۱۰ موضوع پر کاربرد اینترنت اشیا

امروزه کاربرد اینترنت اشیا در هر جا و هر مکان قابل مشاهد است. امّا برخی از حوزه‌های کاربرد اینترنت اشیا، پیبشتاز خلق ایده‌‌های نوآورانه هستند. استفاده از اینترنت اشیا می‌تواند کسب‌وکار‌های مختلف را متحول کند.

۱- شهر هوشمند، پر کاربردترین حوزه اینترنت اشیا
شهر هوشمند با پوشش دادن پروژه های صنعت اینترنت اشیا، توانسته است لقب کاربردی‌ترین موضوع در اینترنت اشیا را به خود اختصاص دهد. دولت‌ها و شهرداری‌ها به اهمیت شهر هوشمند در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به خوبی پی برده‌اند. کنترل ترافیک شهری، کنترل رفتار رانندگان، سیستم‌های پارک هوشمند، روشنایی هوشمند، جاده هوشمند، اشتراک دوچرخه، خطوط هوشمند اتوبوس و اتومبیل‌های خودران بخشی از ساختار شهرهای هوشمند را تشکیل می‌دهند. همچنین نظارت بر محیط زیست، کنترل انرژی و تامین ایمنی عمومی با کمک شهرهای هوشمند توسعه بسیاری یافته‌اند. اروپا در حال حاضر پیشرو در اجرای شهرهای هوشمند می‌باشد.

۲- اینترنت اشیا صنعتی (IIoT) 
صنایع توانسته‌اند بخش زیادی از کاربردهای اینترنت اشیا را به خود اختصاص دهند. صنایع طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی نظیر نظارت بر محیط، رباتیکز، بازوهای هوشمند و کنترل از راه دور را برای بهبود عملکرد خود به‎ کار گرفته‎‌اند. پروژه های اتوماسیون سازی صنعتی و سیستم‌های خودکار کنترل کیفیت با استفاده از تکنولوژی اینترنت اشیا شکل مناسبتری یافته‌اند.

۳- ساختمان‌‎های هوشمند
کاربرد اینترنت اشیا در زندگی روزمره مردم بیشتر در حوزه خانه‌های هوشمند نمود پیدا می‌کند. ساختمان‎‌هایی که با کمک اینترنت به شبکه‎‌ای از اشیا هوشمند متصل شده‌‎اند. چنین ساختمان‎‌های خود را با هوشمندسازی افزایش داده است. پروژه‌‎های جدید ساختمانی به منظور کاهش مصرف انرژی و حرکت به سمت خانه سبز (Green House) از اینترنت اشیا بهره می‌‎برند. امروزه اتوماسیون سازی تجهیزاتی نظیر تهویه مطبوع، گرمایش و سرمایش محیط، ایمنی ساختمان، کنترل مصرف انرژی و … توسط تجهیزات هوشمند انجام می‎‌پذیرد.

۴- خودروهای خودران (متصل به شبکه)
جذاب‎ترین کاربرد اینترنت اشیا را می‎توان در خودروهای خودران مشاهده کرد. تا قبل از این، اتومبیل‌‎هایی که بتوانند بدون راننده حرکت کنند، مسیر خود را بیابند و در مقصد توقف کنند، تنها در فیلم‌های علمی - تخیلّی قابل مشاهده بودند. امّا امروزه اکثر شرکت‌های بزرگ نظیر تسلا به دنبال ارائه خودروهای هوشمند هستند. خودروهایی که با کمک سنسورهای هوشمند امکان ردیابی مسیر را دارند. در آینده‌ا‎ی نزدیک چنین خودروهایی باعث کاهش هزینه‌‎های ناوگان حمل و نقل شهری خواهند شد و حوادث رانندگی را کاهش خواهند داد.

۵- گسترش شبکه کم توان یا LPWAN
شبکه گسترده کم‎توان یا Low-Power Wide Area Network یک شبکه بی‎‌سیم می‌‎باشد که توانایی برقراری ارتباطات طولانی مدت با نرخ انتقال داده کم را در بستر اینترنت اشیا دارد. با کمک LWPAN می‌توان انتظار کاهش هزینه‌‎ها را داشت. زیرا که این نوع از شبکه با کمک شبکه‌های حسگر بی‎‌سیم (Wireless Sensor Network) توسعه می‎‌یابد. شبکه حسگر بی‌‎سیم کاربردهای گسترده‌‎ای دارد. در عین‎ حال هزینه‎‌های اجرای یک شبکه WSN بسیار کم است.

