از اینترنت اشیاء تا فیبرنوری؛ نخبگان پای کار جدیدترین فناوری‌های ارتباطی

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، فعالیت نخبگان در حوزه جدیدترین فناوری‌های ارتباطی کشور مانند اینترنت اشیاء، فیبر نوری و نسل پنجم ارتباطات را تشریح کرد.

به گزارش روابط‌عمومی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، یکی از ستادهای زیرمجموعه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، ستاد توسعه فناوری‌های اتصال پذیری و ارتباطات است که در واقع یکی از ستادهای مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی است. این ستاد تقریبا یک سالی است که تشکیل شده و با فناوری‌هایی نظیر ارتباطات سیار، ارتباطات زیرساخت و شبکه فیبر نوری، اینترنت اشیاء و هوشمندسازی، امنیت سایبری، خودروهای متصل و زنجیره بلوکی مرتبط است.توسعه فناوری‌های نوظهور و تحول‌آفرین اولویت‌دار با استفاده از ظرفیت‌های بومی، یکی از ماموریت‌های ویژه‌ای است که معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور طی حکمی به سید محمد کرباسی به عنوان دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات محول کرد.برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌ها و دستاوردهای این ستاد از زمان شکل‌گیری تاکنون با سید محمد کرباسی دبیر این ستاد گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.کرباسی دانش‌آموخته دکترای مهندسی برق (مخابرات سیستم) دانشگاه صنعتی شریف بوده و و تجربه بیش از 15 سال فعالیت علمی، تحقیقاتی و مدیریت پروژه‌های صنعتی در حوزه مخابرات و پردازش سیگنال را دارد. در ادامه مطلب این گفت‌وگو را می‌خوانید.

جایگاه مهم اتصال‌پذیری پیشرفته در اقتصاد باعث تشکیل این ستاد شد

فارس: مهمترین حوزه‌های فعالیت ستاد شما چیست؟کرباسی: معاونت علمی ریاست‌جمهوری، سه محور مهم علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان دارد. در حوزه علم، بنیاد ملی علم ایران را داریم که هدف اصلی آن حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی و توسعه علم است. در حوزه فناوری، مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی را داریم که ذیل این مرکز، هشت ستاد توسعه فناوری داریم که یکی از آن‌ها ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات است.دومین روند پاینده فناوری جهان بر اساس گزارش‌های مراکز بین المللی، اتصال‌پذیری پیشرفته است که به معنای ارتباط اشیا با هم و اشیا با انسان خواهد بود و می‌تواند منجر به هوشمندسازی در حوزه‌های مختلف، ارتقای رفاه و کیفیت زندگی و کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در مصرف انرژی و حوزه‌های مختلف شود.به دلیل جایگاه مهمی که اتصال‌پذیری پیشرفته در اقتصاد خواهد داشت یکی از جنبه‌هایی بود که باعث شد یکی از این هشت ستاد به این عنوان تشکیل شود. این ستاد به همراه ستاد هوش مصنوعی سال گذشته تأسیس شد که به دلیل اهمیت این دو موضوع و نگاه ویژه‌ای بود که در دولت سیزدهم به آن شد. قطعا یکی از کاربردهای مهم هوش مصنوعی در حوزه ارتباطات و اتصال‌پذیری خواهد بود.

مهمترین مأموریت ستادهای معاونت علمی چیست؟

مهمترین مأموریت ستادهای معاونت علمی، فعال‌سازی زیست‌بوم دانش‌بنیان است. این که زیست‌بوم را بتوانند شناسایی کنند تا این زیست بوم از ظرفیتهای خود بهتر استفاده و توسعه پیدا کند. این زیست‌بوم شامل بازیگران مختلفی از افراد تا شرکت‌ها و نهادهای حاکمیتی است. افراد شامل نخبه‌ها، پژوهشگر و عمدتا دانشگاهی و یک مرحله بالاتر هسته‌های پژوهشی داخل دانشگاه‌ها واحد بزرگتری را تشکیل می‌دهند.شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌ها هسته‌های بعدی هستند. در مرحله بالاتر شرکت‌های دانش بنیان نوپا، نوآور و فناور هستند. یک مرحله بالاتر اپراتورها و صنایع بزرگ است که بهره‌بردار فناوری هستند و نهایتا نهادهای حاکمیتی مثل وزارت ارتباطات، مرکز ملی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی که سیاستگذار و هدایت‌کننده این فرایند هستند.اولا باید بتوانیم این زیست بوم و بازیگران آن را بشناسیم و با آن‌ها ارتباط بگیریم و سعی کنیم این زنجیره را به درستی کنار هم بچینیم. هدف ستاد توسعه فناوری است.فناوری سطوح آمادگی (TRL) از یک تا 9 دارد. یعنی از ایده خام و اولیه شروع می‌شود تا به نمونه آزمایشگاهی و صنعتی و تولید انبوه برسد.
 
