ضرورت اهتمام دانشگاه‌ها در حوزه ترویج فناوری

اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد با دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات دیدار و گفتگو کردند.

 
به گزارش روابط‌عمومی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، عصر روز سه‌شنبه ۲۲ خردادماه در نشستی با حضور دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری،‌ مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد و چندتن از مسئولان و اعضای هیات علمی دانشگاه یزد، مسائل و دغدغه‌های حوزه‌های برق و کامپیوتر و فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت.

در این دیدار دکتر سید محمد کرباسی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در این نشست با بیان اینکه ماموریت ما در این ستاد این است که در وهله اول ظرفیت‌های فناوری‌های نوظهور و های‌تک در حوزه بین‌المللی، اکوسیستم فناوری و بازیگران آن را شناسایی کرده و در حوزه‌های مرتبط آنها را اولویت‌بندی کنیم.

وی افزود: توسعه فناوری از طریق به هم‌رسانی بازیگران و بهره‌برداران حوزه‌های فناوری انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: یکی از ماموریت‌های مهم معاونت علمی شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان و معرفی آنها به ارگان‌های دولتی، نهادهای حاکمیتی و صنایع بزرگ است و یکی از اهداف این سفر یک روزه توسعه دایره شناخت اکوسیستم است.

دکتر کرباسی با اشاره به اهمیت بحث ترویج و توسعه فرهنگ و سواد فناوری عنوان کرد و آن را یکی دیگر از ماموریت‌های ستاد مذکور عنوان کرد و افزود: این مهم شامل برگزاری رویدادهای ترویجی، ‌دوره‌های آموزشی ترویجی و دوره‌های هکاتون با هدف بالابردن سواد فناوری دانش‌آموزان و دانشجویان است و هدف این است که با درگیر کردن آنها در این حوزه بتوانیم در آینده از آنها به عنوان منابع انسانی در توسعه فناوری یاری بگیریم.

وی در ادامه سخنان خود به بحث حمایت از طرح‌های پژوهشی، ‌پایان‌نامه‌ها، دوره‌های پسادکترا و فرصت‌های مطالعاتی که مخاطب آنها دانشگاه‌ها و هسته‌های پژوهشی دانشگاهی هستند اشاره کرد و گفت: هدف ما از این حمایت بحث ترویج امیدآفرینی و حرکت هسته‌های نوآور و نوپا به سمت و سوی کسب و کار است و لازم به ذکر است نقش شتابدهنده‌ها و مراکز رشد و نوآوری می‌تواند در این فرایند بسیار اثرگذار باشد.

این مقام مسئول افزود: ما در راستای حمایت از تعداد بیشتری از پایان‌نامه‌ها با مرکز تحقیقات به مشارکت پرداختیم و بخشی از منابع ستاد را به این حوزه اختصاص دادیم.

 دکتر کرباسی در ادامه همچنین به اهمیت بحث اطلاع رسانی و گسترش شبکه ارتباطی ستاد با دانشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: یکی از دغدغه‌های ما عدم اطلاع دانشگاهیان از فراخوان‌‌های ستاد است و لازم است برای ارتباط موثرتر،‌ یک رابط از سمت دانشگاه به ستاد معرفی شود.

دکتر احمدرضا فقیه خراسانی رییس پردیس علم و فناوری دانشگاه یزد نیز طی سخنانی هدف از برگزاری این نشست را آشنایی با برنامه‌ها و فعالیت‌های ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری عنوان کرد.

وی در این نشست همچنین به ارائه گزارشی درخصوص پردیس علم و فناوری دانشگاه یزد و فعالیت‌های شاخصی که این مجموعه داشته است، پرداخت.

گفتنی است؛ روسای دانشکده‌های مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه یزد و چندتن از اعضای هیات علمی و مسئولان دانشگاه و همچنین مدیران عامل شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان پردیس علم و فناوری این دانشگاه که در این نشست حضور داشتند به بیان دغدغه‌ها و مسائل خود پرداختند و دکتر کرباسی در پایان نشست به سوالات آنها پاسخ گفت.

بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور پردیس علم و فناوری دانشگاه از دیگر برنامه‌های دکتر کرباسی در زمان حضورش در دانشگاه یزد بود.
//isti.ir/Zimy