۶ روند فناوری که آینده صنعت خودروسازی را شکل میدهند
خودروسازی یکی از حوزههای بین رشتهای است که میتواند بیشترین تأثیر را از پیشرفت فناوری تجربه کند؛ پیشرفتهایی که خودروهای آینده را شبکهایتر و پایدارتر خواهند کرد.
خودروسازان برای ماندن در کورس رقابت، باید بطور جدی در زمینه نرمافزاری پیشرفت کنند چرا که کار مبتنی بر ابر بیش از هر زمان دیگری در صنعت خودرو اهمیت یافته است.
در این گزارش به شش روند فناوری اشاره میکنیم که در آینده نزدیک، خودروها را متحول خواهند کرد.
*برقی سازی
برقی سازی خودروها در سالهای اخیر شتاب قابل توجهی پیدا کرده است و بدون شک یکی از مهمترین روندها در صنعت خودروسازی خواهد بود. هر روزه خودروسازان بیشتری در حال سرمایه گذاری در توسعه وسایل نقلیه برقی برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای راه حلهای حمل و نقلی سازگار با محیط زیست هستند.
از جمله «جنرال موتورز»، «ولوو»، «جگوار لندرور» و «استون مارتین»، قصد دارند در آیندهای قابل پیش بینی کاملا برقی شوند. «فولکس واگن» تا پایان سال ۲۰۲۳ بیش از ۳۲.۲ میلیارد دلار برای راهاندازی برنامهریزی شده حدود ۷۰ مدل برقی طی ۱۰ سال آینده سرمایه گذاری کرد. تغییرات اقلیم، تولیدکنندگان خودرو را مجبور به ارائه فناوریهای محرکه جدید به بازار میکند به طوری که تا سال ۲۰۳۰ باید ۱۱۶ میلیون وسیله نقلیه برقی در سرتاسر جهان وجود داشته باشد که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ ده برابر افزایش مییابد.
*رانندگی خودکار
خودروسازان و شرکتهای فناوری، سرمایه گذاری هنگفتی را برای توسعه خودروهای خودکار انجام میدهند. دولت آلمان در حال حاضر بیش از دوازده پروژه آزمایشی در زمینه رانندگی خودران را تامین مالی میکند در حالی که در آمریکا بیش از ۸۰ شرکت در مجموع ۱۴۰۰ خودروی خودران را مورد آزمایش قرار میدهند. در پکن، «Pony.ai» و «Baidu» تاکسیهای بدون راننده را راه اندازی کرده اند.
پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۰ خودروهای خودران یک دهم ترافیک جادهها را تشکیل دهند. خودروهای خودران با استفاده از حسگرها، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی قادر خواهند بود تا موقعیتهای ترافیکی پیچیده را به طور مستقل مدیریت کنند.
*واقعیت توسعه یافته( VR /AR/ MR)
این روزها، تولید کنندگان خودرو از واقعیت مجازی (VR)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت ترکیبی (MR) که در مجموع به عنوان واقعیت توسعه یافته (XR) شناخته میشوند به طور فزایندهای استفاده میکنند. به این معنی که محققان و طراحان میتوانند نمونههای اولیه خود را از هر مکانی در دنیا طراحی کنند.
این باعث صرفه جویی در مواد، زمان و هزینه میشود. یک نمونه اولیه واقعی میتواند بیش از ۵۲۵ هزار دلار هزینه داشته باشد و ساخت آن چندین هفته طول بکشد و در نتیجه طرحی ایجاد شود که به سختی اجازه هرگونه تغییری را میدهد. با استفاده از یک مدل دیجیتال، جزئیات را میتوان به سرعت طی تنها چند روز بدون متحمل شدن هزینههای اضافی تغییر داد. یکی از پرچم داران این حوزه «مرسدس بنز» است.
*اتصال
با اتصال وسایل نقلیه به اینترنت، خودروها میتوانند با محیط خود ارتباط برقرار کنند. در نتیجه، خودروسازان باید به طور فزایندهای مانند شرکتهای نرمافزاری فکر کنند. با یکپارچه سازی سیستمهای اطلاعات سرگرمی، عملکردهای کمک راننده و ارتباطات بیسیم، خودروها میتوانند بلادرنگ با سایر وسایل نقلیه، سیستمهای کنترل ترافیک و سرویسهای ابری تعامل داشته باشند.
