توسعه فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از اعتبار مالیاتی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات: «سلسله بازدیدهای دانش بنیانی در راستای حمایت و حل مشکلات شرکت‌ها به عنوان یک رویکرد برای تقویت و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان از اهداف مهم این ستاد می‌باشد.»

به گزارش روابط‌عمومی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، دکتر سید محمد کرباسی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات در بازدید از شرکت دانش‌بنیان اتقان خودرو هوشمند (چیتا) واقع در دانشگاه صنعتی شریف ضمن بازدید از محصولات این شرکت با مدیرعامل و اعضای این شرکت به بحث و گفتگو پرداخت.

دکتر علی پارسا، مدیرعامل این شرکت دانش‎‌بنیان ضمن معرفی شرکت خود گفت: چیتا یک شرکت دانش‌بنیان است که فعالیت خود را از سال 1399 آغاز کرده و متشکل از متخصصان دانشگاه‌های برتر ایران می‌باشد و در راستای توسعه فناوری‌های نوین در حوزه خودروسازی و موضوع خودروهای هوشمند فعالیت می‌کند. وی ضمن اشاره به بازدید دکتر دهقانی، معاون علمی رئیس‌جمهور از این مجموعه ابراز امیدواری کرد و گفت: امیدواریم با همراهی مسئولین زمینه‌های تسهیل در فرآیندهای تولید شرکت‌های دانش بنیان تسریع گردد.

مدیرعامل این شرکت افزود: به منظور ترویج و ارتقاء دانش و مهارت‌ها اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی مرتبط با موضوعات شرکت با هدف افزایش توانمندی‌ افراد و بهبود عملکرد شرکت که با حمایت مجموعه‌ها و نهادهای مختلف از جمله شرکت همراه اول و دانشگاه صنعتی شریف صورت گرفته است.

وی گفت: توسعه زیرساخت‌های مختلف برای خودروهای هوشمند با استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی می‌باشد که در این راستا از متخصصین این حوزه در شرکت بهره‌مند می‌شویم تا از این روش بر روی سیستم‌های افزایش ایمنی خودروها تمرکز بیشتری داشته باشیم.

دکتر علی پارسا یکی از چالش‌های این شرکت را جذب و نگهداشت نیروی متخصص اشاره کرد و گفت: چیتا برای توسعه نیروهای متخصص در زمینه فعالیت شرکت، دوره‌های تخصصی راه برگزار کرده است که این امر باعث رشد و افزایش نیروهای متخصص خواهد شد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: این شرکت پس از بررسی نمونه‌های تحقیقاتی و تجاری مختلف بین‌المللی سیستم‌های مرتبط با خودروهای خودران، موفق به طراحی، ساخت و تولید دستگاه هوشمند پیش بینی و هشدار پیش از تصادف شده است. همچنین با طراحی و توسعه شبیه ساز تست خودروهای خودران و انجام تست‌های عملی و میدانی در خیابان‌ها و جاده‌ها، این محصول را مورد تست و ارزیابی قرارداده‌ایم.

علی پارسا در توضیح محصول این شرکت گفت: 
دستگاه هوشمند پیش‌بینی تصادف با خودرو روبه‌رو و هشدار دهنده قبل از تصادف، برای جلوگیری از تصادفات جاده‌ای ناشی از خواب آلودگی یا حواس‌پرتی راننده طراحی و ساخته شده است. این دستگاه در جلوی قسمت داخلی خودروهای سبک یا سنگین نصب می‌گردد و خطرات احتمالی از قبیل تصادف با خودروهای جلویی، خروج تصادفی از جاده یا لاین جاده را پیش‌بینی کرده و با ایجاد هشدار صوتی به راننده هشدار می‌دهد تا راننده سریع حواس خود را جمع کند، ترمز کرده و تصادف نکند.

وی افزود: مشکل حمایت مالی از این شرکت‌ به عنوان چالش ورود محصول به بازار در صنعت است که این موضوع می‌تواند مانع به عنوان یکی دیگر از چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان باشد که می‌تواند فرآیند ورود محصولات به بازار را پیچیده کند.

دکتر سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات پس از بازدید از محصولات این شرکت دانش‌بنیان در حوزه خودروهای متصل، ضمن اشاره به اهمیت موضوع هوشمندسازی گفت: جدیدترین فناوری‌های خودرویی موضوع خودروهای هوشمند است که در سال‌های اخیر به عنوان یکی از نوآوری‌های برجسته در صنعت خودرو مورد توجه قرار گرفته است.

وی ضمن اشاره به هدف این ستاد و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و اتصال این شرکت‌ها به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط تأکید کرد: در این بازدیدها به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک می‌کنیم تا از حمایت‌های دولتی و خصوصی بهره‌مند شوند و از این طریق، به حل مشکلات و چالش‌هایشان بپردازند.

دکتر کرباسی افزود: این حمایت‌ها شامل اعتبار مالیاتی، تسهیلات تبصره ۱۸ و اعطای تسهیلات از طریق مرکز مدیریت طرح‌های کلان و پیشران معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و همچنین تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی است. این حمایت‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان امکان می‌دهد که از درآمد تحقیق و توسعه خود برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید و توسعه فناوری‌ها استفاده کنند، که در نهایت به رشد و توسعه شرکت‌ها و کشور کمک می‌کند.

وی در پایان گفت: اعتبار مالیاتی در شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان یک ابزار مهم برای تشویق و پشتیبانی از فعالیت‌های تحقیق و توسعه این شرکت‌ها است و یکی از ابزارهای مهم معاونت علمی می‌باشد که در تلاش هستیم این امر مهم تقویت و تسهیل شود تا شرکت‌ها بتوانند بهترین استفاده را از این گزینه داشته باشند و در توسعه فناوری و نوآوری نقش موثری داشته باشند.


 

 
//isti.ir/Zoex