نقش زنان در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها

دکتر سید محمد کرباسی: «زنان با دیدگاه‌ها و تجربیات منحصر به فرد خود می‌توانند به ایجاد تنوع، افزایش نوآوری، و بهبود عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنند.»

به گزارش روابط‌عمومی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، دکتر سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات با بازدید از شرکت دانش‌بنیان «لکسیت»، شرکت دانش‌بنیان «آیه» و شرکت دانش‌بنیان «سرمد» در حوزه تولیدات صنعتی و مهندسی در جریان روند عملکرد شرکت‌ها، بررسی چالش‌های موجود در فرآیند تولید محصولات و همچنین شناسایی راهکارهای برای بهبود این شرکت‌ها در جریان قرار گرفت.

* شرکت دانش‌بنیان فرتاک رایانش ابری شریف با نام تجاری «لکسیت»
مهندس اشکان گرامی در توضیحات خود با توجه به اینکه طرح این شرکت در فراخوان «حمایت از طرح‌های فناورانه در حوزه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات» با عنوان «طراحی، ساخت و فروش محصولات الکترونیکی هوشمند، با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین» انتخاب شده است. به معرفی شرکت و دستاوردها و چالش‌ها این شرکت پرداخت.

وی در ادامه افزود: شرکت دانش‌بنیان فرتاک رایانش ابری شریف با نام تجاری «لکسیت» فعالیت خود را از مهر ماه 1399 با هدف تبدیل شدن به کامل‌ترین راهکار «هوشمندسازی ساختمان ایرانی» فعالیت خود را آغاز کرده است.

گرامی ادامه داد: تأمین منابع مالی مناسب یکی از چالش‌‌های شرکت‌ برای توسعه و رشد است. نیاز یا بهتر است برای تولید محصول سرمایه‌گذاری‌های اولیه بالا داشته باشیم تا بتوانیم تحقیقات و توسعه محصولات و خدمات خود را به بهترین نحو انجام دهیم. بنیانگذار این شرکت گفت: در حال حاضر با توجه به نیاز مخاطب، محصولات و خدمات خود را با کیفیت بالا و در زمان مناسب توسعه و تحویل می‌دهیم. مدیرعامل این شرکت افزود: بخش عمده نیروهای متخصص این شرکت را در حوزه فنی و مونتاژ قطعات را زنان تشکیل می‌دهند. 

دکتر سید محمد کرباسی بعد از بازدید از محصولات تولید شده در این شرکت گفت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و مدیریت پروژه‌های کارآمد می‌توان گفت شرکت‌های دانش‌بنیان نقش مهمی در توسعه فناوری و اقتصاد مبتنی بر دانش دارند. این شرکت‌ها معمولاً بر اساس تحقیقات و توسعه فعالیت می‌کنند و به دنبال تبدیل دانش و فناوری به محصولات و خدمات جدید هستند که می‌توانند بازار را تحول بخشند.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به عنوان موتورهای اصلی نوآوری در جامعه عمل کنند. نیازهای بازار را برطرف کنند و نیز به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کند. همچنین با تأکید بر حضور نیروهای متخصص شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: تقویت همکاری بین دانشگاه و صنعت همواره می‌تواند فرصت خوبی برای کارآموزی و پروژه‌های تحقیقاتی، ارتباطات بین دانشگاه و صنعت را تقویت و به توسعه فناوری‌های جدید کمک کنند.

دکتر سید محمد کرباسی ضمن تشویق این شرکت به نوآوری و خلاقیت افزود: در موضوع تبصره 18 و اختصاص گرنت بلاعوض و تسهیلات به شرکت‌ها در حال رایزنی با نهادهای دولتی و خصوصی هستیم برای بهبود شرایط مالی شرکت‌های دانش بنیان در مسیر تولیدات داخلی و عدم وابستگی به کشورهای خارجی و نیز پشتیبانی از صادرات محصولات را لازم و ضروری‌ می‌دانیم.

