خودروهای متصل، گامی به‌سوی آینده‌ای پایدار و هوشمند!

خودرو متصل با تهیه اطلاعات لحظه‌ای درباره شرایط ترافیک و مسیرهای جایگزین، مدیریت ترافیک را راحت‌تر می‌کند. با کمک خودروهای متصل، رانندگان می‌توانند از شلوغی‌ها و ترافیک اجتناب کرده و تجربه رانندگی بهتری داشته باشند.

به گزارش روابط‌عمومی ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات، خودروهای متصل در حال تکامل هستند. خدمات اینترنت اشیاء با محوریت خودرو، همین امروز هم تا حدی به‌کار گرفته شده‌اند. به‌عنوان مثال شما می‌توانید خودروی خود را از راه دور خاموش کنید یا اینکه از موقعیت مکانی آن باخبر شوید. همچنین با اتصال اپلیکیشن خود به Google Map شرایطی فراهم است که از ترافیک مسیرها، آگاه شوید. اما آنچه که تاکنون به‌کار گرفته نشده است، معنای واقعی خودرو متصل است؛ یعنی اتصال خودرو به خودرو. به‌عبارتی این خدمات صرفاً پله‌هایی برای رسیدن به مجموعه‌ای از خودروهای واقعا متصل هستند.

خودروهای متصل، سرویس‌ها و امکانات متعدد و متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این بخش، به تعدادی از سرویس‌های ارائه شده در این حوزه، اشاره می‌کنیم:

۱. ردیابی پیشرفته‌ی خودرو
اکثر خودروهای مدرن به سیستم‌های ناوبری مبتنی بر GPS مجهز هستند. خودرو متصل، دارای ویژگی‌های ناوبری هوشمند هستند که شامل خدمات مبتنی بر مکان می‌شود. به‌عنوان مثال، خودروی شما بر اساس سطح سوخت فعلی، می‌تواند از شما بخواهد در جایگاه سوخت بعدی توقف کنید. خودرو می‌تواند فاصله را تا نزدیک‌ترین ایستگاه پر کردن مجدد، ردیابی کند و به‌طور خودکار مقصد را تغییر دهد.

سیستم ناوبری پیشرفته‌ی ماشین شما می‌تواند، به تقویم دسترسی داشته باشد تا زمان لازم برای رسیدن به جلسه‌ی بعدی را مشخص کند. بر اساس شرایط آب‌وهوایی و ترافیک لحظه‌ای، ماشین باید بهترین مسیر را توصیه کند. آن‌ها می‌توانند برندها و نقاط مورد علاقه را بر اساس سفارشی‌سازی‌ها و انتخاب‌های قبلی، با دسترسی به مجموعه‌ی داده‌های گذشته، پیشنهاد دهند.

2. تماس اضطراری (eCall)
گسترش استفاده از خودروهای متصل به اینترنت، امکان برقراری تماس اضطراری یا eCall را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در صورت بروز حوادث و تصادف، بدون هیچ اقدامی از سوی سرنشینان، سرویس eCall می‌تواند به‌طور خودکار هشداری را به مرکز اورژانس ارسال کند. مرکز اورژانس نیز با برقراری تماس با سرنشینان، اقدامات مناسب را انجام داده و زمان کمک‌رسانی و امداد را کاهش می‌دهد.

۳. مصرف بهینه‌ سوخت و کاهش هزینه
با خودروهای متصل، شما با خیال راحت، به‌سرعت و کاملاً مقرون‌به‌صرفه به مقصد می‌رسید. قبل از رسیدن به سیگنال، یک خودروی هوشمند می‌تواند با برقراری ارتباط با زیرساخت‌های جاده‌ای و علائم ترافیکی، سرعت خود را کاهش دهد. درست قبل از سبز شدن چراغ‌ها، حتی می‌تواند متوقف شود و ماشین را به‌طور خودکار روشن کند. این ویژگی، باعث می‌شود راندمان سوخت بیشتر شود.

فرسودگی یک وسیله‌ی نقلیه را می‌توان با ردیابی الگوهای رانندگی، ارزیابی کرد. آژانس‌های بیمه، می‌توانند با محاسبه‌ی حق بیمه‌ای که بر اساس نگهداری و استفاده از خودرو است، از این اطلاعات استفاده کنند. برای تجزیه‌وتحلیل درست، جهت پیش‌بینی امور، ایستگاه‌های خدمات می‌توانند به‌شکل دوره‌ای اطلاعات تشخیصی را از طریق هوا جمع‌آوری کنند. آن‌ها حتی می‌توانند فعالانه با صاحبان خودرو ارتباط برقرار کنند.

۴. مدل‌های پرداخت هزینه‌ راحت
پرداخت‌های تلفن همراه در حال حاضر در سراسر جهان، به‌سرعت در حال گسترش هستند. هم‌اکنون مسترکارت و ویزا، با شرکت‌های خودروسازی همکاری می‌کنند تا پرداخت‌های الکترونیکی را به وسایل نقلیه‌ی هوشمند ارائه دهند. مرتبه‌ی بعدی که از دروازه‌ی عوارض عبور کردید، کیف پول دیجیتالی شما که در داشبورد خودرو تعبیه شده است، کارت شما را به‌طور خودکار شارژ می‌کند. در مورد جایگاه‌های پارک در مکان‌های عمومی، مانند مراکز خرید، پارک‌ها و… نیز همین‌گونه است.

