روابط‌عمومی، تعهد و مسئولیت‌پذیری

27 اردیبهشت،روز جهانی «روابط‌عمومی و ارتباطات» تداعی‌گر اهمیت و نقش روز افزون صنعت روابط عمومی در دنیای ارتباطات است که امروزه به قلب تپنده مجموعه‌های مختلف تبدیل شده است.

به گزارش روابط‌عمومی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، روابط‌عمومی به عنوان هنر هشتم و ششمین شغل پر استرس در دنیا شناخته می‌شود که نقش حیاتی و غیر قابل انکار آن در جامعه کنونی بی‌بدیل است به نحوی که روابط‌عمومی هنری است که سرعت رشد و توسعه بسیاری از کسب و کارهای نوین را چندین برابر کرده و می‌کند و این پست سازمانی به عنوان خانه مردم و تریبون سازمان شناخته می‌شود. 

روز 27 اردیبهشت ماه روز «روابط عمومی و ارتباطات» صرفاً یک نام در یک برگ از تقویم روزگار نیست، بلکه یک سر فصل از اخلاق، علم و هنر است. اولین شرط برای داشتن یک ارتباط خوب، سخن گفتن از روی علم، آگاهی و اطلاع است. در هیچ بخشی مانند روابط عمومی شما با تمام اجزای درونی و بیرونی یک سازمان سروکار ندارید. روز «روابط‌عمومی و ارتباطات» شاید در تقویم روز مشخصی باشد اما برای اصحاب روابط‌عمومی 365 روز خدمت، تلاش و تعهد است.

نامگذاری ۲۷ اردیبهشت ماه به نام روز "روابط‌عمومی و ارتباطات" بی شک ‌ حاکی از اهمیت و نقش پر رنگ روابط‌عمومی در دنیای ارتباطات است چرا که امروزه "روابط‌عمومی" به قلب تپنده مجموعه‌های مختلف تبدیل شده است. هر قدر که مدیر یک سازمان به نقش روابط‌عمومی در سازمان اهمیت بیشتری بدهد، آن مجموعه موفق‌تر است. مدیران باهوش باید بیشترین بهره را از روابط‌عمومی ببرند، به عنوان مشاور از آن استفاده کرده و نقاط ضعف و قوت خود را از طریق روابط‌عمومی شناسایی کنند چرا که نقش روابط‌عمومی به عنوان هماهنگ‌کننده بین مردم و مسئولان و کارکنان سازمان بسیار حیاتی است.

روابط‌عمومی در درون سازمان باید هدفش و تمام برنامه‌های آن در جهت شادابی سازمان باشد و در بیرون از سازمان تمام فعالیت‌های روابط‌عمومی باید در راستای خوشنامی سازمان صورت گیرد و این مستلزم داشتن نیروی متخصص و آموزش دیده است. تا یکی دو دهه پیش نیز روابط عمومی‌ها با مسئولیت‌های حداقلی و کلیشه‌ای همچون برگزاری مناسبت‌ها و تهیه عکس و خبر، فرایند پیچیده، فنی و استراتژیکی نداشتند اما در دنیای امروز با توجه به توسعه ارتباطات و تکنولوژی، اهمیت ارائه اخبار و اطلاعات به افکار عمومی، ضرورت پاسخگویی مسئولان و اقناع شهروندان و پیچیدگی‌های سیستم‌های اداری و سازمانی، مدیران روابط عمومی و البته شاغلان در این عرصه باید به هنر، فن و ابزار مختلف و متنوعی مجهز باشند؛ اطلاع‌رسانی، پاسخگویی، مستندسازی، افکارسنجی، برنامه‌ریزی، رسانه‌های جمعی، تعامل دوطرفه، رصد، تولید محتوا، طراحی، عکس، ویدئو، خبر، گزارش، پیگیری، هماهنگی، هم اندیشی، تنظیم، انتشار، چاپ و بازدید از جمله ابزار، مهارت‌ها، فنون و کلیدواژه‌های روابط عمومی مدرن هستند. همیشه در پشت سر روابط‌عمومی کاردان و موثر، مدیری آگاه و مدبر وجود دارد و بدون این پشتیبان، کوشش‌های روابط عمومی به جایی نخواهد رسید.

//isti.ir/ZMdx