ESP32-C61 با امکانات شگفت انگیز برای کاهش هزینه دستگاه‌های IoT معرفی شد

ESpressif، تولیدکننده میکروکنترلرهای سری‌ ESP32 با هدف کاهش هزینه‌ها، یک محصول جدید برای توسعه دستگاه‌های اینترنت اشیا معرفی کرد.

ESpressif، تولیدکننده میکروکنترلرهای سری‌ ESP32 با هدف کاهش هزینه‌ها، یک محصول جدید معرفی کرد. ESP32-C61 برای توسعه دستگاه‌های اینترنت اشیا مجهز به WiFi6، بلوتوث کم‌مصرف (BLE) و Matter Protocol به کار می‌رود. ESP32-C61 از یک هسته RISC-V ،WiFi6 ،Bluetooth5، قابلیت‌های امنیتی و پشتیبانی از توسعه نرم‌افزار برای اپلیکیشن‌های Matter تشکیل می‌شود. ESpressif، تولیدکننده میکروکنترلرهای سری‌ ESP32 با هدف کاهش هزینه‌ها، یک محصول جدید معرفی کرده است. ویژگی ESP32-C61 کم‌مصرف و مقرون به صرفه بودن آن می‌باشد. این محصول برای توسعه دستگاه‌های اینترنت اشیا مجهز به WiFi6،بلوتوث کم‌مصرف (BLE) و Matter Protocol به کار می‌رود.

معرفی ESP32-C61
ESP32-C61 مناسب اپلیکیشن‌هایی هست که از Matter استفاده می‌کنند. Matter یک پروتکل متن باز اینترنت اشیا برای اتوماسیون خانگی است. Matter از طریق IP ارتباط برقرار می‌کند. در سطح سخت‌افزاری، دستگاه باید از BLE پشتیبانی کند تا دستگاه IoT بتواند به شبکه WiFi وصل شود. این SoC جدید یک رادیو با قابلیت WiFi6 و بلوتوث ورژن 5 دارد. علاوه بر این، Espressif با ESP-Matter-SDK از SoC جدید پشتیبانی می‌کند.
رادیوی Wi-Fi 2.4 گیگاهرتزی پروتکل‌های قدیمی 802.11/b/g/n و پروتکل جدید 802.11ax رو پوشش می‌دهد. ویژگی‌هایی که پشتیبانی از WiFi6 را میسر می‌کنند عبارتند از: Target Wake Time (TWT) ،OFDMA Modulation و MU-MIMO. این قابلیت‌های جدید باعث می‌شوند که مصرف برق دستگاه IoT کاهش پیدا کند، کارایی شبکه بهبود پیدا کند و توان عملیاتی داده به دستگاه‌های مختلف را افزایش می‌دهد.

سیستم و حافظه
تفاوتی فاحشی که بین ESP32-C6 و ESP32-C61 وجود داره در CPU آن هست. ESP32-C61 یک هسته 32 بیتی RISC-V داره که با سرعت 160 مگاهرتز اجرا می‌شود. مموری‌های داخل تراشه شامل SRAM 320 کیلوبایتی و ROM 256 کیلوبایتی می‌شود. به کمک دستگاه‌های QUAD-SPI می‌توانید ظرفیت آنها را افزایش دهید و با رمزگذاری داخلی امنیت آنها را تأمین کنید. PSRAM می‌تواند با سرعت 120 مگاهرتز اجرا شود.

افزایش امنیت
ویژگی امنیتی SoC جدید عبارت است از: ویژگی‌هایی برای بوت کردن (boot) ایمن، یک ابزار جانبی مبتنی بر ECSDA برای امضای دیجیتال (سخت‌افزاری)، یک Trusted Execution Environment (TEE) با استفاده از بلوک سخت‌افزاری Access Permission Management (APM) و Physical Memory Protection (PMP) می‌باشد.

قابلیت‌های جانبی تعبیه شده
ESP32-C61 علاوه بر رابط‌های معمول میکروکنترلر مثل SPI ،I2C و UART دستگاه‌های جانبی خاصی مثل Event Task Matrix هم دارا می‌باشد. دستگاه‌های جانبی به کمک این ماژول می‌توانند بدون نیاز به CPU با هم ارتباط برقرار کنند و وقفه ایجاد کنند. 
ESP32-C61 می‌توانند به عنوان یک کمک پردازنده بی‌سیم هم عمل کنند. با وجود این قابلیت، تمامی میکروکنترلرهای غیر بی‌سیم می‌توانند از WiFi6‌، BLE و Matter پشتیبانی کنند. به گفته Espressif، این قابلیت سفت‌افزار ESP-Hosted و ESP-AT را هم به این مدل اضافه می‌کنند.
Espressif در آینده در IoT Development Framework (ESP-IDF) از ESP32-C61 پشتیبانی خواهد کرد. این معرفی فقط شامل SoC می‌باشد. اما امیدواریم Espressif و ارائه‌دهندگان شخص ثالث به زودی devkitهایی مبتنی بر ESP-32-C61 عرضه کنند.

 

 
//isti.ir/ZmPx