌مصنوعی را یک و نیم برابر سریعتر از چیپ انویدیا H100 اجرا کند.

اینتل از جدیدترین تراشه هوش مصنوعی خودش به نام «Gaudi 3» رونمایی کرد که درحقیقت جوابی به تراشه‌های انویدیا است. این عجله سازندگان تراشه به دلیل تولید تراشه‌هایی با مواد نیمه‌رسانایی است تا بتوانند سریعتر مدل‌های هوش مصنوعی بزرگ را آموزش داده و روی آن‌ها نصب شوند. مانند تراشه‌هایی که به‌عنوان زیربنایی برای هوش مصنوعی مثل چت جی پی تی محصول OpenAI است.

اینتل می‌گوید که تراشه جدید «Guadi 3» نسبت به GPU H100 انویدیا بیشتر از دو برابر کم‌مصرفتر هست و می‌تواند مدل‌های هوش مصنوعی را یک و نیم برابر سریع‌تر از آن اجرا کند. همچنین در پیکربندی‌های متفاوتی به بازار عرضه خواهد شد. به‌عنوان مثال، می‌توانند در یک بسته هشت‌تایی از تراشه‌های Guadi 3 که روی یک مادربورد نصب شده‌ قرار بگیرند، یا مثل یک کارت جداگانه اسلات‌ در یک سیستم آماده برای خرید در دسترس باشند.

اینتل این تراشه را روی مدل‌هایی اپن سورسی مثل Llama از شرکت متا و مدل‌هایی از شرکت فالکون ابوظبی آزمایش کرده است. گفته می‌شود که Gaudi 3 برای تشخیص گفتار، می‌تواند به مدل‌های هوش مصنوعی مثل Stable Diffusion یا Whisper ساخته OpenAI آموزش دهد یا حتی این قابلیت را روی آن‌ها نصب کند.

اینتل می‌گوید تراشه‌هایش نسبت به انویدیا، برق کمتری مصرف می‌کنند
تخمین زده شده که انویدیا %80 از بازار تراشه‌های هوش مصنوعی را با پردازنده‌های گرافیکی‌اش که به اسم GPU شناخته می‌شوند، در اختیار داشته است. این باعث شد در سال گذشته، تراشه‌های انویدیا به‌عنوان تراشه‌های پرچمدار از دید سازندگان هوش مصنوعی انتخاب شوند. اینتل گفته است که تراشه جدید Gaudi 3 در سه ماهه سوم سال 2024، برای مشتریان در دسترس خواهند بود. همچنین گفته شده شرکت‌هایی مثل Dell ،HP و Supermicro، این تراشه را روی سیستم‌هایشان نصب خواهند کرد. همچنین هیچ بازه قیمتی برای Gaudi 3 اعلام نکرد. معاون Xeon Software در اینتل، داس کامهوت، در تماسی که با خبرنگاران داشت گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم که یک قیمت رقابتی (با تراشه‌های انویدیا) داشته باشد. از این قیمت‌گذاری رقابتی، یک شبکه یکپارچه را روی تراشه‌ها متمرکز می‌کنیم. ما باور داریم که این یک پیشنهاد فوق‌‌العاده‌ (برای خرید) است.»

انتظار می‌رود بازار هوش مصنوعی به‌اندازه ارائه‌دهندگان فضای ابری، بزرگ‌تر شود. همچنین کسب‌وکارها با تولید زیرساخت‌های نرم‌افزارهای هوش مصنوعی، باعث می‌شوند که حتی اگر انویدیا به ساخت اکثریت تراشه‌های هوش مصنوعی‌ ادامه دهد، باز هم جا برای رقبای دیگر در بازار وجود دارد.

اجرای هوش مصنوعی‌های مولد و GPUهای انویدیا می‌توانند برای توسعه‌دهنگان هوش مصنوعی، گران‌قیمت باشند. برای همین شرکت‌ها به دنبال تامین‌کنندگان قطعات دیگری می‌گردند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند.

رونق بازار هوش مصنوعی، سهام شرکت انویدیا را در سال گذشته سه برابر کرده است. سهم شرکت اینتل در همان سال، تنها %18 افزایش داشت
علاوه‌بر این‌ها، شرکت AMD نیز به دنبال افزایش فروش تراشه‌های هوش مصنوعی‌اش به سرورهاست. سال گذشته، AMD یک دیتا سنتر GPU جدید به نام «MI300X» را معرفی کرد که همین حالا هم مایکروسافت و متا جزو مشتریانش هستند. همچنین در اوایل سال میلادی جاری، انویدیا GPUهای «B100» و «B200» را معرفی کرد که درواقع حکم جانشین H100 را دارند. همچنین نوید عملکرد بهتری را هم می‌دهند. انتظار می‌رود که این تراشه‌ا در اواخر سال 2024 عرضه شوند.

انویدیا به لطف مجموعه‌ قدرتمند نرم‌افزار انحصاری‌اش به نام کودا (CUDA) به موفقیت زیادی رسید. دانشمندان هوش مصنوعی به کمک کودا می‌توانند به تمام ویژگی‌های سخت‌افزاری GPU دسترسی داشته باشند. از آنطرف، اینتل هم با غول‌های نرم‌افزاری و تراشه‌سازی دنیا مثل گوگل، کوالکام و Arm متحد شده تا با یکدیگر، یک نرم‌افزار متن‌باز تولید کنند که انحصاری نباشد. این موجب می‌شود شرکت‌های نرم‌افزاری راحت بتوانند به این نرم‌افزار متن‌باز غیر انحصاری کوچ کنند و تامین‌کنندگان دیگر تراشه‌‌ (مثل انویدیا) را ترک کرده و به سمت اینتل بیایند.

ساچین کتی، معاون ارشد تیم شبکه اینتل در گفت‌وگویی که با خبرنگاران داشت، غیرمستقیم توضیح داد که: «ما با (شرکت‌های حاضر در) اکوسیستم‌های نرم‌افزاری کار می‌کنیم تا یک نرم‌افزار متن‌بازی را که برای حل مشکلتان به آن نیاز دارید را بسازیم تا خودتان مشکلتان را حل کنید، به‌جای اینکه بخواهید برای راه‌حل، هزینه کنید (باید پول اضافه به انویدیا بدهید درحالی که در سمت ما، نیازی به پول نیست).»

تراشه Gaudi 3 اینتل بر اساس روش ساخت نیمه‌رسانای Five Nanometer Process که یک تکنیک ساخت نسبتا جدید است، تولید شده است. این مورد نشان می‌دهد که شرکت سازنده برای تولید تراشه‌ها، از یک کارخانه ریخته‌گری خارجی استفاده می‌کند. علاوه‌بر این‌ها پاتریک گلسینگر، مدیر عامل اینتل، ماه گذشته به خبرنگاران گفت که اینتل علاوه‌بر طراحی Guadi 3، قصد دارد شرکت جدیدی برای تولید تراشه در اوهایو افتتاح کند که انتظار می‌رود در سال 2027 یا 2028 میلادی باز شود. با این کار احتمالا به فکر تولید تراشه‌های هوش مصنوعی برای شرکت‌های خارجی است.

//isti.ir/ZPLx