 

باید فناوری‌هایی که مزیت محسوب می‌شوند را شناسایی کنیم

فارس: شما در این ستاد از چه فناوری‌هایی بیشتر حمایت می‌کنید؟کرباسی: این که چه فناوری‌هایی برای حوزه فناوری ارتباطات کشور ضرورت دارد یعنی شناسایی ضرورت‌ها یک مسئله است. ضمن این که باید ببینم آمادگی فناوری ما چقدر است. مثلا در تقسیم‌بندی که ما برای حوزه اتصال‌پذیری و ارتباطات در نظر گرفتیم چهار حوزه اصلی ارتباطات نسل جدید، اتصال‌پذیری و اینترنت اشیا، امنیت سایبری و حوزه ارتباطات ماهواره را در نظر گرفتیم. ذیل این حوزه‌ها چهار کارگروه تخصصی تشکیل دادیم و از کارشناسان دانشگاهی، بدنه دولت و شرکت‌های خصوصی جمعی را تشکیل دادیم که یکی از محورهای مهم این جلسات شناسایی این ضررورت‌ها بود.یعنی ببینیم فناوری‌های گلوگاهی و اولویت‌دار کشور کدام است. زیرا منابع زمانی، بودجه‌ای و انسانی ما محدود است و ما قرار نیست صفر تا صد همه فناوری‌های ممکن را در داخل تولید کنیم. باید فناوری‌هایی که به دلیل ایمن سازی کشور یا مقابله با تحریم‌ها و اشتغالزایی وجلوگیری از خروج ارز و جنبه‌های اقتصادی مزیت محسوب می‌شوند را شناسایی کنیم.
نکته دیگر این است که اقدام خوبی از حدود چند سال قبل انجام شد که الان هم در وزارت ارتباطات تحت عنوان پروژه بزرگ شبکه ملی اطلاعات و ذیل آن فهرست بومی‌سازی شبکه اطلاعات تدوین شده بود که یک ماه قبل از تشکیل ستاد ما این فهرست مصوبه گرفت و اولین کار ستاد ما این بود که روی آن فهرست، مطالعاتی انجام دادیم که شامل 42 محصول ضروری کشور برای توسعه شبکه ملی اطلاعات است و این که هر محصولی از نظر آمادگی فناوری و بازار در چه سطحی است و آیا شرکتی داریم که این را تولید کرده باشد یا باید در توسعه فناوری پروژه تعریف کنیم. ما پیگیری کردیم که شناسایی کنیم در کدام محورها نیاز به توسعه فناوری داریم و در کدام محورها نیاز به توسعه بازار و اقتصاد دانش بنیان است. به دنبال آن سراغ این رفتیم که با همکاری وزارت ارتباطات و اپراتورهای همراه بتوانیم پروژه‌های توسعه فناوری را تعریف کنیم. قطعا بازیگر اجرایی این پروژه‌ها، اساتید دانشگاه و عمده شرکت‌های دانش بنیان هستند.

سال به ثمررسیدن مالیات‌های مربوط به قانون جهش دانش‌بنیان

سال قبل قانون جهش تولید دانش بنیان تصویب شد که امسال اولین سال به ثمر رسیدن بحث مالیاتی آن است. تیرماه امسال اولین باری است که این پروژه‌ها تجمیع می‌شود، در معاونت تأییدیه می‌گیرد و قرار است به اداره مالیات برود برای تصویب هزینه کردی که شرکت‌ها در حوزه توسعه فناوری انجام داده‌اند به عنوان مالیات برای آن‌ها حساب شود.
 
