شتاب ایران در حوزه اینترنت اشیا یا IOT با پرتاب ماهواره "هاتف"

در ماهواره هاتف به‌نوعی اولین تکنولوژی‌های IOT یا اینترنت اشیا یا مخابرات باند باریک مورد تست و آزمون قرار می‌گیرد. با قرار گرفتن این ماهواره‌ها در مدار،‌ وضعیت سلامت تمامی زیرسامانه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به پروژه منظومه شهید سلیمانی گفت: در ماهواره هاتف به‌نوعی اولین تکنولوژی‌های IOT یا اینترنت اشیا یا مخابرات باند باریک مورد تست و آزمون قرار می‌گیرد و انجام این تست‌ها برای آن ضروری است.

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری تسنیم،‌ حسن سالاریه؛ رئیس سازمان فضایی ایران در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری درباره پرتاب سه ماهواره ایران به فضا اظهار کرد:‌ ماهواره مهدا مشابه ماهواره ثریا، یک ماهواره تحقیقاتی در حوزه مخابرات است البته تفاوت‌هایی در باند فرکانسی و ارسال و دریافت داده در باند S دارد. تکنولوژی‌هایی مانند استفاده از حسگرهای دوزمتر برای اندازه‌گیری تشعشعات در فضا در این ماهواره مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین اثر تشعشعات در عمر قطعات و تجهیزات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سالاریه گفت: مأموریت اصلی ماهواره‌های تحقیقاتی بعد از تست و آزمون عملکرد صحیح پرتابگر در مدارگذاری با آن مختصاتی که تعریف می‌شود، تست عملکرد زیرسامانه‌ها، تجهیزات و سامانه‌های توسعه‌پیداکرده توسط بخش خصوصی یا پژوهشگاه‌های ماست. ماهواره مهدا که کار تحقیقاتی آن در پژوهشگاه فضایی ایران توسعه پیدا کرده است از نوع ماهواره ثریاست.

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: تکنولوژی‌های متفاوتی همچون شارژ و دشارژ باتری توسط سلول‌های خورشیدی، مدیریت توان، مدیریت داده، کامپیوتر پرواز، مخابرات و ارسال و دریافت داده در داخل ماهواره انجام شده است.

وی گفت: سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه فضایی ایران و سایر نهادهایی که متولی حوزه فضایی و ماهواره کشور هستند به‌دنبال رسیدن به ماهواره‌های عملیاتی هستند. یک ماهواره عملیاتی باید بدون اشکال و ایراد در یک بازه زمانی طولانی در مدار عملیات کند و خدمات ارائه دهد. اگر تجهیزات و زیرسامانه‌های توسعه‌پیداکرده، اشکال فنی داشته و در مدار عملکرد درستی نداشته باشند و طراحی‌ها ایراد داشته باشد عمر ماهواره به‌شدت افت پیدا خواهد کرد.

سالاریه تصریح کرد: ماهواره‌های کیهان و هاتف جزو کلاس ماهواره‌های مخابراتی هستند و البته با اهداف تحقیقاتی خاصی تعریف شدند. ماهواره کیهان در حوزه کمک‌ناوبری و افزایش دقت تعیین‌موقعیت مورد استفاده قرار می‌گیرد که از تکنولوژی تحقیقاتی جدیدی بهره می‌برد که در کشور نیز به این ماهواره‌ها احتیاج زیادی داریم.

ماهواره هاتف در حوزه IOT یا اینترنت اشیا یا مخابرات باند باریک

وی ادامه داد: در ماهواره هاتف به‌نوعی اولین تکنولوژی‌های IOT یا اینترنت اشیا یا مخابرات باند باریک مورد تست و آزمون قرار می‌گیرد. با قرار گرفتن این ماهواره‌ها در مدار،‌ وضعیت سلامت تمامی زیرسامانه‌ها مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و در صورت اشکال فنی در نحوه ارتباطات، تعامل با ماهواره، عملکرد ماهواره یا نقطه‌ضعفی در برابر تشعشعات و حرارت و عملکرد و بازدهی داشته باشد توسط متخصصان ایرانی بررسی می‌شود و با شبیه‌سازی‌های انجام‌شده ایرادات طراحی احصا می‌شود.

ریزماهواره کیهان2

 ریزماهواره کیهان2

ریزماهواره هاتف1

ریز ماهواره هاتف 1

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZdQx