مروری تاریخی بر اقتصاد مقاومتی در بیان رهبر معظم انقلاب

مقام معظم رهبری: «تحقق واقعی رشد اقتصادی در گرو تکیه به علم است.»

گذر از اقتصاد نفتی و فراتر از آن، اقتصاد مبتنی بر خام فروشی، یکی از دغدغه‌هایی است که بارها از سوی مقام معظم رهبری طرح شده‌ و معظم له، یکی از کلیدی‌ترین راه‌ها در عبور از اقتصاد نفتی را مجهز کردن اقتصاد به دانش و دستاوردهای آن عنوان و در این مسیر برای شرکت‌های دانش بنیان نیز سهم قابل توجهی قائل شده‌اند.

مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از پژوهشگران و مسئولان شرکت‌های دانش بنیان بر ضرورت گذر از اقتصاد نفتی بر اقتصاد دانش بنیان تأکید کردند و فرمودند: « ما باید این مسئله را جدی بگیریم؛ یعنی به مسئله‌‌‌ علم و تکیه‌‌‌ به علم در کشور اهمیت بدهیم؛ یعنی این را اساس کار قرار بدهیم. حرف ما در این چند ساله همین است. اگر چنانچه علم در بخش‌های مختلف جدی گرفته شد، آن وقت این شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان که بر مبنای علم کار می‌کنند، تولید می‌کنند و ثروت‌‌‌آفرینی می‌کنند، خواهند توانست به‌تدریج اقتصاد کشور را به شکوفائی واقعی برسانند.

تحصیل ثروت از راه فروش منابع تمام‌‌‌شدنی مثل نفت و امثال نفت، رونق نیست، پیشرفت نیست؛ این خودگول‌‌‌زدن است. ما در این دام افتادیم. باید اقرار کنیم، قبول کنیم که این یک تله است، یک دام است برای ملت ما. ما دچار خام‌‌‌فروشی شدیم. یک واقعیتی برای ما به ارث گذاشته شد، کشور هم به آن عادت داده شده است. البته در این سال‌ها سعی شده که یک مقداری این اعتیاد مضر برای کشور، کنار گذاشته شود، لیکن به طور کامل پیش نیامده. ما باید اول اعتقاد پیداکنیم که باید کشور به جائی برسد که بتواند با اختیار، هرگاه اراده‌کرد، سر چاه‌‌‌های نفت خودش را ببندد؛ ما باید به این باور برسیم. این حالا مساله‌‌‌ نفت است. خام‌‌‌فروشی‌ها در بخش‌های مختلف مواد خام و معدنی همچنان وجود دارد؛ و این یکی از ضعف‌های ماست، یکی از مشکلات کشور ماست. ما اگر بخواهیم از این وضعیت نجات پیدا کنیم، بخواهیم به رشد اقتصادى حقیقی نائل شویم، راهش تکیه‌‌‌ی به علم است؛ این هم از راه تقویت همین شرکتهای دانش‌‌‌بنیان، عملی است. ما باید به این سمت برویم.»

ایشان در بخش دیگری از بیانات خود در تاریخ هشتم مرداد ماه 1391بر ضرورت بنیانگذاری کارهای اقتصادی بر پایه دانش تأکید کردند و تصریح می‌کنند:«باید بتوانیم بنیانگذاری کارهای اقتصادی بر پایه‌‌‌ دانش را پیش ببریم و به وجه غالب اقتصاد کشور تبدیل کنیم، این نه تنها به کشور قدرت اقتصادی خواهد داد، بلکه قدرت سیاسی هم خواهد داد، قدرت فرهنگی هم خواهد داد. وقتی یک کشوری احساس کرد که با علم خود، با دانش خود می‌تواند زندگی خود را و ملت خود را اداره کند و به دیگر ملت‌ها خدمت برساند، احساس هویت می‌کند، احساس شخصیت می‌کند؛ این درست همان چیزی است که ملت‌های مسلمان امروز به آن احتیاج دارند.

ملت ما قبل از انقلاب، سال‌های متمادی اسیر تضعیف روحیه‌‌‌ خودباوری در میان خود بوده است. از آن وقتی که اول مسئولان دولتی، بعد به تدریج آحاد مردم چشم باز کردند و در مقابل پیشرفت خیره کننده‌‌‌ علمى غرب مبهوت شدند، به تدریج احساس کمبود، احساس حقارت، احساس خودکم‌‌‌بینی در این کشور و در میان ملت ما ترویج شد. خوشبختانه انقلاب همه چیز را دگرگون کرد؛ از جمله این حالت و این روحیه را دگرگون کرد؛ بنابراین بنیانگذاری کارهای اقتصادی بر پایه‌‌‌ دانش، هم موجب تقویت روحیه و شخصیت و هویت ملی است، هم قدرت سیاسی. خود استقلال و خوداتکائی در یک کشور، قدرت سیاسی می‌دهد؛ علاوه بر قدرت اقتصادی که خب، طبیعی است و وجود دارد.»

مقام معظم رهبری همچنین، افزایش کمی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان را امری ضروری دیدند و فرمودند: «آنچه که ما می‌خواهیم ان‌‌‌شاءالله بر این جلسه مترتب شود، به طور کلی دو چیز است: یکی تشویق نخبگان و زبدگان و اهل علم و اهل تحقیق به این که به سمت تشکیل این شرکت‌ها بروند و همچنین رساندن محصول این شرکت‌ها و این تحقیقات به بازار و در دسترس مردم قرار دادن و وارد کردن آن در چرخه‌‌‌ تجارت. این، غرض اول ماست. البته هم‌‌‌افزائی علم و ثروت و دارائی، تعریف ابتدائی این شرکت‌هاست؛ بنابراین اهل دانش و کسانی که اهل سرمایه‌‌‌گذاری‌های مالی هستند، همت کنند و این شرکت‌ها افزایش پیدا کند. حالا گفته شد که تا پایان برنامه، بیست هزار شرکت تشکیل خواهدشد؛ لیکن تصور من این است که بیش از این بایستی ما در کشور به رقم شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان اهتمام بورزیم البته کمیت و کیفیت آنها با هم دیده شود؛ که حالا مسئله‌‌‌ کیفیت، مسئله‌‌‌ دیگری است.»
//isti.ir/ZsEx