اینترنت اشیاء راز زنجیره تأمین کسب و کارها

نویسنده در این کتاب توانسته است برای مخاطبین عام و صاحبان کسب و کار، کارآفرینان، دانشجویان و حتی مهندسینی که با این فناوری آشنایی کافی ندارند، اطلاعات مهم و ارزشمند و مثال‌های کاربردی و روشنگرانه‌ای ارائه دهد.

اگر در زمره علاقه‌مندان به فناوری‌های نو باشید و یا حتی کمی با واژه‌های نو در فناوری آشنا باشید، حتما تا به حال واژه اینترنت اشیا یا  (IOT) را شنیده‌اید . فناوری به نام اینترنت اشیا که پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک، ابعاد زندگی بشر را تحت‌الشعاع قرار دهد، اما هنوز به خوبی شناخته نشده است واژه‌ای که برای مهندسین و مرتبطین با این حوزه نیز به سختی درک مشترک و یا وسیعی ایجاد می کند و عامه مردم نیز برای شناخت آن به اطلاع از کاربرد اجزا و کارکردهای آن در حوزه مورد علاقه خود نیز دارند.

نویسنده در این کتاب توانسته است برای مخاطبین عام و صاحبان کسب و کار، کار آفرینان دانشجویان و حتی مهندسینی که با این فناوری آشنایی کافی ندارند، اطلاعات مهم و ارزشمندی را فراهم آورده و مثال‌های کاربردی و روشنگرانه‌ای در به کارگیری اینترنت اشیا ارائه دهد. 

داده‌های ضعیف می‌تواند تأثیر عمده‌ای بر عملکرد مالی و گزارشگری مالی داشته باشد. ترازنامه، دارایی‌ها و بدهی‌های یک شرکت را نشان می‌دهد، اما اگر دارایی‌های یک شرکت به اشتباه گزارش شود، می‌تواند تاثیر مخربی بر گزارش دهی به سرمایه گذاران و سهام داران داشته باشد. بهتر است اطلاعات به روز در مورد تعداد دارایی‌ها و محصولات فیزیکی و محل قرارگیری آنها در یک انبار، در جاده، یا جایی در زنجیره تأمین خود داشته باشید با برچسب گذاری دارایی‌ها و محصولات خود با یک دستگاه ثبت الکترونیکی  می‌توانید اطلاعات فوری در مورد مکان یک دارایی، چیستی آن و مهم‌تر از همه آماده بودن یا فروش رفتنش را دریافت کنید. پس از فروش، پول نقد خواهید داشت و مدیر مالی می‌تواند خواب طولانی و رویایی شبانه داشته باشد. 

علاوه بر پول نقد در بانک، مدیر مالی به هزینه‌های مربوط به تولید کالاها و پولی که برای خرید دارایی‌ها و تجهیزات جدید استفاده می‌شود، می‌پردازد. برخی از سازمان‌ها تقریباً روزانه دارایی بسیار گران قیمتی را از دست می‌دهند. به عنوان مثال  بیمارستان‌ها اغلب دارای تجهیزاتی هستند که به دلایل مختلف گم می شوند یا امکان یافتن آنها وجود ندارد. علاوه بر این بیمارستان‌ها اغلب داروهایی دارند که به دلیل ردیابی ناکارآمد موجودی، تاریخ مصرفشان منقضی می‌شود. داستان‌هایی از پرستارانی شنیده‌ایم که تجهیزات پزشکی را در کمد شخصی‌شان رها می‌کنند و بعد زمانی که برای کار دیگری آنجا را ترک می‌کنند دیگر فراموششان می‌شود به جای ردیابی همه تجهیزات اغلب برای بیمارستان بسیار ساده‌تر است که فقط یک مورد یا قطعه جدید سفارش دهد. این روش به طور بدیهی بسیار ناکارآمد است، همین رفتارها ممکن است یک نهاد تجاری را که در آن کنترل هزینه‌هایش سخت‌تر است، به ورشکستگی بکشاند. متأسفانه کنترل هزینه مشکلی است که گریبان بسیاری از خدمات بخش دولتی را گرفته است . 

فهرست کتاب اینترنت اشیا 
فصل اول: فرمول مخفی 
فصل دوم: وضعیت کنونی جهان 
فصل سوم: کنترل بهتر هزینه 
فصل چهارم: کارایی بیشتر 
فصل پنجم: بهبود خدمات به مشتریان 
فصل ششم:  مزایای پایدار 
فصل هفتم: نگهداری پیشگیرانه 
فصل هشتم: زنجیره تأمین و لجستیک 
فصل نهم: تولید و انرژی 
فصل دهم: بهداشت و درمان  
فصل یازدهم: خرده فروشی و زنجیره سرد 
فصل دوازدهم: بیمه و تأمین مالی دارایی 
فصل سیزدهم: ساخت و ساز و سایر بخش‌ها 
فصل چهاردهم: بازار مصرف کننده 
فصل پانزدهم: حسگرها و اتصالات 
فصل شانزدهم: نرم‌افزار و امنیت 
فصل هفدهم: تجزیه و تحلیل داده‌ها 
فصل هجدهم: داستان‌های موفقیت 
فصل نوزدهم: ورود به اینترنت اشیا 
فصل بیستم: فناوری فیندا

کتاب «اینترنت اشیاء راز زنجیره تأمین کسب و کارها» به نویسندگی سایمون راول و ترجمه معصومه عارف توسط چاپ و نشر بازرگانی به چاپ رسیده است.

 

//isti.ir/ZYTx