 

20 درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری ارتباطات فعالیت می‌کنند

فارس: چند شرکت دانش‌بنیان در حوزه فناوری ارتباطات فعالیت می‌کنند و چه میزان مورد حمایت مالی و معنوی شما قرار گرفتند؟کرباسی: حدود 20 درصد شرکت‌های دانش بنیان(حدود 2 هزار شرکت) در حوزه مربوط به فناوری ارتباطات هستند. شرکت‌ها در واقع ذیل این ستاد فعالیت نمی‌کنند زیرا وظیفه ستاد این است که شرکت‌های مربوطه را شناسایی کند و لزوما همه شرکت‌ها نیاز به حمایت ندارند و حمایت نیز صرفا مالی نیست. حمایت معنوی مانند فراخوان‌ها، رفع مشکلات قانونی و معرفی به دستگاه‌های مربوطه شامل همه این شرکت‌ها می‌شود. از روز اول تلاش ما شناسایی اولویت‌ها، ارتباط با دستگاه‌های مرتبط، اتصال زیست بوم فناوری ارتباطات و اطلاعات به هم بوده است. ما برنامه‌های مختلفی داشتیم که تا حد امکان شبکه دانش‌بنیان را از لحاظ ارتباطی گسترش دهیم. از لحاظ مفهومی این شرکت‌ها مرتبط با ستاد ما هستند. در این راستا بازدیدها و مسابقاتی انجام شد. جلساتی با این شرکت‌ها داشتیم. در فراخوان‌ها هم یکی از مهمترین اتفاقاتی که می‌افتد حضور شرکت‌ها، شناسایی بیشتر ما از آن‌ها و در واقع نقش آفرینی این شرکت‌ها خواهد بود.یک سری فناوری‌های نوظهور داریم و نیاز به اقدامات حمایتی اولیه دارند که اول پژوهش را در آن حوزه‌ها تکمیل و بعد به سمت توسعه برویم که در آن لایه هم همیشه سعی ما این بوده که از اعتبار مالیاتی اپراتورها بتوانیم استفاده کنیم.
چون ارتباطات نسل پنجم هنوز به لحاظ اقتصادی توجیه کاملی پیدا نکرده، یک چشم‌انداز سه تا هفت ساله وجود دارد که کشورها بخواهند حرکت قابل توجهی در این حوزه کنند، ما می‌توانیم پنجره ای را تصور کنیم که برای توسعه فناوری در این حوزه از این فرصت بتوانیم استفاده کنیم تا قبل از خرید محصول خارجی باید توانمندی‌های داخل را محک بزنیم. اگر بتوانیم در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشیم، حتی اگر با محصول داخلی ده دارصد بازار کشور را بتوان تأمین کرد، هم تعداد قابل توجهی اشتغال ایجاد می‌کند و مانع ارزبری می‌شود، هم قدرت چانه زنی در خرید نمونه خارجی را خیلی بالا می‌برد.


میزان حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه

این ستاد یک بودجه سالیانه دارد اما غیر از آن بخشی از بودجه ما همان اعتبار مالیاتی است. یکی از کارهای ستاد این است که بتوانیم شرکت‌های مختلف را در قالب اعتبار مالیاتی صنایع بزرگ حمایت کنیم. در مجموع رقم بودجه‌ای که سال گذشته در جهت تحقق آن بودیم، حدود 300 میلیار بوده است. 1.2 همت توافق اعتبار مالیاتی وجود دارد. در بحث‌های زیرساختی پیگیر هستیم زیرا بند ت ماده 11 جهش دانش‌بنیان، در حوزه سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت و زیست‌بوم است.
 
 

فراخوان‌هایی برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه

فارس: در صحبت‌های خود به فراخوان‌هایی اشاره کردید که برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه اتصال‌پذیری انجام شده است. لطفا کمی در این‌باره توضیح بفرمایید.کرباسی: برای حمایت از شرکت‌ها ما چند فراخوان داشتیم. به عنوان مثال فراخوان نوآفرین در جهت ایجاد کسب و کار از هسته‌های نوپا بود که از جنس ارائه یک میلیارد گرنت (کمک هزینه بلاعوض) بود. یعنی ایده‌های نوآورانه و فناورانه هسته‌های نوپا(دانشگاهی و شرکت‌های کوچک) را دریافت کردیم. بیش از 180 طرح از نقاط مختلف کشور دریافت شد و داوری اولیه را انجام دادیم و 40 طرح به مرحله داوری حضوری و نهایتا 18 طرح را مصوب کردیم. با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی این حمایت صورت گرفت که در حال حاضر در جریان است. این طرح‌ها یک ایده اولیه در حوزه امنیت سایبری، هوشمند سازی و اینترنت اشیا، استفاده از ابزار هوش مصنوعی در تلکام داشتند که مورد حمایت قرار گرفتند.فراخوانی به نام ترنج هم داشتیم که برای آینده ترنج دو و سه را در برنامه داریم که از جنس توسعه فناوری در لایه رادیو است. فراخوانی به نام نوآفرین داشتیم و نوآفرین 2 را آماده می‌کنیم و قرار است از ظرفیت پارک‌های علم و فناوری کل کشور استفاده کنیم و یک توزیع عادلانه هم انجام شود. زیرا در حال حاضر تمرکز روی تهران است. همچنین فراخوان‌هایی از جنس پروژه‌های پژوهشی هم در قالب اعتبار مالیاتی اپراتورها اخیرا داشتیم.
ما در پی این هستیم که بتوانیم از محل منابع معاونت کلان‌پروژه‌های مهمی را در توسعه فناوری و اقتصاد دانش بنیان در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات تعریف کنیم که با توجه به منابعی که از سمت معاونت پیگیری می‌شود، امیدوارم این اتفاق هم رقم بخورد. آنجا هم بحث انتقال فناوری است و هم بتوانیم حمایت جدی از شرکت‌های بزرگ انجام دهیم. این شرکت‌ها مسائل بزرگتر و نیاز به منابع بیشتر دارند. معاونت فناوری وزارت ارتباطات خیلی در این حوزه با ما همکاری می‌کنند.

