ضرورت دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ کشور

مقام معظم رهبری: «در کنار دانش‌بنیان شدن بخش‌های کوچک و متوسط، باید صنایع بزرگ را دانش‌بنیان کنیم.»

مقام معظم رهبری در دیداری که با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی داشتند ضمن تاکید بر حمایت هر چه بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان، اثرگذاری این حمایت ها را در گرو اتصال این شرکت ها به بدنه صنعت دانستند و تصریح کردند که در کنار دانش‌بنیان شدن بخش‌های کوچک و متوسط نباید از مجهز شدن صنایع بزرگ همچون صنعت نفت به فناوری غافل شد.

به گزارش روابط‌عمومی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، مقام معظم رهبری در دیدار خود با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی در دهم بهمن ماه 1400 بر ضرورت دانش بنیان شدن صنعت کشور تاکید کرده و فرمودند:« در این چند سال به صنایع دانش‌بنیان تکیه کردیم؛ بارها و بارها تکرار شده، گفته شده، حمایت شده؛ خب خوب هم بوده، یعنی چند هزار صنعت دانش‌بنیان و بنگاه دانش‌بنیان به وجود آمده و تلاش‌های خوبی در این زمینه انجام گرفته، واحدهای کوچک و متوسّط ایجاد شده؛ آنچه مورد غفلت قرار گرفته این است که ما صنایع بزرگ خودمان را دانش‌بنیان کنیم. صنعت نفت باید دانش‌بنیان بشود. ما در زمینه‌ صنعت نفت دچار عقب‌ماندگی فنّاوری هستیم. برخی از کشورهای منطقه از لحاظ نوع استخراج نفت و فنّاوری‌ای که در این جور جاها به کار می‌رود از ما خیلی جلوترند؛ ما در این زمینه عقب‌ماندگی داریم».

ایشان در ادامه با اشاره به این که ارتقاء فنّاوری در صنایع گوناگون ما تنها از رهگذر کمپانی‌های خارجی محقق نمی شود بر اتکا بر ظرفیت های دانشی بومی تاکید و تصریح کردند: «حتماً باید یک شرکت خارجی بیاید برای ما فنّاوری بیاورد؟ نه، من به این عقیده ندارم. خب می‌بینید شرکت‌های خارجی چه جوری عمل می‌کنند؛ نمی‌آیند یا می‌آیند ولی امانت‌دارانه عمل نمی‌کنند یا می‌آیند امّا به یک بهانه‌ای وسط کار رها می‌کنند، یا می‌آیند ولی سوءاستفاده می‌کنند. من البتّه با آمدن شرکت خارجی به طور کلّی مخالف نیستم لکن بایستی انتخاب کنیم. عقیده‌ی من این است که مجموعه‌های کارآمد داخلی می‌توانند این کار را برای ما انجام بدهند؛ عقیده‌ی من این است. به نظر من اگر حالا مثلاً مسئولین صنعت نفت از جوان‌ها درخواست کنند و نظرات آنها را بگیرند و کمک‌هایی را که لازم دارند، منعکس کنند به جوان‌های دانش‌آموخته و دانشمند و خوش‌استعداد و علاقه‌مند ما، قطعاً اینها می‌توانند مشکلات زیادی را برطرف کنند.

نمونه‌های معدودی از آن را ما از نزدیک مشاهده کرده‌ایم؛ مثلاً یک جمع جوان آمدند پیش من گفتند ما فلان کارها را در زمینه‌ی نفت می‌توانیم انجام بدهیم؛ ما اینها را متّصل کردیم به وزارت نفت، مال یکی دو سال قبل است؛ قبل از کرونا و کارهای مهمّی را انجام دادند و مسئولین آن روز وزارت نفت تشکّر کردند، گفتند اینها کارهای بزرگی را برای ما توانستند انجام بدهند. نباید گمان کنیم که ارتقاء فنّاوری در صنایع گوناگون ما، از قبیل مثلاً فرض کنید همین صنعت نفت و غیره، فقط به وسیله‌ی کمپانی‌های خارجی باید انجام بگیرد؛ نه، از جوان‌های دانشمند کار بخواهید، آنها را به حمایت خودتان دلگرم کنید، خواهید دید که از آنها کار برمی‌آید، برای شما بهترین فراورده‌ها را فراهم می‌کنند؛ به نظر من این جور است».

رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه هر جایی که به جوان‌های ما اعتماد شد و از آنها کار خواسته شد، واقعاً درخشیدند، افزودند: «در همه‌ی بخش‌ها، از واکسن کرونا بگیرید تا موشک نقطه‌زن. در مورد واکسن کرونا بهترینش را فراهم کردند، در مورد موشک نقطه‌زن هم دقیق‌ترینش را تولید کردند، در مورد صنعت نانو جزو ردیف‌های اوّل قرار گرفتند، در زمینه‌ی سلّول‌های بنیادی، آن روزی که در دنیا کشورهایی که این کار را داشتند نادر بودند، خودشان را توانستند در ردیف‌های جلو قرار بدهند در این دانش مهم و فنّاوری بسیار مهمّ زیستی؛ در زیست‌فنّاوری به طور کلّی کارهای برجسته‌ای را انجام دادند. جوان‌های ما می‌توانند کار انجام بدهند. به نظر من می‌توانند. این استعدادها را قدر بدانیم و از آنها کار بخواهیم؛ چرا نتوانند در زمینه‌ استخراج نفت کارهای مهم را انجام بدهند؟ چرا؟ می‌توانند، قطعاً می‌توانند؛ اگر از آنها کار خواسته بشود، به آنها کمک بشود، حمایت بشوند، می‌توانند کار انجام بدهند.»

//isti.ir/Zrgx