* شرکت دانش‌بنیان آیه
مدیرعامل شرکت «آیه» ضمن معرفی شرکت خود که از سال 1398 مجموعه مهندسی آیه شکل گرفت و در حوزه هوش‌مصنوعی پروژه‌هایی مانند پردازش صوت، پردازش تصویر، داده، مهندسی، پردازش صوت برای سیستم حضور غیاب صوتی، سیستم هم‌ذات‌یابی صوتی و… نیز همکاری پروژه‌های این شرکت دانش‌بنیان با نهادهایی از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، قوه قضایی، همراه اول و... را خبر داد. 
وی همچنین از تیم‌ تحقیقاتی قوی این مجموعه در حوزه فعالیت شرکت گفت و افزود: توسعه مهارت و دانش کارکنان شرکت در توانایی و همچنین در مقابله با توسعه و نیز چالش‌های فناورانه به بازار کمک می‌کند.

زهرا السادات فاطمی در ادامه ضمن اشاره به هدف این شرکت در برنامه بلندمدت برای رشد و توسعه از بازاریابی و فروش محصولات خود برای درآمدزایی گفت: جذب و نگهداری کارکنان با مهارت‌های خاص و توانایی‌های تحقیقاتی می‌تواند چالش برانگیز باشد، علاوه بر این موضوع پشتیبانی‌های لازم برای مادران و زنان کارمند، از جمله امکانات مراقبت از کودکان و برنامه‌های کاری انعطاف‌پذیر در محیط کار، که در حال حاضر یکی از چالش‌های شرکت همین امر می‌باشد که رایزنی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و نیز شهرداری تهران برای محیط متناسب با حضور مادر و کودک هستیم.

زهرا السادات فاطمی با توجه به فعالیت شرکت در حوزه هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی همچنان در مراحل اولیه توسعه خود است و با محدودیت‌های فنی مواجه است. همچنین تأمین داده، منابع مالی و انسانی نیز از جمله موارد دیگه بود که نیاز به بستر مناسب و همراهی مسئولین در بخش دولتی و خصوصی با توجه به رعایت قوانین و استانداردهای ملی و بین‌المللی می‌باشد.

دکتر سید محمد کرباسی ضمن تأکید بر حمایت ستاد از شرکت‌های دانش‌بنیان و رفع موانع برای رشد تولید افزود: در تلاش هستیم ضمن ایجاد فرصتی مناسب برای تغییرات مثبت و بهبود عملکرد کلی شرکت‌ها، برنامه‌ریزی‌های لازم را برای رشد و توسعه شرکت در دستور کار ستاد داریم.

وی افزود: با توجه به درخواست شرکت‌های دانش‌بنیان در تلاش هستیم با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و نیز دانشگاه صنعتی شریف فضا و تجهیزات لازم برای انجام تحقیقات و توسعه در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهیم که شاهد افزایش حضور زنان در شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات گفت: از جمله مأموریت‌های ستاد حمایت مالی و معنوی از تحقیقات و توسعه محصولات و خدمات جدید می‌باشد. وی همچنین با تأکید بر اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به تقویت همکاری بین دانشگاه و صنعت کمک کنند تأکید کرد، این شرکت‌ها با ارائه فرصت‌های کارآموزی و پروژه‌های تحقیقاتی، می‌توانند ارتباطات بین دانشگاه و صنعت را تقویت کنند و به توسعه فناوری‌های جدید کمک کنند.

* شرکت دانش‌بنیان سرمد
دکتر سید محمد کرباسی در ادامه از شرکت‌ دانش‌بنیان «سرمد» نیز بازدید کردند. در طی این بازدید مهندس محسن پورجولا به معرفی محصولات این شرکت و همچنین به مسیر توسعه شرکت اشاره کرد. در ادامه از خط تولید رادار و فیوز (بخش‌های مکانیک، الکترونیک و کنترل کیفیت) و همچنین بخش تحقیق و توسعه این شرکت که با توانمندی‌های داخلی با حضور بیست نفر از دانشجویان نخبه دانشگاه‌های برتر تهران و سایر بخش‌های تولید کننده آن مجموعه بازدید و با مدیر عامل و مسئولین فنی و اجرایی خطوط تولید به بحث و گفتگو پرداختند .
//isti.ir/Z1ex