حمایت جدی آقای رئیس‌جمهور ضامن تصویب قانون جهش تولید

با گرامیداشت یاد و خاطره تلاش‌های خستگی‌ناپذیر رییس‌جمهور شهید حضرت آیت الله رییسی و خدمتگزاری و مردم‌مداری ایشان، نشست ارزیابی عملکرد و پاسخگویی برخط معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، روح‌الله دهقانی معاون علمی رییس جمهور در نشست ارزیابی عملکرد و پاسخگویی برخط در مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمد صالحی، رییس مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، رضا اسدی‌فرد معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، به سوالات و درخواست‌های نخبگان، فعالان شرکت‌های دانش‌بنیان، مخترعان و پژوهشگران پاسخ داد.

معاون علمی رئیس‌جمهور ضمن گرامی‌داشت یاد شهید آیت‌الله رییسی، نائل شدن به فیض شهادت حین سفر خدمت را پاداش تلاش‌های خستگی‌ناپذیر ایشان برای اعتلای ایران عزیز و عمل به منویات رهبر معظم انقلاب دانست و گفت: این  ضایعه عظیم را به محضر بقیه الله الاعظم، مقام معظم رهبری و مردم شریف ایران تسلیت می‌گوییم. اکنون که در این نشست حضور داریم، ایشان از آخرین سفرشان در راه خدمت به مردم بازگشته‌اند و امیدوارم اجر تمامی بی‌خوابی‌ها و خستگی‌های ایشان نزد حضرت امام رضا (ع) ماجور باشد.

دهقانی ادامه داد: خداوند متعال عزت را بر این سید شهید تکمیل کرد و علیرغم همه تلاش‌هایی که صورت گرفت  تا گردی بر چهره نورانی اخلاص، تلاش مجدانه و بی‌ریا، تواضع و مردمی بودن ایشان بنشیند موفق نشدند. زیرا خداوند متعال این سید خادم الرضا (ع) و تلاش‌های او را شناخت و به این شکل مأجور ساخت.

وی، اخلاص و تلاش بی‌وقفه را دو‌ ویژگی مهم و شاخص آیت الله رییسی برشمرد و افزود: آقای رییس جمهور ویژگی‌هایی داشت که هر کس حتی اگر بسیار کوتاه ایشان را ملاقات می‌کرد این دو خصیصه را به وضوح مشاهده می‌کرد. یکی از این ویژگی‌ها اخلاص بود و کارشکنی‌ها، محدودیت‌ها و طعن‌ های کینه‌ورزانه، باعث نمی‌شد که ذره‌ای از انگیزه، جدیت و مجاهدت شبانه روزی این شهید بزرگوار کم شود.

دهقانی با بیان این‌که آیت الله رییسی به معنای واقعی کلمه، خستگی را از پا انداخته بود، عنوان کرد: ایشان تلاش و مجاهدتی مثال‌زدنی و الگو برای مردمش داشت به‌طوری‌که این انرژی و اراده، برای دیگر اعضای هیئت دولت، شگفت‌انگیز بود و همه تلاش می‌کردند پا به پای ایشان در صف اول خدمت گام بردارند.

* نگاه علمی و فناورانه آیت الله رییسی
رییس بنیاد ملی نخبگان، به حمایت از علم و فناوری و حمایت مجدانه آیت‌الله رییسی اشاره کرد و گفت: ایشان به معنای واقعی کلمه حامی جدی گفتمان توسعه علم، فناوری و حامی و همراه شرکت‌های دانش‌بنیان بود. رویکرد حمایتگرانه ایشان از توسعه علم،فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در تمامی برهه‌های خدمت‌رسانی و‌ مسئولیتی ایشان مشهود است. زمانی‌ که تولیت آستان قدس رضوی را داشتند، بخشی با عنوان معاونت علمی و فناوری ایجاد کردند چرا که باور قلبی آیت‌الله شهید این بود که کلید حل مشکلات کشور، علم، فناوری و نوآوری است.‌ ایشان در قوه قضاییه هم نگاه نوآورانه داشتند و بسیاری از اسناد تحولی، تسهیل فرآیندها به کمک فناوری و نوآوری از جمله راه‌اندازی سامانه‌ها و نرم‌افزارهای خدمت برخط، که فضای سنتی را در قوه قضاییه متحول کرد در دوره ایشان اتفاق افتاد.

دهقانی، دیپلماسی علم و فناوری را پرچمدار  تعاملات بین‌المللی آیت‌الله رییسی و دولت سیزدهم دانست و افزود: در یک دیدار یا سفر خارجی سراغ نداریم که ایشان صحبت کرده باشند و علم و فناوری محور اصلی صحبت‌ها نباشد. شهید امیرعبداللهیان که همواره همراه و یار معاونت علمی در توسعه گفتمان علم و فناوری بودند نیز در این مسیر خالصانه و با جدیت تلاش‌های بسیاری انجام دادند و محور قرار گرفتن علم و فناوری به عنوان گفتمان اصلی جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی مرهون تلاش‌های این شهید بزرگوار است.

