فناوری را در تقویم اتصال‌پذیری و ارتباطات ورق بزنیم

ما می‌خواهیم در این ستون تنها بخشی از تاریخ را که روند توسعه و گسترش تکنولوژی‌های مختلف را در خود دارد، بررسی کنیم. اینجا ممکن است گاهی به مرور مراحل رشد یک تکنولوژی و گاهی هم به مرور اتفاقات یک روز مشخص از تقویم آن بپردازیم.

اولین تماس با تلفن‌همراه

با پیشرفت تکنولوژی ظاهر تلفن‌های هوشمند تغییرات زیادی را تجربه کرده‌اند و آنها سبک‌تر و ظریف‌تر می‌شوند و در آینده‌ای نزدیک شاهد گوشی‌هایی خواهیم بود که وزن آنها مانند یک برگ کاغذ خواهد بود.

در آوریل ۱۹۷۳ میلادی، مارتین کوپر، مخترع تلفن‌همراه، اولین تماس تلفنی با موبایل را برقرار کرد. این گوشی همراه، ۱۰ اینچ ارتفاع، ۳ اینچ ضخامت و ۱.۵ اینچ عرض و ۳۰ اونس وزن داشت. از آن‌زمان، به‌تدریج تلفن‌های همراه به اندازه کف دست کوچک شدند و وزنشان به ۴ اونس رسید و هر روز برتعداد کاربرانشان افزوده شد تا ورود تلفن‌های همراه هوشمند که همانند رایانه قابل حمل متصل به اینترنت به عضو جدایی‌ناپذیر اکثر مردم جهان تبدیل شدند. اولین گوشی تلفن همراه کوپر که کمی کوچک‌تر از جعبه کفش بود جایگزین تلفن‌های داخل خودرویی آن‌زمان شد که بیش‌از ۳۰ پوند وزن و هزاران دلار قیمت داشتند و فقط افراد ثروتمند توان خریدشان را داشتند. صاحب این نوع تلفن خودرویی مجبور بود برای نصب آنتن تلفن، ماشین را سوراخ کند. بخش بزرگی از این تلفن در صندوق عقب نصب می‌شد و یک واحد کنترل و یک گوشی داخل خودرو تعبیه می‌شد.


//isti.ir/ZxKx