فناوری را در تقویم اتصال‌پذیری و ارتباطات ورق بزنیم

ما می‌خواهیم در این ستون تنها بخشی از تاریخ را که روند توسعه و گسترش تکنولوژی‌های مختلف را در خود دارد، بررسی کنیم. اینجا ممکن است گاهی به مرور مراحل رشد یک تکنولوژی و گاهی هم به مرور اتفاقات یک روز مشخص از تقویم آن بپردازیم.

درخشش دانش و خودباوری ایران در پرتاب ماهواره

با پیشرفت فناوری، ماهواره‌ها بسیار کوچک و از کارایی بالا برخوردارند. برنامه بلندمدت فضایی ایران در نهایت می‌خواهد انسان ایرانی را به فضا رسانده و با دراز کردن دست دانش به سوی آسمان، زندگی بهتری برای ساکنان زمین فراهم کند.

سال ۱۴۰۲ پررونق‌ترین سال در تاریخ صنعت فضایی کشور بود. با وجود این حقیقت که فرصت‌‍‌های فضایی زمینه تولید قدرت و ثروت را برای کشور فراهم می‌آورد.

۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ خورشیدی، تاسواره چندمنظوره نور ۱ همراه با ماهواره‌بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد از کویر مرکزی ایران با موفقیت در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین قرار گرفت. نور ۱، اولین ماهواره نظامی ایران است که در مدار قرار گرفت. درحال‌حاضر، بیش‌از ۴۰۰ ماهواره نظامی یا با کاربرد دوگانه نظامی‌غیرنظامی در مدار زمین قرار دارد که بخش بزرگی از آنها متعلق به آمریکا، روسیه و چین است. در مجموع فقط نزدیک به ۳۰ کشور جهان این ماهواره‌ها را در اختیار دارند. درپی موفقیت نور ۱، ماهواره نور ۲ در ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ خورشیدی پرتاب شد و و در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

پرتاب‌های ماهواره یک برگ زرینی در تاریخ فضایی ایران و یک نقطه عطف محسوب می‌شود. نقطه عطف به معنای این است که ما در این نقطه؛ یک گلوگاهی را برطرف کردیم و بعد از این منحنی پیشرفت فضایی کشور با شیب و شتاب بیشتری حرکت می‌کند. 
//isti.ir/ZVNx