* مجاهدت رییس‌جمهور مردمی در تصویب و اجرای «قانون جهش تولید دانش‌بنیان»
معاون علمی رییس‌جمهور، تصویب و اجرای قانون جهش تولید دانش‌بنیان را ماحصل پیگیری‌های شخص آیت الله رییسی دانست و افزود: رییس‌جمهور شهید دولت سیزدهم، به اهمیت اقتصاد دانش‌بنیان باوری عمیق داشت و در راستای تحقق تاکیدات و مطالبه رهبر فرزانه انقلاب مبنی بر ضرورت توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، ارائه لایحه جهش تولید دانش بنیان به مجلس، تصویب این قانون و اجرایی شدن آن را شخصا پیگیری کرد چراکه این موضوع را بر خود فرض می‌دانست.

دهقانی تاکید کرد: بزرگ‌ترین اثر شهید جمهور در عرصه علم و فناوری کشور را ایستادن پای کار قانون جهش تولید می‌دانم و ایشان شخصاً ایستادگی کردند تا این قانون به مجلس برود و تصویب شود و تمام کسانی که در این عرصه نقش داشتند گواه این حقیقت هستند که بدون تلاش‌ها و پیگیری‌های ایشان، چنین تحولی که هزینه‌های سنگینی هم برای دولت داشت، میسر نمی‌شد.
وی، رشد و رونق صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت صنایع بزرگ از محصولات ایران‌ساخت و حل راهبردی‌ترین نیازهای گلوگاهی صنعت را مرهون نگاه ویژه رییس‌ دولت سیزدهم به این حوزه دانست و افزود: شاهد بودیم که صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به دو و نیم میلیارد دلار رسید که رشد سه برابری نسبت به سال قبل خود و ارزش بالای دو‌ و نیم برابری را نشان می‌دهد. این موفقیت بزرگ نشان از توجه جدی دولت و شخص ریاست محترم جمهور به اهمیت شرکت‌های دانش‌بنیان در حل مشکلات صنایع، رونق صادرات و توسعه اقتصاد دارد. رشد شش برابری همکاری صنایع بزرگی همچون نفت با شرکت‌های دانش‌بنیان، افزایش حجم قراردادهای خارجی و رشد کمی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، حاصل تلاش‌ها، توجه‌ها و تاکیدات ایشان بود و بارها از ایشان شنیده بودیم که وارادت و خرید کالایی که در سطح کشور و به دست تولیدکننده داخلی ساخته می‌شود و می‌تواند نیاز کشور را برطرف کند ناروا است.

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اهل عمل و اجرا بودن شهید آیت الله رییسی گفت: رییس‌جمهور دولت مردمی، به گونه‌ای تلاش می‌کرد که عمل ایشان، نمود بارز خلاص و تواضع بود. هیچ‌کس نمی‌تواند اخلاص و تواضع این فرد را انکار کند و تمامی هم و غم ایشان عمل برای رضای خدا و رهبر معظم انقلاب بود.
وی افزود: شهید جمهور ما نیز همچون شهید میدان دفاع از کشور، سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی که از یک مکتب خاص و مبارز در عرصه عمل برخوردار بود، به معنای واقعی کلمه مصداق آیه شریفه «کونوا دعاة للناس...» بود و یک مکتب خالصانه در خدمت به مردم به یادگار گذاشت.

تأسیس مرکز ملی آفرینش فناوری های کوانتوم و مرکز افرینش ملی هوش مصنوعی تا پایان دولت 
دهقانی شکل‌گیری شورای ملی راهبری هوش مصنوعی و ایجاد مرکز توسعه هوش مصنوعی و نیز توسعه مرکز آفرینش ملی کوانتوم را حاصل حمایت‌ها و تأکیدات رییس‌جمهور شهید دانست و گفت: با هدف حرکت ایران همگام با پیشرفته‌های فناورانه دنیا در این حوزه‌ها ایجاد شورای راهبری ملی هوش مصنوعی و مرکز ملی هوش مصنوعی در دستور کار قرار گرفت و مقدمات راه‌اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی فراهم شد.

وی خاطرنشان کرد: این شورا به ریاست شخص رییس جمهور و نائب رییسی معاون علمی‌ و فناوری تشکیل شد. تا پیش از پایان دولت سیزدهم قطعا مرکز ملی آفرینش فناوری های کوانتوم و مرکز افرینش ملی هوش مصنوعی راه اندازی خواهد شد یا ساختمان آن تخصیص خواهد یافت. 

دهقانی تصریح کرد: مرکز ملی هوش مصنوعی یک مرکز و نهاد متمرکز و چابک برای راهبری و پیشبرد هوش مصنوعی است. از وظایف این مرکز کمک به توسعه زیرساخت ها، تربیت و آموزش نیروی انسانی در این حوزه، تسهیل‌گری‌ها، تنظیم‌گری‌ها و پیگیری‌های قانونی برای پیشبرد و پیشرفت فناوری هوش مصنوعی است.

وی خاطرنشان کرد: این مرکز قرار است نقش هدایتگر و پیشران در حوزه فناوری‌های هوش مصنوعی را ایفا کند و متولی یا متصدی نیست. به طوری که صاحبان نوآوری و ایده بتوانند به خلق محصولات نوآورانه و فناورانه بپردارند.

ویدئو ها

//isti.ir/ZFfx