بازدید دکتر سید محمد کرباسی از غرفه ایرنا در نمایشگاه رسانه‌های ایران

دکتر سید محمد کرباسی: «در حوزه اتصال‌پذیری و ارتباطات دو هزار شرکت فناور مشغول به فعالیت هستند.»

دکتر سید محمد کرباسی با حضور در غرفه ایرنا در بیست و چهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران در گفتگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با بیان اینکه ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات از مردادماه امسال در حکمی توسط معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور تشکیل شد، افزود: وظیفه و مأموریت این ستاد پیگیری و تقویت زیست بوم فناوری‌های مرتبط با حوزه اتصال‌پذیری و ارتباطات است. 

وی یادآور شد: در این ستاد به طور خاص بر ارتباطات نسل چهار و پنج و همچنین نسل ششم به عنوان آینده فناوری حوزه ارتباطات تمرکز کرده‌ایم و اولویت اصلی ما در این حوزه توسعه شبکه ملی اطلاعات و همچنین توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری‌هایی شامل ارتباطات سیمی، کابلی، فیبری، رادیویی و بی‌سیم و ماهواره‌ای می شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری اظهار داشت: در بخش اتصال‌پذیری نیز که در واقع ترجمه عبارت کانکت تی وی تی Connect TVT است ارتباطات به معنای عام را در بر می‌گیرد اما هدف ما حوزه اتصال‌پذیری پیشرفته است و این به معنای ارتباطات بین اشیاء و همچنین انسان و اشیاء است.

دکتر کرباسی ادامه داد: به عنوان مثال در بحث خودرو متصل شاهد فناوری‌هایی هستیم که بین خودروها اتصال برقرار می‌شود و ما در ادامه این فرآیند شاهد خودروهای خودران و هوشمند خواهیم بود.

وی با بیان اینکه درحوزه اینترنت اشیاء نیز شاهد حضور اشیاء روی شبکه اینترنت و اتصال آنها با یکدیگر هستیم، افزود: این می‌تواند منجر به هوشمند سازی صنایع و بهیه سازی استفاده از منابع شود. به همین دلیل به طور کلی حوزه هوشمندسازی و اتصال پذیری در راستای استفاده از فناوری‌های ارتباطاتی برای توسعه اتصال‌پذیری بین اشیاء است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری همچنین در پاسخ به این سوال که در حال حاضر چند شرکت دانش‌بنیان و فناور در حوزه اتصال‌پذیری و ارتباطات در کشور فعال هستند، تأکید کرد: به طور کلی آمار شرکت‌های دانش‌بنیان در همه حوزه‌های بالای ۹ هزار و ۷۰۰ شرکت است، در حوزه ارتباطات و اتصال‌پذیری ۲ هزار شرکت فناور مشغول به فعالیت هستند.

دکتر سید محمد کرباسی تصریح کرد: البته برخی از این شرکت ها به نوعی با این حوزه مرتبط هستند اما فعالان حوزه ICT در کشور حدود ۲ هزار شرکت هستند.
وی گفت: محورهای اصلی که انتخاب کرده‌ایم توسعه ارتباطات نسل پنجم و دیگری توسعه هوشمندسازی صنایع و اینترنت اشیا و موضوع دیگر مدنظر ما امنیت سایبری در حالت IT و OT است که شامل امنیت سایبری صنعتی نیز می‌شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی ریاست جمهوری اظهار داشت: البته به طور فرعی نیز ما سه محور ویژه تعریف کرده‌ایم که فناوری‌های ارتباطات ماهواره‌ای، ارتباطات کوانتومی و محور آخر نیز استفاده از هوش مصنوعی در تلکام است که در ارتباط با دیگر ستادها پیگیری می شود.

گفتگو از یوسف درویشی

//isti.ir/ZHXx