اینفوگراف 10 روندهای امنیت سایبری برای سال 2024 میلادی

همانطور که برای سال جدید در حوزه دیجیتال آماده شدیم، بیایید با روندهای امنیت سایبری که چشم‌انداز این سال را شکل می‌دهد، بیشتر آشنا شویم.

1- هوش مصنوعی مولد از هر دو سو: با پیشرفت سریع و سرسام‌آور هوش مصنوعی، انتظار حملات مبتنی بر هوش مصنوعی، از مهندسی اجتماعی عمیق گرفته تا بدافزارهای تطبیقی را باید داشته باشید. به طور همزمان هوش مصنوعی به یک متحد کلیدی برای تشخیص ناهنجاری بلادرنگ، احراز هویت هوشمند و پاسخ خودکار حادثه تبدیل می‌شود.

2-
بحران مهارت‌های امنیت سایبری: کمبود متخصصان ماهر در امنیت سایبری همچنان ادامه دارد و باعث افزایش حقوق و سرمایه‌گذاری قوی در برنامه‌های آموزشی و ارتقای مهارت می‌شود.

3-
حملات فیشینگ سطح بعدی: برای حملات پیچیده مهندسی اجتماعی با استفاده از هوش مصنوعی مولد، مانند چت‌جی‌پی‌تی، آماده باشید که مهاجمان را قادر می‌سازد تا رویکردها را هوشمندتر و شخصی‌سازی کنند. حملات دیپ‌فیک افزایش خواهند یافت و بر آگاهی سازمان، آموزش و ادغام هوش مصنوعی و اعتماد صفر تأکید دارند.

4-
امنیت سایبری در اتاق‌های تصمیم‌گیر: امنیت سایبری به یک اولویت راهبردی تبدیل می‌شود و از مراکز فناوری اطلاعات فراتر می‌رود. گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2026 میلادی 70 درصد از هیئت‌های مدیره دارای اعضایی با تخصص امنیت سایبری خواهند بود که دفاع فعال و استفاده از فرصت‌های تجاری جدید را ممکن می‌سازد.

5-
حملات سایبری اینترنت اشیا: گسترش دستگاه‌های متصل به هم خطرات سایبری را تشدید می‌کند. روند کار از خانه، تهدیدات ناشی از دستگاه‌های دارای امنیت نامناسب را افزایش می‌دهد و بر نیاز به استانداردها و پروتکل‌های امنیتی قوی اینترنت اشیا تأکید می‌کند.

6-
انعطاف‌پذیری سایبری چیزی فراتر از امنیت سایبری: چرخش از امنیت سایبری به انعطاف‌پذیری سایبری اهمیت پیدا می‌کند. سازمان‌ها ایجاد ظرفیت برای بازیابی سریع پس از نقض، به حداقل رساندن از دست رفتن داده‌ها و خرابی‌ها را در اولویت قرار می‌دهند.

7- اعتماد کمتر از صفر: مفهوم اعتماد صفر به یک مدل تطبیقی و کل‌نگر تبدیل می‌شود. احراز هویت بی‌درنگ و نظارت بر فعالیت‌های مستمر مبتنی بر هوش مصنوعی فراتر از شبکه‌های شرکتی است و نیروی کار از راه دور، شرکا و دستگاه‌های اینترنت اشیا را در بر می‌گیرد.

8-
جنگ سایبری و حملات سایبری تحت حمایت دولت: جنگ سایبری با تمرکز بر اختلال در زیرساخت‌ها و جاسوسی از عملیات نظامی در سطح جهانی اتفاقی جدایی‌ناپذیر می‌شود. حملات سایبری تحت حمایت دولت‌ها در طول انتخابات‌های بزرگ در سراسر جهان تشدید می‌شود.

9-
مهارت‌های نرم برای حرفه‌ای‌های امنیت سایبری: متخصصان امنیت سایبری نقش‌های پیچیده‌تری را در بر می‌گیرند که جنبه‌های فنی و اجتماعی-فرهنگی را در بر دارد. مهارت‌های نرم مانند ارتباطات بین فردی و حل مسئله، کلیدی می‌شوند.

10-
مقررات امنیت سایبری: دولت‌ها و سازمان‌ها به تهدیدات سایبری با مقررات سختگیرانه پاسخ می‌دهند. ابتکاراتی مانند قانون امنیت محصول و ارتباطات از راه دور در بریتانیا حداقل الزامات امنیتی را تعیین می‌کند و بر برنامه‌های جهانی امنیت سایبری تأثیر می‌گذارد.

از این‌رو باید از منحنی سایبری جلوتر بمانید تا بتوانیم بر مشکلات احتمالی فائق آییم.




//isti.ir/ZMJx