۶- کاربردهای خاص اینترنت اشیا
کنترل حوادث و اتفاقات همواره و در هر شرایطی برای انسان‎‌ها لازم است. بنابراین اختصاص یکی از کاربردهای اینترنت اشیا به این موضوع چندان دور از تصور نمی‌‎باشد.

  • ردیابی : امروزه با کمک تگ های RFID می توان مرسوله‎‌های پستی را ردیابی کرد.
  • امنیت فیزیکی : با کمک دوربین‌های هوشمند می‌توان محیط‌های فیزیکی را رصد کرد.
  • امکانات فان و سرگرم کننده : فرش هوشمند، بازی‌های هوشمند و … علاوه بر جذابیت جنبه سرگرمی و فان دارند.
  • وقوع طوفان، سیل و گردوغبار را می توان پیش‌بینی کرد.
  • نظارت کامل بر تغییرات آب‎وهوایی و انتشار گازهای گلخانه‌ای
  • خرده‌فروشی محصولات و کنترل زنجیره تامین کالا
  • و…

۷- ارتقاء شیوه انجام کارها (متدلوژی)
یکی از کاربردهای اینترنت اشیا، ارتقاء متدلوژی می‌باشد. اینترنت اشیا با کمک نوآوری و مدیریت داده توانسته است شیوه‌های جدیدی را برای انجام فرآیندهای مختلف ارائه دهد.

۸- سلامت الکترونیک (Internet of Health)
با کمک اینترنت اشیا می‌توان سلامت عمومی جامعه را بهبود بخشید. همچنین هزینه‎‌های بهداشت و درمان را به شدت کاهش داد. جمع‎‌آوری داده‌‎های بیماران، آنالیز اطلاعات، تجهیزات هوشمند پزشکی، مراقبت از سالمندان، کنترل فعالیت‌های ورزشی، ردیابی، اشتراک گذاری تجارب پزشکی و… از مهمترین مزایای اینترنت اشیا پزشکی یا IoMT می‎باشد.

۹- تجهیزات پوشیدنی
محصولات پوشیدنی یا Wearable Product یکی از حیرت‎‌انگیزترین کاربردهای اینترنت اشیا را بوجود آورده‎‌اند. چنین محصولاتی معمولا با اهداف گوناگونی تولید می‌‎شوند. امروزه میتوان هندزفری هوشمند، کت و شلوار، کفش هوشمند، ساعت هوشمند، عینک هوشمند، حلقه هوشمند و محصولات هوشمند دیگر را از فروشگاه‎‌های اینترنتی خریداری کرد. چنین محصولاتی یک تجربه‎‌ کاربری جدید و بینظیر را به مصرف‎ کنندگان خود انتقال می‎‌دهند.

۱۰- کشاورزی هوشمند
در چندین سال اخیر با توجه به رشد جمعیت و کاهش منابع آبی شاهد بحران‎‌های جدّی در حوزه تولید محصولات کشاورزی بوده‎‌ایم. کشاورزی هوشمند به ما کمک می‌‎کند تا با یک مدیریت درست در کاشت، داشت و آبیاری به توان تولید محصول کشاورزان افزوده شود. در حال حاضر مفاهیمی همچون کندو هوشمند، آبیاری هوشمند، کنترل آفات، تجهیزات مکانیزه کشاورزی و … بطور گسترده‎‌ای در بین کشاورزان مطرح شده است. دولت‌‎ها ناچارند برای تامین مواد غذایی ارگانیک و سالم برای شهروندان خود به سراغ شیوه‌‎های مختلف هوشمندسازی بروند. کنترل هوشمند آفات و حفظ محیط زیست و مراتع می تواند کشورهای بسیاری را از خطر قحطی و فقر مطلق نجات دهد.

 

//isti.ir/Zrcx