یادداشت دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات به بهانه 27 اردیبهشت، روز ارتباطات و روابط عمومی

سید محمد کرباسی: با ظهور فناوری‌های نوین ارتباطات و اطلاعات شاهد تحولاتی در سطح و کیفیت اقداماتی از سوی روابط‌عمومی‌ها هستیم؛ فناوری‌های ارتباطاتی که می‌تواند بر کیفیت و اثرگذاری روابط‌عمومی ایفا نقش کند.

تحول ارتباطات زمینه‌ساز توسعه روابط‌عمومی 

روابط‌عمومی از لازمه‌های هر نهاد و هر مجموعه‌ای است و البته ارتباط بسیار نزدیکی هم با مفهوم ارتباطات دارد و به همین دلیل روز جهانی روابط‌عمومی و ارتباطات به‌صورت همزمان گرامی داشته می‌شود. فعالیت‌های ما در ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، به نوعی به مسأله ارتباطات و روابط‌عمومی کاملاً مرتبط است و از این نظر توجه ویژه‌تری به روز روابط‌عمومی داریم.

در واقع لازمه روابط‌عمومی وجود ارتباطات سریع و گسترده و فناوری‌هایی است که بتواند این ارتباطات گسترده و سریع را تأمین کند؛ موضوعی که از دغدغه‌های مهم ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات است. من امیدوارم که با همکاری شکل گرفته و در‌ حال‌توسعه بین دستگاه‌های مختلف در سطح اجرایی و همچنین شرکت‌ها و نهادهای مختلف که در زیست‌بوم فناوری ارتباطات حضور دارند، بتوانیم شاهد پیشرفت روزافزون کیفیت و کمیت درحوزه ارتباطات باشیم.

با ظهور فناوری‌های نوین ارتباطات و اطلاعات شاهد تحولاتی در سطح و کیفیت اقداماتی هستیم که از سوی روابط‌عمومی‌ها می‌تواند رخ دهد؛ روش ارتباط‌گیری‌ با مخاطبان، روش نفوذپذیری خبرها و سرعت انتشار آنها و... که نشان می‌دهد فناوری‌های ارتباطاتی و توسعه آنها چقدر می‌تواند بر کیفیت و اثرگذاری روابط‌عمومی ایفای نقش کند.

ما شاهد توسعه شبکه‌های اجتماعی هستیم که خیلی از آنها می‌توانند کسب و کارهای دیجیتال را توسعه دهند و از سوی دیگر از کانال‌های واسطی که از این مسیر به‌وجود آمده است می‌توان شاهد توسعه ارتباطات اجتماعی به کمک این پلتفرم‌ها بود. به‌طور کلی این روزها شاهد هستیم که توسعه فناوری‌های ارتباطاتی نقش خیلی مؤثری در توسعه روابط‌عمومی‌ها ایفا کرده است.

در آینده با توسعه ارتباطات نسل پنجم و ششم و همچنین ارتباطات ماهواره‌ای و توسعه ارتباطات مبتنی بر فیبرهای نوری انتظار داریم که کیفیت ارتباطات، سرعت و همچنین پهنای باند آنها بتواند به‌ مراتب بیشتر شود و این پیشرفت قطعاً اثرات خود را در کیفیت روابط‌عمومی هم خواهد گذاشت و همان‌طور که انتظار می‌رود تحولات گسترده‌ای که در ارتباطات رخ داده است به همان میزان در سازوکارها و علوم مرتبط با روابط‌عمومی تحول‌آفرین خواهد بود.  

موضوع دیگری که در روابط‌عمومی و البته در سایر حوزه‌ها هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، بحث‌های مربوط به امنیت سایبری و محرمانگی اطلاعات است. در اصل روابط‌عمومی‌ سازمان‌ها و خبرگزاری‌ها، منابع اطلاعاتی خاص خود را دارند و با توجه به اهمیت اطلاعات، مهم است که با استفاده از امنیت سایبری بتوانیم تضمینی برای امنیت اطلاعات و خبرها ارائه دهیم. از طرفی گسترش و توسعه فناوری‌های ارتباطات باعث شده که اکنون با استفاده از گوشی‌های هوشمند نحوه و فرآیند اطلاع‌رسانی و دریافت خبر از حالتی که قبلا شاید مبتنی بر سایت‌های خبری و مطبوعات مکتوب بود و بعدتر با ارسال پیامک‌ها اتفاق می‌افتاد، از مسیر روش‌های سنتی گذشته و روش‌های مدرنی مثل شبکه‌های اجتماعی و سایر ابزارهایی که به‌ صورت محلی و جامع می‌تواند انتشار اخبار را انجام دهد، دنبال شود. وجود شبکه‌های بی‌سیم به‌ صورت محلی و شبکه‌های مبتنی بر فیبر که می‌تواند سرعت انتقال داده را به شکل چشمگیری افزایش دهد نیز مشابه همین فناوری‌ها‌ست.


سید‌محمد کرباسی | دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات
 

 

فایل ها

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZUdx