آیا زمان 6G فرا رسیده است؟

اپراتورها به بروز رسانی شبکه‌های خود برای فناوری 5G مستقل ادامه می‌دهند و کاربران نیز به طور فزاینده‌ای پیشرفت‌های وعده داده شده در سرعت و قابلیت اطمینان را تجربه خواهند کرد.

اگر فکر می‌کنید شبکه‌های 5G نتوانسته‌اند به قول خود عمل کنند تنها نیستید. اما این فناوری هنوز در مراحل اولیه پیاده‌سازی قرار دارد، هر چند برخی در صنعت تلفن همراه به دنبال فناوری‌های بعدی هستند! اولین مجموعه کامل از استانداردهای 5G در سال 2017 میلادی ارائه شد و بسیاری از اپراتورها در سراسر جهان تا به امروز هنوز مشغول ارائه آن هستند. برخی ممکن است بگویند که 5G با هیاهوی اولیه پیرامون این فناوری مطابقت ندارد. این فناوری نه تنها یک تغییر چشمگیر در سرعت دانلود ایجاد می‌کند بلکه انتظار می‌رفت که مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی جدید مانند واقعیت توسعه‌یافته (XR) را فعال نماید و عصر جدیدی در دنیای دستگاه‌های متصل را آغاز کند.

 اما همانطور که گفته شد 5G هنوز در مراحل اولیه استقرار خود است و بسیاری از شبکه‌ها به ویژه در بریتانیا در ابتدا آن را با افزودن آنتن‌های رادیویی 5G به زیرساخت موجود مستقر کردند. با ارتقای هسته شبکه برای پشتیبانی از آنچه که فناوری 5G مستقل نامیده می‌شود شبکه‌های 5G بهبود خواهند یافت. در حالی که اپراتورها به بروز رسانی شبکه‌های خود برای فناوری 5G مستقل ادامه می‌دهند و کاربران نیز به طور فزاینده‌ای پیشرفت‌های وعده داده شده در سرعت و قابلیت اطمینان را تجربه خواهند کرد و عموماً حدود سه تا پنج سال طول می‌کشد تا نسل جدید موبایل به طور کامل عرضه شود.

 با این حال این صنعت نیز بیکار نمانده است و انتظار می‌رود فناوری 5G پیشرفته در تابستان 2024 میلادی معرفی گردد. این فناوری که به اسم 5.5G نیز مشهور شده است وعده افزایش عملکرد پهنای باند تلفن همراه، پشتیبانی از برنامه‌های کاربردی جدید و تقویت اتوماسیون شبکه هوشمند را می‌دهد. برنامه‌های کاربردی جدیدی که گفته می‌شوند شامل واقعیت توسعه‌ یافته برای استفاده‌هایی از جمله کنترل از راه دور و اتوماسیون صنعتی به‌علاوه موقعیت‌یابی داخلی و اینترنت اشیا هستند. اتوماسیون شبکه هوشمند نیز قرار است از تکنیک‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای بهبود عملکرد شبکه بهره ببرند.

 از سوی دیگر فناوری 5G پیشرفته یا 5.5G پله‌ای برای حرکت به سوی استاندارهای شبکه 6G است. هر چند تحلیل ترافیک در دنیا می‌گوید نیاز به 6G وجود دارد ولی فعلا چنین فناوری در دسترس نیست و حداقل تا سال 2028 میلادی مشخصات واقعی آن معرفی نخواهد شد و استقرار اولیه و آزمایشی آن نیز برای سال 2030 میلادی پیش‌بینی شده است.

منبع خبر

//isti.ir/ZvAx