جلسه داوری طرح‌های فراخوان «حمایت از طرح‌های فناورانه در حوزه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات»

جلسه داوری مربوط به فراخوان «حمایت از طرح‌های فناورانه در حوزه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات» سال 1402 با حضور دکتر سید محمد کرباسی و حضور اکثریت اعضا برگزار شد.

فراخوان حمایت از طرح‌های فناورانه در حوزه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات با رویکرد حمایت از پژوهشگران، دانشجویان، اساتید و فناوران فعال در حوزه فناوری‌‌های اتصال‌‌پذیری و ارتباطات، یکی از کلیدی‌‌ترین و آینده‌‌سازترین فناوری‌های قرن حاضر که در دی ماه 1402 با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات برگزار شد. ارزیابی اولیه در دی ماه 1402 و در حال حاضر فرایند داوری نهایی و میزان حمایت‌ طرح‌ها در حال بررسی می‌باشد.
 

*محورهای فراخوان:*

   - فناوری‌های نوظهور در ارتباطات نسل ۵ و ۶ 
   - اینترنت اشیا، اتصال‌پذیری و هوشمندسازی
   - توسعه راهکارهای هوشمند در تلکام
   - ارتباطات و فناوری‌های ماهواره‌ای
   - مخابرات نوری و کوآنتومی
   - امنیت سایبری
 
دکتر سید محمد کرباسی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، در بهمن ماه 1402 مرحله داوری و ارزیابی اولیه طرح‌های دریافتی را اعلام کرد. 
 
در حال حاضر مرحله پایانی و ارزیابی این فراخوان در حوزه‌های «اینترنت اشیا و هوشمند سازی»، «امنیت سایبری»، «کوانتوم» و «ماهواره و سنجش از راه دور» با داوری‌های یک ساعته در حال بررسی می‌باشد. 
 
فرآیند داوری نهایی و میزان حمایت از طرح‌ها در حال بررسی با حضور نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی می‌باشد. این فرآیند داوری نهایی برای تعیین میزان حمایت از طرح‌های ارائه شده در حال انجام است. صندوق نوآوری و شکوفایی و همراه در این فرآیند نقش حامی را ایفا می‌کنند.
 
صاحبان طرح پس از ارائه ۲۰ دقیقه‌ای از محصول یا خدمت خود منطبق بر ضوابط فراخوان، به پاسخگویی به سوالات داوران به مدت ۴۰ دقیقه می‌پردازند. 
هدف حمایت از طرح‌ها در راستای رشد و توسعه از TRL3 به TRL6 برای آمادگی حضور محصول به بازار می‌باشد.  در این فراخوان از طرح‌هایی که به نمونه‌ اولیه یا آزمایشگاهی رسیده باشند (TRL3) حمایت می‌شود تا با راهبری‌ها و سرمایه‌گذاری انجام شده، به محصولی مناسب ارائه در بازارهای داخلی و بین‌المللی تبدیل به  (TRL6) گردند. 
 
با توجه به شعار سال 1403، در این طرح‌ها، متخصصان و پژوهشگران حوزه تلکام به توسعه فناوری‌هایی پرداخته‌اند که عمدتا پیشتر در کشور موجود نبوده و در تولید محصولات خود از نظر کیفیت با محصولات خارجی به رقابت می‌پردازند.  برخی از طرح‌ها، با شناسایی صحیح مسائل فناورانه‌ جاری در کشور، می‌توانند در صورت تحقق گام بلندی در ارتقاء فناورانه کشور عزیزمان ایران داشته باشند. 
 
با توجه به افزایش کیفیت خدمات یا توسعه اقتصادی؛ در این طرح‌ها مهم است که علاوه بر توسعه‌ فناوری، حتما توسعه‌ اقتصادی نیز مدنظر بوده و محصول یا خدمت نهایی قابل فروش در بازار مورد نظر باشد. ایجاد تعادل میان قیمت و فناوری، از بزرگترین چالش‌های شرکت‌ها در سراسر دنیاست. 
 
برگزاری این فراخوان و رفع چالش‌ها در این فراخوان‌ها، هدف اولیه حل مشکلات کشور با نیروی نخبگانی و پرتلاش حاضر در دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی است که در درگیری مستقیم با چالش‌های موجود، به حل خلاقانه آنها می‌پردازند. ضمن توسعه‌ فناوری، تبادل دانش و ارتقاء سطح کیفی ایده‌های موجود با استفاده از متخصصان حاضر در این اکوسیستم، از دیگر اهداف می‌باشد. 
 
این داوری‌ها با حضور دکتر سید محمد کرباسی و داوری طرح توسط متخصصان این حوزه و در نهایت حمایت از طرح های موثر و کاربردی می باشد.
 
کل طرح‌ها ۱۸۲ تا طرح دریافت شده، که ۴۰ تا به ارزیابی پایانی رسیده- از جمله طرح‌های دریافتی با موضوعات: 
طرح‌های عمومی: 18
طرح‌های  مرتبط با حوزه اینترنت اشیا: 51
طرح‌های  امنیت سایبری: 31
طرح‌های مرتبط با فناوری 5G و  6G که 20 طرح را شامل می‌شود.
 
عمده شرکت‌کنندگان، مدرک تحصیلات تکمیلی دارند و برخی نیز تحت نظر هیئت علمی دانشگاه‌ها پیش رفته‌اند. 
رشته‌ها عمدتا مهندسی هست، بسته به موضوعاتی که در حال کار هستند: مهندسی برق، مهندسی کامپیوتر، مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، مدیریت و فیزیک می‌باشد. طرح‌ها پس از داوری و در صورت تأیید ممکن است تا سقف 1/5 میلیارد تومان حمایت دریافت کنند.
//isti.ir/Zwex