۵. مدیریت هوشمند ناوگان سازمانی
استفاده از مدیریت داده‌های درون‌ابری، جمع‌آوری داده‌های درون خودرو و تجزیه‌وتحلیل کاربر، شرایطی هستند که مدیریت یکپارچه‌ی ناوگان خودرویی را فراهم می‌کند. از جمله راه‌حل‌های مدیریت ناوگان می‌توان به ردیابی و زمان‌بندی مکان خودرو، سنسورهای خودرو متصل، ردیابی سوخت، تجزیه‌وتحلیل استفاده از خودرو، کنترل سرعت، راه‌حل‌های اجاره‌ی خودرو، مدیریت ناوگان و راننده، مدیریت حجم کار و مدیریت ترافیک اشاره کرد.

۶. نگهداری و تعمیرات پیش‌بینی شده‌ خودرو
تمام جنبه‌های خودروهای متصل شما، روی داشبورد به تصویر کشیده شده است. علاوه بر این، طیف گسترده‌ای از اطلاعات از طریق برنامه‌های تلفن همراه در دسترس رانندگان است. با نشان دادن میانگین کیلومتر طی شده در هر لیتر سوخت مصرفی در محیط‌های مختلف، حتی می‌تواند به راننده بگوید که چقدر کارآمد رانندگی می‌کند. اطلاعات مربوط به نگهداری و تعمیرات پیش‌بینی شده، می‌تواند به‌شکل خودکار به گاراژ اختصاص داده شده ارسال شود، تا خدمات روان و کارآمد را تسهیل کند.

۷. ردیابی وسایل نقلیه‌ دزدیده شده و همچنین برنامه‌ریزی بیمه
با داده‌های دریافتی مبتنی بر رفتار راننده، میزان استفاده از خودرو و سایر متغیرها، شرکت‌های بیمه، سیاست‌هایی را با استفاده از داده‌های وسایل نقلیه‌ی متصل ارائه می‌کنند. در حال حاضر، در برخی کشورها بیمه‌هایی به نام پرداخت به هنگام رانندگی (PAYD)، بیمه‌ی مبتنی بر کاربر (UBI) و پرداخت نحوه‌ی رانندگی (PHYD) وجود دارد. بازیابی خودروی سرقت شده (SVR) یا ردیابی خودروی سرقت شده (SVT)، توسعه‌ی سرویس UBI، که در آن سیستم با پلیس برای پیدا کردن و بازیابی خودروی دزدیده شده، در صورت گزارش سرقت، همکاری می‌کند.

۸. افزایش ایمنی راننده و سرنشینان
سنسورهای متعددی که بر روی خودرو نصب شده است، می‌توانند تمامی نشانه‌ها و علائم هشدار دهنده‌ی خودرو را دریافت کنند. بدین شکل میزان سلامت خودرو بررسی می‌شود. این سنسورها حتی شرایط خطرناک جاده و آب‌وهوایی خارجی را بررسی می‌کنند، تا به‌موقع به راننده هشدار دهند. بسیاری از برنامه‌های تلفن همراه می‌توانند با دستگاه‌های OBD از طریق بلوتوث یا وای‌فای ارتباط برقرار کنند.

در حال حاضر، تقریباً هر خودرویی که تولید می‌شود، دارای پورت OBD است. با ردیابی سرعت و میزان فاصله‌ی خودروهای دیگر، خودروهای متصل می‌توانند از برخورد نیز جلوگیری کنند. وسایل نقلیه‌ی هوشمند از طریق دوربین‌ها می‌توانند وضعیت رانندگان را به تصویر بکشند و در مواقعی که رانندگان از خستگی رنج می‌برند، به آن‌ها هشدار دهند.

این سیستم حتی می‌تواند موسیقی مورد علاقه‌ی شما، دما و وضعیت صندلی را برای اطمینان از هوشیاری راننده، بهینه کند. اگر پروژه‌ی eCall را اجرا کنیم، مانند اتحادیه‌ی اروپا که در آن همه‌ی خودروها از آوریل 2018 ملزم به داشتن تسهیلات eCall هستند، در صورت تصادف، خودرو به‌طور خودکار سیگنال‌های موقعیت و وضعیت را برای خدمات اضطراری ارسال می‌کند. این سیستم، زمان پاسخ‌گویی را سریع‌تر و جان بسیاری را نجات خواهد داد.

۹. نظارت تصویری و آنلاین
نظارت تصویری و استفاده از دوربین‌های پورتال برای فیلم‌برداری و عکس‌برداری از وقایع جاده‌ای و کابین، یکی از روش‌های نظارت بر خودروها و جمع‌آوری داده‌های دقیق به‌حساب می‌آید. از جمله کاربردهای نصب دوربین بر روی وسایل نقلیه می‌توان به توسعه‌ی فناوری خودروهای خودکار، ضبط وضعیت ترافیک، تشخیص به‌موقع تصادفات و حوادث و… اشاره کرد.

 

ویدئو ها

//isti.ir/ZuPy