اولویت ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، تسهیل و رفع موانع شرکت‌های دانش‌بنیان

دکتر سید محمد کرباسی: «برگزاری جلسات پیوسته با برندگان جایزه رویداد ملی نکست به منظور حمایت از این شرکت‌ها در حل چالش‌ها و ارائه راهکار در دستور کار ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات قرار گرفته است.

به گزارش روابط‌عمومی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، دومین جلسه بررسی چالش‌ها و مشکلات شرکت‌های برنده در رویداد ملی نکست (NEXT) با حضور دکتر سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری، معاون اجرایی ستاد، دکتر حسین شهرابی فراهانی مدیرعامل شرکت امید فضا و عضو کارگروه ماهواره و سنجش از راه دور ستاد و شرکت‌های دانش‌بنیان «صنایع ارتباطاتی پایا»، «توسعه صنایع پرتونگاری پرشیا»، «امیدفضا» و «ملک آسمان‌ و زمین نقش جهان» در محل دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در این جلسه ضمن بیان توانمندی‌ها و طرح مشکلات توسط مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان، بحث و گفتگو پیرامون حمایت‌های مالی، تسهیل و نیز توسعه کسب و کارها، رشد صادرات و فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت شکوفایی، رشد تولید صورت گرفت.

امیرعلی بنایی، نماینده شرکت دانش‌بنیان صنایع ارتباطی پایا در شروع جلسه ضمن درخواست از مسئولان در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: انتظار داریم که بخش دولتی و خصوصی بیشتر به شرکت‌های دانش‌بنیان توجه کنند و افراد را حمایت کنند.

وی در ادامه ضمن تشکر از جلسات مستمر و حمایت ستاد‌، درباره روند پیشرفت پروژه تصویربرداری موج میلی‌متری بی درنگ و وضعیت فعلی پروژه توضیحاتی را ارائه کرد.
بنایی با اشاره به ایده این شرکت با نام «طراحی و ساخت اسنکر بدن مایکرویو دو بعدی» گفت: جهت صنعتی‌سازی بوردهای طراحی شده بهینه‌سازی و تجمیع انجام شده است و ساخت یک تایل کامل که قابل استفاده برای تصویربرداری است. همچنین بلوغ فرایند کالیبراسیون که منجر به تصویربرداری با کیفیت شده است و در نرم‌افزار بخش‌های مربوط به رابط کاربری تکمیل شده و آماده استفاده توسط کاربر می‌باشد.

بنایی در پایان گزارش پیشرفت روند محصول گفت: در حال حاضر یک واحد تصویربرداری کامل شامل مدارها، آرایه آنتن‌ها، الگوریتم بازسازی و نرم‌افزار ساخته و تست شده است. گام بعدی پروژه ساخت واحد یک دیگر و تجمیع دو واحد ساخته شده می‌باشد.بهنوش تیموریان فرد از شرکت توسعه صنایع پرتونگاری پرشیا برنده جایزه نکست، در ادامه این جلسه ضمن توضیح پروژه «طراحی و ساخت تصویربرداری پزشکی هسته‌ای» و وضعیت فعلی آن گفت: در ارتباط با پروژه تصویربرداری موج میلی‌متری بی‌درنگ، پیشرفت‌های حاصل شده است. برای صنعتی‌سازی بوردهای طراحی شده، بهینه‌سازی و تجمیع صورت گرفته و یک تایل کامل ساخته شده که با استفاده از آن می‌توان تصویربرداری را انجام داد.

وی افزود: فرایند کالیبراسیون به مرحله بلوغ رسیده و منجر به تصویربرداری با کیفیت می‌شود. بخش‌های مربوط به رابط کاربری نرم‌افزار نیز تکمیل شده و آماده استفاده توسط کاربر است.در مجموع، یک واحد تصویربرداری کامل شامل مدارها، آرایه آنتن‌ها، الگوریتم بازسازی و نرم‌افزار ساخته و تست شده است. گام بعدی پروژه شامل ساخت واحد دیگر و تجمیع دو واحد ساخته شده خواهد بود.مصطفی عقیلی، معاون اجرایی شرکت دانش‌بنیان امید فضا؛ در این جلسه با اشاره به توجه ویژه ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات به حوزه دانش بنیان در موضوع ماهواره و حمایت از شرکت‌ها مرتبط، افزود: با توجه به اهمیت موضوع بین‌المللی حوزه ماهواره و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در فضای بین‌المللی، حضور سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه در این جلسات برای تسهیل و تسریع در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور می‌تواند مفید باشد. این سازمان می‌تواند با ارائه حمایت‌های مالی و فنی به شرکت‌های دانش‌بنیان، به رشد و توسعه آن‌ها در صادرات محصولات کمک کند. همچنین، حضور این سازمان در جلسات می‌تواند به تسهیل تبادل اطلاعات و تجربیات بین شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان‌ها کمک کند و به ایجاد همکاری‌های بین‌المللی منجر شود. در ادامه از روند پیشرفت «طراحی و ساخت ماهواره‌های سبک و سنجشی و مخابراتی» توضیحات را ارائه داد. سید محمدرضا محمودیان، مدیرعامل شرکت ملک آسمان‌ها و زمین نقش جهان نیز از روند رشد پروژه «طراحی و ساخت ماهواره کرایوژنیک» و بیان چالش‌های مرتبط در این حوزه و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخت.دکتر سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات در پایان ضمن تشکر از حضور و توضیحات ارائه شده از پروژه‌ها گفت: برای استفاده از جلسات ماهیانه ستاد برای توسعه فناوری‌های نوظهور، می‌توانید از این فرصت برای گفت‌وشنود با شرکت‌های فناور برتر زیست‌بوم استفاده کنیم تا دغدغه‌ها و نیازهای آن‌ها را شناسایی کرده و همفکری و تبادل ایده‌ها ایجاد کنید. این حمایت‌ها به شرکت‌های برگزیده کمک می‌کند تا در مسیر توسعه فناوری‌های نوظهور پیشرفت کنند و به اقتصاد دانش‌بنیان کشور کمک کنند.
 

 

 
 
 
 
 
کلمات کلیدی
//isti.ir/ZWZy