فناوری را در تقویم اتصال‌پذیری و ارتباطات ورق بزنیم

ما می‌خواهیم در این ستون تنها بخشی از تاریخ را که روند توسعه و گسترش تکنولوژی‌های مختلف را در خود دارد، بررسی کنیم. اینجا ممکن است گاهی به مرور مراحل رشد یک تکنولوژی و گاهی هم به مرور اتفاقات یک روز مشخص از تقویم آن بپردازیم.

نورمن آبرامسون، پدر شبکه وایرلس جهان

نورمن آبرامسون، یکی از افراد کلیدی در توسعه شبکه‌های اینترنت پرسرعت به همراه تیم تحقیقاتی به دنیا اجازه داد به شکل نوین از شبکه‌های اینترنت بی‌سیم استفاده کند.

نورمن آبرامسون، پدر شبکه وایرلس جهان 

۱ آوریل ۱۹۳۲ میلادی برابر با ۱۳ فروردین ۱۳۱۱ خورشیدی، نرمن آبرامسن، دانشمند علوم رایانه‌ای اهل آمریکا که سامانه ALOHAnet را برای ارتباطات بی‌سیم رایانه‌ای توسعه داد به‌دنیا آمد. ALOHAnet  اولین شبکه مدرن داده‌ها بود که اساس پروتکل‌های ضروری در اترنت امروزی را تشکیل داد. این سامانه که در سال ۱۹۷۰ افتتاح شد، با سرعت ۹۶۰۰ بیت‌ در ثانیه، با استفاده از رادیو برای ارائه شبکه‌ای از داده‌های سوئیچ بسته بی‌سیم بین چند جزیره هاوایی به کار افتاد. نوآوری‌های آن شامل اولین حسگرهای رادیویی بسته، اولین تکرارکننده‌های رادیویی بسته، اولین شبکه بسته‌های ماهواره‌ای و اولین دسترسی رادیویی به اینترنت بود. برای این دستاوردها، آبرامسن برنده جایزه عضو پیوسته انجمن مهندسان برق و الکترونیک و مدال الکساندر گراهام بل آی‌تریپل‌ئی شد.

نورمن آبرامسون، یکی از پیشگامان شبکه‌های بیسیم کامپیوتر در سن 88 سالگی درگذشت. وی پروفسور سابق دانشگاه هاوایی بود و پایه و اساس شبکه‌های بیسیم که امروز ما از آنها استفاده می‌کنیم را بنا نهاد. آبرامسون که لقب پدر شبکه‌های بی‌سیم را یدک می‌کشید، یک دسامبر در منزل خود در سانفرانسیسکو بر اثر بیماری سرطان پوست که ریه‌های وی را درگیر کرده بود، دار فانی را وداع گفت.


//isti.ir/ZNJx