مودم‌ها چگونه به وجود آمدند؟

در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی بیشتر فعالیتهای ما ازطریق اینترنت صورت می گیرد. برای اتصال به اینترنت نیازمند تهیه مودم هستیم. حال باید ببینیم مودم چیست و چگونه کار می کند؟

به گزارش روابط‌عمومی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، مودم‌ها دروازه‌های جادویی دنیای دیجیتال، از روزهای اولیه با صدای دلنشین بوق‌ها و خش‌خش‌ها آغاز به کار کردند. از اولین مودم‌های دیال‌آپ (Dial-Up) که اینترنت را با سرعت لاک‌پشتی به خانه‌ها آوردند، تا مودم‌های امروزی که با سرعت نور داده‌ها را منتقل می‌کنند، همواره نقش واسط بین دنیای واقعی و مجازی را ایفا کرده‌اند. هر مودم داستانی از پیشرفت فناوری و پیوند انسان‌ها با دنیای بی‌پایان اطلاعات دارد.

* مودم چیست؟
نام مودم (Modem) ترکیبی از ابتدای دو کلمه Modulator  و  Demodulator است. در گذشته مودم ها دستگاههای بزرگی بودند که برای اتصال، خط تلفن به آنها وصل می شد. در سال 1990 میلادی مودم ها به دو شکل کارت داخلی، داخل دسکتاپ و به صورت آداپتور usb برای لپ تاپ به وجود آمد.

* مودم چه کاری انجام می دهد؟
برای اینکه بتوانید حتی در خانه خود یک اتصال اینترنتی داشته باشید، به یک مودم نیاز دارید. ارائه‌دهنده خدمات اینترنت شما (ISP) باید یک مورد را در اختیار شما قرار می‌داد، بنابراین ممکن است حتی ندانید که دارید. مودم ممکن است شبیه یک جعبه کوچک به نظر برسد و در داخل خانه شما با کابلی قرار می گیرد که به سرویس اینترنت کابلی، بی سیم ثابت، ماهواره ای یا فیبری منتهی می شود. اگر سرویس DSL دارید، ممکن است خط تلفنی را ببینید که وارد می‌شود.

مودم اینترنت دارای سیمی است که به روتر شما نیز متصل می شود، همراه با یک منبع تغذیه که به پریز برق وصل می شود. اگر مودم به درستی کار نمی کند، برق دریافت نمی کند، یا محکم به خط ورودی متصل است، برای سرچ در صفحات وب، پخش  فیلم و هر چیز دیگری که به صورت آنلاین از آن لذت می برید، به اینترنت دسترسی نخواهید داشت.

* انواع مودم
به طور کلی انواع مودم ها به سه دسته تقسیم می‌شوند: 
   - مودم داخلی
   - مودم خارجی
   - pc card

* مودم داخلی
مودم داخلی چیست؟ مودم داخلی یک تراشه کوچک و یکپارچه ایاست که در دستگاههایی مانند موبایل و لپ تاپ قرار می گیرد. این تراشه از ابتدا بر روی دستگاه نصب است. تلفن همراهی که در دستان شماست دارای مودم داخلی است که اتصال اینترنت به اپراتورهای موبایل مثل ایرانسل و همراه اول و رایتل را فراهم می کند.

مودم داخلی ارزانتر از نوع خارجی است و مشکل مهم در استفاده از مودم داخلی نحوه تعمیر یا جایگزینی است که باید درب کیس کامپیوتر باز شود. مودم داخلی چون منبع تغذیه آن از دستگاهی است که داخل آن قرا گرفته از انرژی الکتریکی دستگاه استفاده می کند.

 

 

مودم چیست و چگونه کار می کند


* مودم خارجی
مودم خارجی دستگاه های مستقلی هستند که اینترنت را برای دستگاه دیگر فراهم می کند. مودم خارجی دارای ویژگی های زیر است:
   - به دلیل مستقل بودن مودم خارجی، نصب و راه اندازی آن آسان است.
   - این دستگاه منبع تغذیه مخصوص خود را دارد. به عبارتی به علت جدا بودن منبع تغذیه از سیستم از انرژی الکتریکی دستگاه استفاده نمی کند.
   - از طریق کابل و یا وای فای به کامپیوتر متصل شده و یک کابل هم از خط تلفن به سوکتی که در پشت مودم قرار دارد، متصل می شود.
   - در صورت نیاز نداشتن به اینترنت می توان با دکمه خاموش در پشت مودم آن را خاموش گرد.
   - قابلیت ارتقا امنیت مودم وایرلس را دارد.
   - این دستگاه به صورت مستقل باعث برقراری اتصال سیستم ها به اینترنت می شود.
- وجود چراغ های مودم کمک می کند از وضعیت اتصال به اینترنت مطلع شویم.

