این اطلاعات را هرگز در گوشی خود ذخیره نکنید

آیا از تلفن همراه خود به‌عنوان یک آرشیو اصلی برای اطلاعات شخصی خود استفاده می‌کنید؟ لطفاً توجه داشته باشید که این اطمینان و راحتی ممکن است قیمت گزافی داشته باشد.

به گزارش روابط‌عمومی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، در دنیای دیجیتال امروز، گوشی هوشمند حاوی اطلاعات زیادی است که می‌تواند هدف هکرها و سارقان اطلاعات قرار گیرد. با اجتناب از ذخیره‌سازی برخی اطلاعات حساس در گوشی، می‌توانید حریم خصوصی و امنیت خود را به‌طور مؤثری حفظ کنید.

* رمزهای عبور و اثر انگشت 
طنز رمزهای عبور این است که قرار است داده‌های ما را ایمن کنند و به طور فزاینده‌ای به ما توصیه می‌شود همیشه از یک رمز عبور قوی استفاده کنیم و هرگز از یک رمز عبور بیش از یک‌بار استفاده نکنیم. در نتیجه، به‌خاطر سپردن رمزهای عبور بدون داشتن برگه تقلب به طور فزاینده‌ای دشوار می‌شود. اما اگر واقعاً از یکی از آن‌ها استفاده می‌کنید، به‌ویژه آنهایی که در تلفن همراه خود به شکل یادداشت، سند یا حتی تکمیل خودکار ذخیره می‌کنید، داده‌های خود را در معرض خطر قرار می‌دهید. اگر بخواهید مالکیت تلفن خود را از دست بدهید، ممکن است شخصی به‌راحتی "برگه تقلب" شما را ببیند، اما حتی اگر خوش‌بینانه فکر کنیم و همیشه تلفن خود را پیش خودمان نگه داریم، هر رمز عبوری که در تلفن خود ذخیره می‌کنید در نهایت در ابر ذخیره می‌شود و حساب‌های شما و حتی حساب‌هایی که به تلفن شما متصل نیستند را در معرض خطر قرار می‌دهد. 

اگر واقعاً می‌خواهید تلفن همراه خود را ایمن نگه دارید، وسوسه نشوید که از شناسه اثر انگشت برای باز کردن تلفن خود (هر یک از برنامه‌ها یا حساب‌های آن) استفاده کنید. چندین سناریو قابل‌تصور وجود دارد که در آن شخصی در حضور فیزیکی شما می‌تواند با استفاده از اثر انگشت شما مجبور به ورود به سیستم شود. به‌عنوان‌مثال می‌توان به دزدی با استفاده از زورگیران اشاره کرد. اگرچه چیزی وجود ندارد که بگوییم یک دزد نمی‌تواند شما را مجبور به واردکردن رمز عبور خود کند، واقعیت ساده این است که تلفنی که برای باز کردن قفل آن به رمز عبور نیاز دارد، مراحل بیشتری برای باز کردن قفل نیاز دارد و بنابراین ایمن‌تر است. 

* عکس صورتتان برای تشخیص چهره
هرکسی که وقتی گوشی خود را در زاویه‌ای عجیب‌وغریب نگه داشته است با تشخیص چهره خود مشکل داشته است، ممکن است استدلال کند که ذخیره‌کردن چهره شما در تلفن خود به‌عنوان جایگزین رمز عبور از اثر انگشت امن‌تر است. درحالی‌که ممکن است این درست باشد، اما وقتی صحبت از باز کردن قفل تلفن شما به میان می‌آید، این واقعیت باقی می‌ماند که تشخیص چهره هنوز از استفاده ساده از رمز عبور ایمن‌تر است ولی مانند اثر انگشت نباید زورگیران را نادیده گرفت.

* عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی شما
شاید واقعاً در حفظ و نگهداری حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود تا حدامکان کاربلد باشید، اما عکس‌ها و ویدئوهایی که در تلفن خود ذخیره می‌کنید چطور؟ اگر عکس‌هایی دارید که نمی‌خواهید والدین، همسر، فرزندان یا رئیستان آن‌ها را ببینند، نباید آن عکس‌ها را در تلفن هوشمند خود ذخیره کنید، به‌خصوص که محتویات تلفن شما ممکن است در فضای ابری ذخیره شود. اما اگر احساس می‌کنید باید آن عکس‌های شخصی را در جایی ذخیره کنید، آن‌ها را نه در تلفن همراه خود، بلکه در رایانه شخصی ذخیره کنید، فقط شما رمز عبور را برای باز کردن دارید. همچنین ممکن است آنها را در یک آلبوم یا برنامه محافظت شده با رمز عبور ذخیره کنید.

* عکس از مدارک و اطلاعات 
روزهایی را به‌خاطر می‌آورید که گم‌کردن کیف پولتان به معنای بازسازی تمام زندگی‌تان بود تا بفهمید کدام کارت‌های اعتباری و فرم‌های شناسایی را باید لغو و جایگزین کنید؟ اکنون، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از هر مورد عکس بگیرید و آن را در گوشی خود ذخیره کنید، درست است؟ خوب، مطمئناً این یک راه راحت برای پیگیری «آنچه در کیف پول شماست» است. اما همچنین می‌تواند اطلاعات شما را در برابر هک آسیب‌پذیر کند، به‌خصوص اگر عکس‌های شما در فضای ابری ذخیره شده باشند. مانند عکس‌هایی که ترجیح می‌دهید فاش نشوند، ممکن است بخواهید آنها را در رایانه شخصی که فقط به آن دسترسی دارید و/یا آلبوم یا برنامه محافظت شده با رمز عبور ذخیره کنید.

* اطلاعات حساب بانکی آنلاین 
اگر فکر می‌کنید بانکداری آنلاین بهترین چیز مدرنیته است، تنها نیستید. شما هم اشتباه نمی‌کنید که این‌طور فکر می‌کنید. اما راحتی بانکداری آنلاین هزینه دارد: حفظ حریم خصوصی شما. همراه‌داشتن حساب بانکی خود در تلفن به این معنی است که در صورت گم‌شدن تلفن خود در خطر ازدست‌دادن کنترل آن هستید... یا حتی رد تلفن قدیمی را که دیگر از آن استفاده نمی‌کنید گم کنید.

برای مدیریت ریسک، ممکن است از انجام بانکداری آنلاین خود در تلفن خود اجتناب کنید. در عوض، این کار را با کامپیوتری انجام دهید که هرگز خانه شما را ترک نمی‌کند. اگر متوجه شدید که باید بانکداری آنلاین خود را هر جا که می‌روید همراه داشته باشید، فقط مطمئن شوید که از یک رمز عبور قوی و منحصربه‌فرد برای باز کردن قفل برنامه بانکی خود استفاده کنید.

* نشانی منزل و محل کار
ذخیره آدرس خانه خود در برنامه‌های ترافیکی و نقشه که بیشتر استفاده می‌کنید، رفتن به خانه از هر نقطه را بسیار آسان و راحت می‌کند. اما همچنین می‌تواند شما را آسیب‌پذیر کند. اگر دزدی گوشی شما را در اختیار فیزیکی خود قرارداد، می‌تواند به‌سادگی روی Waze یا Google Maps کلیک کند و آنچه را که شما به‌عنوان «خانه» یا «محل کار» ذخیره کرده‌اید، ببیند. همچنین غیرقابل‌تصور نیست که آدرس خانه یا محل کار شما هک شود یا به شکل دیگری فاش شود. اگر دوست دارید این آدرس‌ها را در دسترس داشته باشید تا مجبور نباشید بارها و بارها آنها را دوباره وارد کنید، حداقل با دادن یک کلمه رمز به آنها، یافتن آدرس خانه یا محل کار خود را برای مجرمان احتمالی کمی چالش‌برانگیز کنید. 
 
//isti.ir/Z2Ay