یکی از موانع هوشمندسازی امنیت است

یکی از بحث‌های مهمی که ستاد باید پیگیری کند، سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری است. یکی از دغدغه‌های ما از ابتدا هوشمندسازی صنایع و موانع آن بود. یکی از موانع هوشمندسازی امنیت است. این که مثلا مجموعه‌ای مبتنی بر اینترنت اشیا باشد، نیازمند تمهیدات امنیتی خاص خود و همکاری بخش‌های مختلف دست اندرکار در این حوزه است. این پیگیری‌ها منتهی شد به این که یک کمیته رگولاتوری(سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) اینترنت نسل پنجم و اینترنت اشیا در وزارت ارتباطات تشکیل شد و جلسات خوبی با صنایع، اپراتورها و شرکت‌ها و سندیکاهای مربوطه انجام شد و قرار است در حوزه رگولاتوری الزامات و اقداماتی انجام شود که منتهی به یک سری قوانین و مقررات از سمت سازمان تنظیم مقررات شود. از آن طرف هم در تلاش هستیم که آن را منتهی کنیم به عقد قراردادهایی بین صنایع و اپراتورها و شرکت‌هایی که در حوزه هوشمندسازی توانمند هستند.


 
 

ارتباط دانش‌بنیان‌ها با بازار نیازمنده اعتماد به توانمندی داخلی است

فارس: یکی از رسالت‌های معاونت علمی ایجاد رابطه موثر بین شرکت‌های دانش بنیان و بازار است؛ همچنین بارها مقام معظم رهبری بر موضوع حمایت از تولیدات دانش‌بنیان تأکید داشته‌اند؛ در این مسیر چه اقداماتی صورت گرفته است؟ در حال حاضر وضعیت ارتباط بین شرکت‌های دانش بنیان و بازار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟کرباسی: یکی از نکات مهم مربوط به این سئوال اراده ملی در اعتماد به توانمندی داخلی است. مخصوصا در لایه ارتباطی، وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی این عزم و اراده را شاهد باشیم که از تولید داخل حمایت شود. خوشبختانه کشور در فرایند دانش‌بنیانی یک سیر تکاملی را طی کرده است و من آینده را در این حوزه روشن می‌بینم؛ مخصوصا بعد از تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان که طبق گفته معاون علمی این یک قانون مترقی است و طی ده سال آینده می‌تواند تحول خوبی را ایجاد کند. الان سهم دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی کشور بالای دو درصد است اما هدف‌گذاری این است که با اجرای خوب این قانون، این سهم به 15 درصد برسد. بحث این است که اگر این اعتماد در دولت چهاردهم ادامه پیدا کند قطعا ارتباط بین شرکت‌ها و صنایع تقویت خواهد شد. نقش دولت خیلی مهم است. زیرا مجوزی که اپراتور بتواند محصول وارد کند دست دولت است. اگر محدودیت نباشد، شاید اپراتور خود را متعهد به تأمین از داخل نکند اما اگر بتوانیم این الزامات را ایجاد کنیم، می‌توانیم در آینده نزدیک، شاهد گسترش این ارتباط باشیم.در ارتباط با وضعیت کنونی تصور من این است که همچنان نیاز به حمایت و گسترش دارد. اتفاقات خوبی انجام شده است که خود دولت پیگیر بوده و به شرکت‌ها کمک کرده است اما با ایده‌آل قطعا فاصله زیاد است.