* مودم pc card یا کارت شبکه وایرلس  PCMCIA
این نوع مودم در لپ تاپ و نت بوک ها استفاده می شوند و درون اسلات pc card قرار می گیرند و آنتن آن از بدنه لپ تاپ بیرون زده است. زمانی که نیاز به مودم ندارید آن را جدا کنید.
این مودم ترکیبی از مودم داخلی و خارجی است که داخل پورت لپ تاپ قرار می گیرد و برای متصل شدن به کابل نیاز نیست ولی برای اتصال به خط تلفن کابل لازم است. این نوع کارت ها از انرژی الکتریکی دستگاهی که متصل شده اند، استفاده می کند.

* مودم چگونه کار می کند؟
سیگنال های سیستم کامپیوتری به صورت دیجیتال و تلفن ها به صورت آنالوگ هستند. برای برقراری ارتباط بین دو دستگاه نیازمند مودم هستیم. مودم از یک طرف به خط تلفن و از طرف دیگر به کامپیوتر متصل می شود. کارکرد modem به این صورت است که سیگنال دیجیتال از کامپیوتر دریافت و به سیگنال آنالوگ تبدیل می کند و این سیگنال ها از طریق خط تلفن منتقل می شود.

انواع مودم های رایج در بازار:
مودم ADSL
استفاده از مودم ADSL از رایج ترین روشهای اتصال به اینترنت است. این مودم با استفاده از پورت تلفن (RJ-11) به شبکه تلفن متصل شده و به سرویس دهنده اینترنت ISPمتصل می شود. پس از تایید اطلاعات پیکربندی توسط isp اتصال اینترنت را برقرار می کند. انتقال داده تحت شبکه از دو طریق بی سیم (وایرلس) و با سیم (با استفاده از پورت LAN یا RJ-45) انجام می شود. پرفروش ترین مودم های بازار ایران برند های D-LINK (دی لینک) و TP-LINK (تی پی لینک) می باشد.

* مودم VDSL
VDSL مخفف عبارت Very High Bitrate Digital Subscriber Line به معنای DSLبا نرخ بیت بالا می باشد. این مودم کوچک نسل جدیدی از DSLها است که از طریق کابل مسی یا فیبر نوری پرسرعت ترین اینترنت را برای سیستم شما فراهم می کند. 

مودم VDSL نسل بعدی ADSL است و نحوه کارکرد vdsl به adsl شباهت دارد. تفاوت این دو مودم در مسیر انتقال داده از isp  به منزل یا محل کار شماست که با فیبر نوری انجام می شود. پهنای باند و سرعت ارتباط شبکه در مودم vdsl  بیشتر (تقریبا 6 برابر) مودم adsl  است. 
این نوع مودم تعداد کاربران کمی دارد زیرا فیبر نوری در همه جای کشور پشتیبانی نمی شود. اتصالات vdsl بر خلاف اتصالات dial-up اختلالی درسیگنال خط تلفن ایجاد نمی کند.

 

مودم vdsl چیست

 

* مودم وایمکس (wimax
ممکن است ما برای اتصال به اینترنت در محدوده شهری نباشیم و یا امکان دسترسی به خطوط تلفن برای اتصال به اینترنت را نداشته باشیم در این حالت فناوری وایمکس (WIMAX) مشکل ما را برطرف می کند. مودم وایمکس اینترنتی با سرعت بالا و البته بدون نیاز به سیم با پوشش دهی گسترده وارد عرصه دیجیتال شد. 

مودم های وایمکس با سیمکارتی که درداخل خود دارند نیازی به سیم تلفن ندارند. این نوع مودم ها در بیشتر موارد با آنت داخلی کار می کنند. این فناوری در سال 2001 شکل گرفت و 10 سال بعد در سال 2011 نسخه جدیدتر با نام WIMAX2+ معرفی شد که پهنای باند تا 100 مگا بیت بر ثانیه افزایش پیدا کرد.

اولین شرکتی که این فناوری را ارائه کرد شرکت مبین نت بود و بعد ایرانسل هم از این فناوری استفاده کرد. وایمکس 2 پلاس رقیب اصلی فناوری TD-LTE بود. به علت بالا بودن قیمت این تکنولوژی و استقبال کم کاربران شرکت مبین نت مودم های وایمکس مشتریان خود را با مودم TD-LTE تعویض کرد. مودم های وایمکس به سه دسته مودم فضای باز، مودم داخلی و مودم جیبی تقسیم می شوند.

