فناوری را در تقویم اتصال‌پذیری و ارتباطات ورق بزنیم

ما می‌خواهیم در این ستون تنها بخشی از تاریخ را که روند توسعه و گسترش تکنولوژی‌های مختلف را در خود دارد، بررسی کنیم. اینجا ممکن است گاهی به مرور مراحل رشد یک تکنولوژی و گاهی هم به مرور اتفاقات یک روز مشخص از تقویم آن بپردازیم.

اولین تماس تلفنی تصویری

اولین تلفن جهان با قابلیت تماس تصویری در زمان خودش یک محصول انقلابی محسوب می‌شد. ولی برای داشتن آن باید هزینه هنگفتی می‌کردید.

انتقال صدا نسبتاً ساده است اما انتقال ویدئو نه! در واقع این ویدئو بود که تا سال‌ها مخترعان را دچار مشکل نموده بود به طوریکه اولین دوربین‌های تلویزیونی قابل استفاده تازه نیمه دوم دهه 1920 میلادی وارد بازار شدند. همین امر راه را برای یک انقلاب ارتباطی دیگر آماده نمود. در سال 1927 میلادی آزمایشگاه‌های تلفن بل اولین مجموعه ارتباط تلویزیونی فعال در جهان را ایجاد کردند. تصویر متحرک زنده هربرت هوور از طریق کابل به نیویورک در فاصله بیش از 199 مایلی منتقل شد. این رویداد تاریخی حتی در یک فیلم خبری هم ثبت شد.

اولین نسخه کامل یک سیستم مخابراتی سمعی و بصری دو طرفه تنها سه سال بعد توسط AT&T معرفی شد. سال 1930 میلادی را می‌توان سال تولد ارتباطات ویدئویی به معنای امروزی آن دانست. در سال 1931 میلادی یک جلسه ارتباط تصویری دو طرفه بین دو دفتر AT&T در منهتن برگزار شد. در سال 1936 میلادی در برلین آلمان اولین سرویس تلفن تصویری عمومی جهان توسط گئورگ شوبرت تست شد.

اما روز سرنوشت‌ساز در بیستم آوریل 1964 بود که از یک تلفن ویدیویی کارآمد و قابل استفاده در نمایشگاه جهانی نیویورک رونمایی شد که بازدیدکنندگان نمایشگاه را قادر می‌ساخت تا حداکثر ده دقیقه تماس تصویری برقرار کنند. اتاق جلسه دوم در پارک دیزنی‌لند در کالیفرنیا قرار داشت و افراد به صورت شانسی و تصادفی با یکدیگر ارتباط برقرار کردند. ولی قیمت آن چندان مقرون به صرفه نبود: یک مکالمه سه دقیقه‌ای 16 دلار هزینه داشت. یک مکالمه 15 دقیقه‌ای تا 80 دلار (معادل تقریباً 130 و 650 دلار در دلار 2018 میلادی) هزینه داشت. در نتیجه، این پروژه از نظر تجاری بی‌سود بود و به زودی متوقف شد.
//isti.ir/ZpNx