عقد قرارداد بیشتر وام بیشتر

فارس: برخی محصولات در حوزه اتصال پذیری و ارتباطات امروز محصولی ارزشمند و استراتژیک محسوب می‌شوند خصوصا موضوعاتی همچون هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و مواردی از این دست نیازمند همکاری‌های چند بخشی است و مهمترین بخش آن ارائه ایده‌های جدید یا هم‌راستا با نمونه‌های برجسته خارجی است. برای توسعه این بخش‌ها چه برنامه‌ای دارید؟کرباسی: ما یک طیف در زیست‌بوم داریم که باید همه جانبه حمایت شود. از تألیف پروژه‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها تا ایجاد زیرساخت آزمایشگاهی لازم است. مثلا ما ایجاد آزمایشگاه ساخت سریع اینترنت اشیا را پیگیری می‌کنیم. البته طرحی که از طرف یک شرکت دانش‌بنیان ارائه شد قرار است منتهی به یک شبکه آزمایشگاهی شود و آزمایشگاه‌های دیگر در این حوزه می‌توانند به آن متصل شوند و خدمات خود را به اشتراک بگذارند. آن محلی که دارد تجهیز می‌شود هدف این است که برای فناوری سریع باشد و شرکت‌ها نمونه‌سازی و تست‌ها را به طور کامل انجام دهند و کسی معطل زیرساخت نماند.بحث دیگر تنظیم‌گری است این که مشکل رگولاتوری اینترنت اشیا را باید حل کنیم که در وزارت ارتباطات با سازمان تنظیم مقررات آن را پیگیری می‌کنیم و این که الزام سمت صنایع ایجاد شود که خوشبختانه در قانون برنامه هفتم به این الزامات پرداخته شده و ما باید کمک کنیم که قراردادهای خوبی عقد شود.
در این راستا یک فراخوان که اخیرا داشتیم فراخوان کارگزارای بود که کارگزاران در حوزه هوشمندسازی رزومه خود را به ما ارائه دهند. بیش از 40 شرکت اعلام آمادگی کردند که ما 15 شرکت را انتخاب کردیم و قرار شد طی سه فاز به صورت رقابتی بسته به این که در حوزه هوشمندسازی(هوش مصنوعی و اینترنت اشیا و شبکه مخابراتی) چقدر بین دانش‌بنیان‌ها و صنایع قرارداد ببندند، ما قرار است وامی بدهیم که متناسب با عقد قرارداد تبدیل به بلاعوض می‌شود. هر شرکتی بهتر عمل کند طبیعتا وام بیشتری می‌گیرد.


 
 

پروژه‌هایی برای توسعه بومی‌سازی اینترنت نسل پنجم

فارس: در حوزه ارتباطات یکی از مهمترین مسائل روز ارائه اینترنت پرسرعت بر بستر ثابت و همراه است، این موضوع نیاز به تجهیزات به روز و پیشرفته دارد که ایده و نمونه آن به جز بخش واردات، از دل دانشگاه و جامعه نخبگانی بیرون می‌آید، در راستای توسعه این بخش با کدام دستگاه‌ها تعاملاتی صورت گرفته و چه برنامه‌ای دارید؟کرباسی: برای اینترنت پرسرعت در ثابت نیاز به توسعه شبکه فیبر نوری است که اولویت وزارت ارتباطات در سه سال اخیر بود. وقتی ستاد ما تشکیل شد قراردادها با یک‌سری شرکت‌ها بسته شده بود. ما با آن شرکت‌ها در ارتباط هستیم.چون کار اصلی ستاد ما توسعه فناوری است یعنی باید چند سال جلوتر را ببینیم وقتی الان لازمه کشور و تمرکز روی فیبر نوری است باید بدانیم مثلا سه سال دیگر اینترنت نسل پنجم قطعا لازمه کشور خواهد بود. الان اولویت یک تمرکز وزارت ارتباطات، فیبر است چون عقب‌ماندگی باید جبران شود اما ما در ستاد باید ببینیم روی نسل پنجم چکار می‌شود کرد. نسل پنجم در ارتباطات همراه می‌تواند پهنای باند را توسعه دهد. این امر مستلزم توسعه فناوری و تجهیزات آن است. اگر تجهیزات آن را کاملا بخریم، به صرفه نیست. نیاز به تصمیم حاکمیتی است یعنی تا وقتی این توجیه اقتصادی ایجاد نشود، شاید برای اپراتورها هم جذابیتی نداشته باشد که به سمت توسعه اینترنت نسل پنجم بروند. این یک فرصت است که ما بتوانیم توسعه بومی‌سازی را انجام دهیم. دراین راستا با هماهنگی با وزارت ارتباطات پروژه‌هایی در جریان است.
 
