بازدید دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات از «آزمایشگاه آنتن و مایکروویو و اتاق تمیز اپتیکی»

دکتر سید محمد کرباسی از قسمت‌های مختلف «آزمایشگاه آنتن و مایکروویو و اتاق تمیز اپتیکی» دانشگاه علم و صنعت بازدید و از نزدیک در جریان فعالیت های این مرکز قرار گرفت.

 به گزارش روابط‌عمومی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات؛ دکتر سید محمد کرباسی؛ دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات در راستای تحقق مأموریت های این ستاد حول محور "توسعه فناوری تجهیزات رادیویی" و همچنین ارائه خدمات به صنایع گوناگون مخابراتی و به روز کردن برخی از تجهیرات آزمایشگاه از آزمایشگاه تحقیقاتی آنتن ومایکروویو دانشگاه علم و صنعت بازدید کرد.

آزمایشگاه تحقیقاتی آنتن و مایکروویو دانشگاه علم و صنعت ایران با بیش از ۲۵ سال سابقه در حوزه های مختلف آنتن و مایکروویو و مدار فعال، تربیت پژوهشگران و مهندسان متعددی را در کارنامه خود دارد.

این آزمایشگاه، دست کم از 22 دانشجوی تحصیلات تکمیلی و دو اسپین آف شرکت دانش بنیان برخوردار است و بیشتر به عنوان آزمایشگاه تست فعالیت می کند خروجی محصول ندارد و تنها به تست آنتن ها می پردازد. اتاق سکوت بخش دیگری از این آزمایشگاه است و از 40 گیگ ظرفیت برخوردار است و تست آنتن ها را در دستور کار خود دارد.

آزمایشگاه مایکرویو هم بخش دیگری از این مجموعه محسوب می شود که از قبل سال ۷۵ زیر نظر کشور بلژیک فعالیت خود را کلید زده است. این آزمایشگاه بومی سازی آنتن space x را به طور کامل در کارنامه خود دارد.نهایتا، درگیر کردن دانشجویان در پروژه‌های بین‌المللی لبه تکنولوژی به واسطه همکاری های مشترک با شرکت‌های اروپایی از دیگر اقدامات و برنامه های این آزمایشگاه به شمار می رود.

از این رو، بزرگترین آزمایشگاه آنتن کشور بعد از صاشیراز به شمار می رود که حداقل شش تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در مشغول بوده و چیزی بیش از 300 مقاله از رهگذر پژوهش های علمی این اساتید به انتشار رسیده است.

سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات در این بازدید طی سخنانی بر اهمیت پیوستن آزمایشگاه به شبکه آزمایشگاهی کشور تاکید کرد و هدف از این بازدید را فرصت سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه همراه اول بر روی آزمایشگاه دانست و نقش ستاد را به‌هم رسانی عنوان و تصریح کرد که این بازدید در همین راستا طراحی شده است.

به گفته او اپراتورها، صنایع و دانشگاهیان مخاطب اصلی این آزمایشگاه هستند.

کرباسی همچنین از حاجی احمدی، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، برای شرکت در فراخوان‌های فعال مانند طرح پژوهشی و پسا دکتری و ترنج دعوت کرد و حمایت پایان نامه‌ای در جهت رفع نیازهای صنعتی کشور از دیگر اولویت های ستاد برشمرد.

سلیمی نژاد, مدیر فنی در مرکز تحقیق و توسعه همراه اول نیز طی سخنانی اظهار داشت: تعامل صنعت و دانشگاه به دلیل تحقیقاتی بودن بیش از حد دانشگاه‌ها، مشکل شده است. دانشگاه‌ها وظیفه تربیت نیرو برای صنعت را دارند و کننده کار در صنعت کم است.

وی ادامه داد: نیاز در صنعت زیاد است در حالی که مجموعه کننده کار کم است.

به گفته او، ظرفیت این آزمایشگاه باید به میدان و صنعت نزدیک شود و اینجا همان جایی است که می‌تواند مسائل صنعت را حل کندارتباط با شرکت‌ها و دانشگاه‌های خارج از کشور از طریق دانشگاه‌ها و افراد داخلی برای صنعت ارزش افزوده است.

واحدی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و مدیر بخش فضای کار اشتراکی و نوآوری ارتباطات کوانتومی هم خاطرنشان کرد: سازمان‌ها برای آینده فناوری باید نقش بازی کنند.

//isti.ir/ZEHx