* موبایل 3G/4G LTE
اینترنت مودم  3G/4G LTE از طریق گوشی تلفن همراه و بدون سیم متصل می شود. اپراتورهای ارائه دهنده خدمات اینترنت با قرار دادن چند ایستگاه فرستنده امواج برای انتقال داده شرایط لازم برای ارائه اینترنت فراهم می کنند. تفاوت فناوری 3G و 4G در پهنای باند و سرعت باند می باشد.

مودم  4G LTE در نسخه های متفاوتی ارائه شد که تفاوت در پهنای باند است. در ابتدا برای استفاده از این نوع اینترنت استفاده از یک دانگل USB کوچکی با شیار سیم کارت بود که به لپ تاپ یا کامپیوتر متصل می شد. امروزه انواع مختلفی از مودم های 4G وجود دارد که از لحاظ ارائه خدمات از دانگل پیشی گرفته است.

مودم TD-LTE
مودم TD-LTE مانند مودم LTE  و وایمکس می باشد با این تفاوت که این نسخه ثابت LTE  است و سرعت بالاتری نسبت به WIMAX دارد. برای استفاده از این فناوری باید مودم اختصاصی تهیه شود و تبادل داده با فرکانس 20 مگا هرتز انجام می شود.

این فناوری در دو نوع مودم با ویژگی های جدا قابل استفاده است، یکی در مودم هایی که نیاز به آداپتور دارند و با برق کار می کنند و دیگری مودمی که با باتری کار می کند. هر دوی این مودم ها قابل حمل بوده و نیاز به سیم تلفن ندارند.

این مودم امکان اتصال کامپیوتر و لپ تاپ و موبایل به طور همزمان به اینترنت از طریق وایرلس یا کارت شبکه را دارد، که قبلا این کار بر عهده روتر بود و حالا این ویژگی در مودم قرار داده شده است.

در ابتدا این فناوری توسط مبین نت و بعد توسط ایرانسل در کشور ارائه شد و این نوع مودم ها قابلیت پشتیبانی از هر سیمکارتی را دارند ولی این شرکتها بر روی مودم ها قفل‌هایی قرار می دهند که کاربران فقط از سیمکارت مربوط به شرکت خود استفاده کنند. به این نوع مودم Lock گفته می شود. به مودم هایی که روی آن قفل اعمال نشده و می توان از هر سیمکارتی پشتیبانی کند مودم Unlock گفته می شود .

* مودم همراه یا جیبی
در دنیای امروز بیشتر ارتباط مردم با جهان توسط  اینترنت می باشد و اینترنت یک ابزار مهم در زندگی و کسب و کار است. مودم خانگی از اولین مودم هایی بوده که استفاده می کردیم و نصب و راه اندازی آن آسان بوده و بیشتر برای منازل و شرکت ها استفاده می شده ولی برای افرادی که اساس کار آنها با ایترنت است و دارای کسب و کار آنلاین هستند مودم های همراه یا جیبی وجود دارد که این کار را تسهیل کرده است.

مودم های همراه می توانند اینترنت را بین چندین کاربر و دستگاه به اشتراک بگذارد. با وجود استفاده کاربران از اینترنت موبایل، مودم جیبی بدون سیم دارای سرعت بالاتری می باشد. مودم های همراه دارای دو نوع سیمکارتی و  دارای usb  می باشد.

برای استفاده از مودم همراه سیمکارتی نیاز به یک سیمکارت و خرید بسته اینترنت همراه است. این مودم ها از نوع 3G و 4G هستند. مودم همراه اول و مودم ایرانسل دو شرکت قوی در زمینه این نوع محصول می باشند. برای دریافت سرعت بالای اینترنت کافیست نوع 4g  آن تهیه شود. مزیت این نوع مودم جیبی این هست که شارژ باتری موبایل را خالی نمی کند و سبک و قابل حمل است. این نوع مودم با استفاده از کابل مخصوص قابل شارژ هستند.

در مودم usb بدون نیاز به سیم کارت از وای فای استفاده می کنید. این نوع  سبک و قابل حمل است و مانند مودم های وایمکس سنگین نیست. به اینترنتی که از مدل جیبی با usb به دست می آید اینترنت دانگل می گویند. دو برند معروف آن D-Link و TP-Link می باشد و برای بهره بهتر از اینترنت بهتر است از نوع 4g آن استفاده شود زیرا سرعت بالایی دارد.

* مودم فیبر نوری
مودم فیبر نوری یکی از فناوری های مدرن و امروزی برای دریافت اینترنت با سرعت است. برای استفاده از این نوع محصول باید زیر ساخت مخابراتی آن انجام شده باشد. این مودم برای کاربر نصب شده و با کابل مخصوص اینترنت فیبر نوری از مخابرات به منزل منتقل می شود.

تصاویر

//isti.ir/ZBzy