 
یک شبکه سلولی شامل هسته انتقال و دسترسی است. در هسته اقداماتی در حال انجام است که پروژه توسعه فناوری آن را بشود در داخل انجام داد. هرچند هسته از لحاظ تیراژ تعداد کمی دارد اما پیچیدگی به شدت بالایی دارد. یک پروژه کاملا نرم‌افزاری است که دقیقا با پروتکل‌های مخابراتی درگیر است. اگر بشود هسته شبکه را بومی کرد به لحاظ امنیت می‌توانیم اطمینان خاطر بیشتری داشته باشیم زیرا امنیت شبکه وابسته به هسته آن است.الان همه وژرن‌های هسته که در کشور استفاده می‌شود، خارجی هستند و لازم است در این حوزه اقداماتی انجام شود. این پروژه بسیار بزرگ و هزینه‌بر است نیاز به نیروی انسانی زیادی دارد که جزو برنامه‌های ستاد و وزارت ارتباطات و اپراتورها است.در لایه انتقال ما شرکت‌های خوبی داریم. بزرگترین پروژه بومی‌سازی تاریخ مخابرات در حوزه انتقال، توسط یک شرکت دانش بنیان داخلی انجام شده و تاجایی که اطلاع دارم تحویل شده است و به کمک آن ظرفیت انتقال داده در عرض دو سال دو برابر شد و در صدد این هستیم که آن تیم حفظ شود.در لایه دسترسی هم شرکت‌های مختلفی حضور دارند، به شدت انتقال هم سخت‌افزاری است. دسترسی بیشتر از جنس رادیویی و انتقال از جنس نوری است. در این لایه محصولات مورد نیاز، در فهرست بومی‌سازی شبکه ملی هستند. در هر کدام از این حوزه‌ها لااقل یک شرکت داریم. در این دو سال اخیر مجموعه وزارت ارتباطات و معاونت علمی در تلاش هستیم تا فرایند پروژه‌های بومی‌سازی در این حوزه‌ها به نتیجه برسد. در بعضی حوزه‌ها به نتیجه رسیده است.
ما در معاونت سلسله رویدادهای ترویجی تحت عنوان کاشتن برای آینده داریم. توسعه فناوری از این جنس است که زمان‌بر است و نیاز به دلسوزی و صبوری دارد. باید حمایت شود و جلوی واردات بی رویه گرفته شود تا به نتیجه برسد.

اهمیت تربیت نیروی انسانی در امنیت سایبری

فارس: با توجه به این که اینترنت اشیا در کشور ما در حال رشد است و امنیت سایبری این حوزه‌ها موضوع خیلی مهمی است، برای این بخش چه برنامه‌ و چشم‌اندازی دارید؟کرباسی: یکی از لازمه‌های امنیت سایبری که ما در این یک سال تلاش کرده‌ایم اما هنوز به نتیجه نرسیدیم، تربیت نیروی انسانی است. امنیت سایبری یکی از حوزه‌هایی است که نیروی انسانی کم داریم. در کارگروه امنیت سایبری که در ستاد تشکیل دادیم، 6 محور را به عنوان اولویت توسعه فناوری شناسایی کردیم و پیگیری می‌کنیم که به ازای هرکدام، پروژه مرتبط آن را با حداقل یک شرکت دانش‌بنیان و یک اپراتور در قالب اعتبار مالیاتی بتوانیم تعریف کنیم. سعی ما این بوده به صورت موردی و گام به گام آن محورهای لازم را پیش ببریم. به عنوان مثال پساکوآنتوم یکی از حوزه‌هایی است که در امنیت سایبری مخصوصا در سال‌های اخیر خیلی اهمیت پیدا کرده است.در مورد امنیت اینترنت اشیا، یکی از حوزه‌های مهمی است که امیدوارم بتوانیم برای هرکدام حداقل یک راه حل بومی پیدا کنیم. خصوصیت امنیت سایبری الزامی است که در آن الزامات شبکه ملی اطلاعات مصوبه شورای عالی فضای مجازی، بیان شده این است که در این حوزه ما باید صد در صد بومی شویم. در خصوص تجهیزات شبکه باید 10 درصد سالیانه بومی سازی ارتقا پیدا کند اما در حوزه امنیت الزام 100 درصدی است.
 
//isti.ir/Zsyy