این خدمات شخصیسازی شده، دادههای ترافیکی بلادرنگ و ادغام فناوریهای خانه هوشمند را امکانپذیر میکند. همچنین گروه هدف خودروسازان را گسترش میدهد. تمرکز دیگر روی راننده نیست، بلکه روی همه سرنشینان است. مشتریان آینده چه با تماشای فیلم یا خواندن کتاب، میخواهند به صورت دیجیتالی در اتومبیل خود سرگرم شوند.
طراحان خودرو نیز از مزایای کار شبکهای بهره میبرند. در آینده، طراحان خودرو به طور کامل در فضای ابری برای طراحی کارآمد وسایل نقلیه فردا، از راه دور همکاری خواهند کرد. بنابراین، تخصص نرمافزاری عمیق به یک تمایز کلیدی برای تولیدکنندگان خودرو تبدیل خواهد شد.
*برنامهریزی یکپارچه کارخانه
تغییرات اقلیم به خودروسازان اجازه نمیدهد فرآیندهای برنامهریزی طولانی برای کارخانههای آینده داشته باشند. آنها محکوم به سرعت و کارآمدی هستند. با برنامهریزی کارخانهای یکپارچه، همه کسانی که در ساخت و ساز نقش دارند در فضای ابری گرد هم میآیند تا کارخانههای خودرو و باتری آینده را طراحی کنند. «پورشه»، «e.GO» یا «Northvolt» به برنامهریزی کارخانهای یکپارچه برای نمایش دیجیتالی تمام جزئیات کارخانه در مدل سازی اطلاعات ساختمان مرکزی (BIM) متکی هستند.
این شامل یک نمایش دیجیتالی از تمام معاملات، از ربات تا خط تولید است. همه طرفهای درگیر در ساخت و ساز در این مدل گرد هم میآیند: معماران، برنامهریزان کارخانه، پیمانکاران، کارشناسان مونتاژ، متخصصان حفاظت در برابر آتش و سایر مقامات.
طرحها، دادهها و اطلاعات آنها همگی به هم مرتبط هستند از جمله هزینهها، تأمین کنندگان، مواد و اندازه منطقه. فرآیندهای هماهنگی و تغییر در یک مدل مرکزی اتفاق میافتد و باعث افزایش کارایی و صرفه جویی در زمان میشود.
*هوش مصنوعی
در مقایسه با سایر فناوری ها، هوش مصنوعی (AI) هنوز در مراحل اولیه است. اما به زودی هوش مصنوعی خواهد آمد و بازار را زیر و رو خواهد کرد. متخصصان پیشبینی میکنند هوش مصنوعی نقش فزایندهای در طراحی خودرو و شکلگیری سیستم حمل و نقل آینده خواهد داشت و طراحان بهتری به بازار خودرو معرفی خواهد کرد.
هوش مصنوعی میتواند ایدههایی را مطرح کند که طراحان انسانی به آن فکر نمیکنند، همین امر در مورد طراحی مولد مبتنی بر هوش مصنوعی نیز صدق میکند. با کمک الگوریتمها، هوش مصنوعی میتواند هزاران طرح را بر اساس پارامترهای از پیش تعریف شده بسازد. سپس طراح، گزینههای جایگزین را بررسی کرده و طرح را اصلاح میکند. مثلاً، تویوتا از این فناوری برای طراحی یک قاب برای صندلی ماشین سبکتر و پایدارتر استفاده کرد.
این روندها نحوه کار طراحان، مهندسان و سازندگان را به شدت تغییر خواهد داد. این تغییر نیازمند ارتباطات ظریفی از سوی مدیریت است تا نیروی کار را در مسیر تغییرات تحول افرین قرار دهد. گذشته از تمام راه حلهای نرمافزاری که کارشناسان باید در آینده به آنها مسلط شوند، مدیریت تغییر باید مهمترین ابزار برای همه مدیران صنعت خودرو باشد تا توانمندی بیشتری را در جادههای فردا قرار دهند.
ارسال به دوستان